کد خبر: ۲۲۹۹۲۹
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۵
پاسخی به انتقادات یک طرح مردم نوازانه

منتقدین در کجا سیر می کنند؟ شکم گرسنه بر بالین گذاشته اید!

آیا ارائه سبد کالا بر اساس نیاز مردم آن هم در مناسبتی خاص و در مراحل محدود و مشخص گدا پروری است؟ آیا این دوستان که اینچنین زبان به گلایه باز می کنند معنی شب گرسنه خوابیدن را می دانند، خجالت پدر و چشمان خیس اش را که نمی تواند شکم گرسنه فرزندان را سیر کند دیده اند؟ آیا شده است که چند ماه نتوانسته باشند سفره مرصعی که در آن لااقل گوشت و مرغی باشد برای فرزندان بچینند؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شاید تکرار سوژه انگیزش مخاطب را دچار خمودی کرده و بازتاب مطلوبی نداشته باشد اما موضوع داغ این روزها ارائه " سبد کالا" است.

 طرحی که با هجمه نامنصفانه منتقدین همیشگی روبرو شده و هر چقدر هم که بخواهید از میانه این فعل و انفعالات کناره بجویید، امکان سکوت و عدم واکنش نه منصفانه است نه منطقی.

 گرانی و تورم ، مشکلات مضاعف اقتصادی و فشارهای مختلف روی اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد. حال دولتی که در این فعل و انفعالات نقشی نداشته و تنها چند ماه است که بر سر کار آمده، نه قطعنامه ها را کاغذ پاره خوانده، نه قانون هدفمندی را من عندی تفسیر و اجرا کرده ؛ نه در دولتش به ناگهان و طی چند ماه قیمت ارز چهار برابر شده است، نه تورم 11 درصدی را به 45 درصد رسانده، نه آمار بیکاری را دو رقمی کرده است.

 تنها در راستای عمل به وعده های انتخاباتی آنهم نه با عدول از مواضع قانونی و استخراج از منابع مجهول و استقراض بانکی که از ردیف بودجه قانونی مختص به قانون هدفمندی طرح سبد کالا را اجرایی کرده و باری از دوش اقشار ضعیف جامعه برداشته با شدیدترین انتقادات گاه بچه گانه روبرو می شود.

 دولت پول طرح را از کجا آورده مگر اینا نمی گفتند پول در خزانه نیست! صف ایستادن مردم دور از شان و کرامت انسانی اقشار ضعیف است. اقشار ضعیف سبد کالا نگرفته اند و ...

 ایراداتی که هیچش به حساب نیست و تنها به بهانه جویی صرف می ماند. این دوستان آیا نشنیده اند که سخنگوی دولت تامین بودجه 2300 میلیارد تومانی این طرح را از محل قانون هدفمندی و مصوبه دولت اعلام کرده است.

 آیا این دوستان می دانند طرحی با این حجم و گستردگی در پهنه ای به وسعت ایران و با این دایره شمول گسترده جمعیتی و بازه زمانی اندک چه الزاماتی دارد؟ آیا برای تک تک مردم باید با پیک و یا با آژانس سبد کالایی ارسال می شد؟ آیا این دوستان نمی دانند که دولت اعلام کرده این طرح تا پایان سال ادامه دار است و اگر مردم اینگونه هجوم می آورند این بدان معنی است که فشارهای اقتصادی عرصه را بر آنها تنگ کرده است؟ فشارهایی که بخش عمده آن معطوف به عملکردهای دولتی است که درطول هشت سال بطور تام و تمام مورد حمایت بی چون و چرای منتقدین امروزی بوده است؟

 آیا ارائه سبد کالا بر اساس نیاز مردم آن هم در مناسبتی خاص و در مراحل محدود و مشخص گدا پروری است؟ اگر پرداخت یارانه نقدی گدا پروری خوانده می شد از آن حیث بود که بدون توجه به وضعیت و شرایط اقتصادی مردم مبلغی به حساب همه آحاد مردم آنهم بطور مستمر و ماهیانه واریز میشد و این نکته بی گمان به همان گزاره ای می انجامید که دوستان اکنون برای طرح سبد کالایی از آن یاد می کنند.

 آیا این دوستان عجول و منتقدین پرخاشگر صبوری دارند تا ببینند و بخوانند که وزیر کار و امور اجتماعی دولت اعلام داشته که به علت ضعف مبانی اولیه بانک اطلاعات، شناسایی گروه‌های مشمول مصوبه دولت برای دریافت سبد کالا سخت است؛ از سوی دیگر تأمین منابع مالی مورد نیاز پس از موافقت هیأت وزیران به زمان نیاز دارد و در ادامه تاکید کره که در مرحله دوم همه بازنشستگان تامین اجتماعی، کارگران و به تدریج تمام مشمولان سبد کالا دریافت خواهند کرد و هیچ کس نگرانی نداشته و محال است که دولت اقشار ضعیف را به فراموشی بسپارد.

 البته پر واضح است آنان که تنها هدف و راهبرد خود را زدن دولت در نظر گرفته اند این فعل و انفعالات را مورد توجه قرار نداده و بهانه جویی را به منتهی درجه خود برسانند.

 اما مهم ترین سخن آنکه این اختلاف نظرها نباید موجبات تضییق حقوق مردم را فراهم کند. براستی صف ایستادن مردم تنها ایراد این طرح و نشانه عدم حفظ شان ملت است یا سخنان اینچنینی که بدون توجه به کرامات افراد نیازمند ابعاد رسانه ای می یابد نیز نازیبا و غیر پسندیده است؟.

 آیا این دوستان که اینچنین زبان به گلایه باز می کنند معنی شب گرسنه خوابیدن را می دانند، خجالت پدر و چشمان خیس اش را که نمی تواند شکم گرسنه فرزندان را سیر کند دیده اند؟ آیا شده است که چند ماه نتوانسته باشند سفره مرصعی که در آن لااقل گوشت و مرغی باشد برای فرزندان بچینند؟ این دوستان در چه فضایی سیر می کنند؟؟ درست است که صف ایستادن طولانی در شان ملت ما نیست، درست است که فقر ریشه ای با این اقدامات سامان نمی یابد اما فی الحال این اقدام یک مسکن موقت است و از همه تلخ تر در یدایش این روند دولت مورد حمایت این دوستان نقش بسزایی داشته است.   

منبع: خرداد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین