کد خبر: ۲۳۰۰۰۱
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۱
در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه سوئد

ظریف: کری تاکید کرد آمریکا به توافق ژنو متعهد است/ نتیجه مذاکرات باید لغو تحریم‌ها باشد

وزیر خارجه ایران گفت: اختیار و انتخاب مردم در انتخابات ریاست جمهوری نشان ‌دهنده احترام به حقوق بشر در ایران است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: صبح امروز (سه‌شنبه) محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با کارل بیلدت، همتای سوئدی خود در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف در این نشست خبری پس از دیدار دو جانبه درباره وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: فکر می‌کنم هر کشوری می‌بایست مسوول کارهای خود در زمینه حقوق بشر باشد. به ویژه در حوزه قدرت میان قوه قضاییه و قوه مقننه حرکت‌هایی در این زمینه انجام می‌گیرد. در کشور ما نیز این گونه است.

او ادامه داد: با توجه به آن چه که گفته شد در مقایسه با کشورهای دیگر ما توانستیم اقتدار و توان را میان دو ریاست جمهوری تغییر دهیم. در واقع تغییر ریاست جمهوری از طریق فرایند دموکراتیک انجام گرفت و بسیار موفقیت‌آمیز بود. اتفاقی که در منطقه بسیار نادر است. چرا که در برخی از کشورها مداخلاتی در این باره انجام می‌گیرد.

ظریف اضافه کرد: در انتخابات سال گذشته درصد بالایی از مردم ایران شرکت کردند. دلیل آن هم قوه اختیار و انتخابی بود که مردم داشتند. این مساله نشان از حقوق بشر و احترام به آن است. می‌توانیم اطمینان خاطر بدهیم که در این مسیر حرکت خواهیم کرد و امیدواریم همین طور باشد.

وزیر امور خارجه که در نشست مطبوعاتی مشترک با کارل بیلدت، وزیر خارجه سوئد سخن می‌گفت درباره موضوعات مطرح شده در مذاکراتش با وزیر خارجه آمریکا و اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر این که به ایران گفته‌اند که به تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهند گفت: در مذاکراتی که با وزیر خارجه آمریکا در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ انجام شد بیش‌تر بحث ما درباره نحوه ادامه مذاکرات و رسیدن به توافق جامع بود. آقای کری در این دیدار تاکید کرد که دولت آمریکا در پیگیری موضوع جدی است و به آن متعهد است و می‌خواهد کار را به نتیجه برساند. او به نگرانی‌ها که در داخل آمریکا مطرح می‌شود اشاره کرد که یکی از آن‌ها این بود که در داخل آمریکا نگران هستند که با این توافق اولیه تحریم‌ها در حال فروریزی است.

وی اضافه کرد: ما این را می‌بینیم که این نگرانی در بین آمریکایی‌ها وجود دارد البته ما اعتقاد داریم که این تحریم‌ها از ابتدا غیرقانونی و غیرسازنده بوده است و کمکی به حل موضوع نکرده است. بارها تاکید کرده‌ایم که نتیجه تحریم‌ها 18 هزار سانتریفیوژی بوده است که اضافه شده است و در واقع افزایش بدبینی مردم ایران نسبت به سیاست‌هایی بوده که باعث شده حتی خرید غذا و دارو توسط مردم و شرکت‌های ایرانی با موانع روبه‌رو شود.

او گفت: در دیدار با کری تاکید کردم تحریم‌ها غیرقانونی و بی‌نتیجه است و باید از زوایه دیگری به این مشکل از سوی آمریکا نگریسته شود.

ظریف اضافه کرد: آمریکا باید به دنبال حل موضوع باشد و نه به دنبال فشارها بر ایران.

آمریکا به متونی که درباره آن توافق می‌کنیم متعهد بماند

وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین گفت: در دیدارم با وزیر خارجه آمریکا تاکید کردم که ضروری است آمریکا به متونی که درباره آن توافق می‌کنیم متعهد بماند.

ظریف توضیح داد: متونی که بر آن توافق می‌کنیم آن‌هایی است که مورد تایید دو طرف است؛ باید به آن متعهد باشیم نه این که متون ثالثی را منتشر کنیم و بخواهیم آن را مبنا قرار دهیم. در حالی که از نظر واقعی و حقوقی آن متون مبنایی ندارد. آن چه که امروز اجرا می‌شود توافق مشترکی است که 24 نوامبر در ژنو به نام "برنامه اقدام مشترک" به آن دست یافتیم و بعد از آن هم تفاهم‌هایی برای اجرای آن انجام شد که هیچ نسبتی اصلا با اسنادی که از سوی کاخ سفید منتشر شد ندارد. من احساس کردم برای این که از این فرصت برای اعتمادسازی و یا حداقل کاستن از بی‌اعتمادی‌های چند دهه گذشته استفاده شود لازمه‌اش این است که دو طرف به متونی که توسط مذاکره‌کنندگان مورد توافق قرار گرفته است پایبند باشند و بی‌جهت متن‌های دیگری را منتشر نکنند و مبنا قرار ندهند.

یک جزء غیر قابل فراموشی راه حل نهایی رفع همه تحریم‌هاست


ظریف ادامه داد: امیدوارم با شروع مذاکرات در 28 بهمن در جلسه مشترک من و خانم اشتون و هم‌چنین بعد از آن 29 بهمن در جلسه رسمی ایران و 1+5 مذاکرات جدی‌مان ادامه یابد. 18 فوریه وارد مذاکرات جدی برای راه‌حل نهایی خواهیم شد. یک جزء غیر قابل فراموشی راه حل نهایی رفع همه تحریم‌هاست. اگر کسی راجع به این صحبت کند که مذاکرات با حفظ تحریم‌ها ادامه پیدا کند درست نیست. نتیجه مذاکرات باید لغو همه تحریم‌ها باشد و زمینه برای بازی مقول‌تر بین بازیگران در این حوزه ایجاد شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از سوئد آمده بود مبنی بر این که ما دیدگاه‌ها شما را در فیسبوک دنبال می‌کنیم و ایرانی‌ها نیز از طریق فیلترشکن آن را می‌خوانند؛ چه زمانی قرار است این سایت‌ها در ایران رفع فیلتر شوند؟ گفت: این موضوع مساله پیچیده‌ای است؛ عده‌ای هستند که البته اکثریت به شمار نمی‌روند و تاکید دارند که دولت این مسوولیت را دارد که با مسائل غیراخلاقی برخورد کند و باید کنترل‌هایی در این باره باید وجود داشته باشد. به هر حال تفاوت نظرهایی وجود دارد. دولت در حال گفت‌وگو با تمام عناصر است. امیدواریم مکانیزم‌های داشته باشیم که بتوانیم به اطلاعات دسترسی داشته باشیم و در عین از اصول اخلاقی هم حفاظت شود.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به همتای سوئدی‌اش گفت: تشکر می‌کنم که وزیر خارجه دعوت من برای سفر به ایران را پذیرفت. مذاکرات دو جانبه خوبی داشتیم. قرار است موضوعات مربوط به تحولات منطقه را در زمان صرف ناهار دنبال کنیم. خوش‌بینی مشترک من و وزیر خارجه سوئد مبنی بر امکان رسیدن به راه‌حل در مدت شش ماه در موضوع هسته‌یی وجود داشت؛ هم‌چنین درباره ضرورت حمایت از این راه‌حل سیاسی تاکید شد. امیدوارم نقش مثبتی که ایشان شخصا در این باره و تشویق راه‌حل مبتنی بر مذاکره وبا در نظر گرفتن حقوق و منافع مردم ایران کماکان مورد پیگیری ایشان باشد.

او با بیان این که درباره موضوعات مربوط به حقوق بشر با وزیر خارجه سوئد گفت‌وگو کرده است ادامه داد: تبادل نظر خوبی در زمینه حقوق بشر بین دو هیات انجام شد البته ما در دیدگاه‌ها ونحوه پیگیری موضوعات حقوق بشری تفاوت‌هایی داریم احساس می‌کنم گفت‌وگو درباره حقوق بشر زمینه را برای هم‌فکری و فهم مشترک بیش‌تر فراهم می‌کند و می‌توانیم از این فهم مشترک برای پیشبرد اهداف انسان‌دوستانه استفاده کنیم. امیدوارم گفت‌وگوهای حقوق بشری بین ما و سوئد و هم‌چنین بین ایران و اتحادیه اروپا بتواند زمینه را برای تفاهم بیش‌تر در این حوزه مهم فراهم کند و اختلاف دیدگاه‌ها را کم‌تر کند و امکان پیگیری موضوع حقوق بشر فراتر از چارچوب‌های سیاسی و بهره‌برداری سیاسی از این موضوع مهم انسانی را فراهم کند.

ظریف درباره روابط دو جانبه ایران و سوئد به شوخی گفت که در حال بحث بودیم که این روابط دوجانبه قدمت 300 ساله دارد یا 150 ساله. گویا باید برای مشخص شدن آن کمیسیونی برای بررسی این موضوع برگزار کنیم اما به هرحال مدت‌های زیادی ایران و سوئد به عنوان دو کشور با سابقه با یکدیگر ارتباط دارند و روابط دیرینه آن‌ها زمینه خوبی برای ادامه آن در حوزه‌های مختلف فراهم می‌کند. امیدوارم این سفر مقدمه باشد برای روابط گسترده و همه جانبه در آینده.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین