کد خبر: ۲۳۰۰۱۰
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱

امیدواری وزیر خارجه سوئد به رفع کامل تحریم‌ها علیه ایران

وزیر امور خارجه سوئد نسبت به دستیابی به توافق جامع که در آن تحریم‌ها علیه ایران به طور کامل برداشته شود ابراز امیدواری کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کارل بیلت وزیر خارجه سوئد که دیروز (دوشنبه) به منظور انجام سفری سه روزه وارد کشورمان شد امروز سه‌شنبه با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و سپس در نشست خبری مشترک حضور یافت.

وی در ابتدای این نشست خبری ضمن قدردانی از ظریف برای دعوت به عمل آمده عنوان کرد: در زمان بسیار مهمی به ایران آمدم و باید زودتر از اینها می‌آمدم.

وزیر خارجه سوئد با بیان اینکه با مشکلات زیادی مواجه هستیم ابراز امیدواری کرد که کارها نه تنها بین ایران و سوئد بلکه بین ایران و اتحادیه اروپا به پیش برود.

بیلت با بیان اینکه در گفت‌وگوها با ظریف در خصوص مباحث هسته‌ای به رایزنی پرداختم به توافقنامه ژنو اشاره کرد و گفت: حسن نیت در دو طرف وجود دارد و توافق امکان‌پذیر است و اگر اراده وجود داشته باشد این کار در شش ماه عملیاتی خواهد شد و برای هر دو طرف منافعی را به همراه خواهد داشت.

وزیر خارجه سوئد اضافه کرد: هر دو طرف باید تمرکز کنند تا این مسئله را به نتیجه برسانند.

وی به حق ایران در دسترسی به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای اشاره کرد و افزود: این بستگی به ایران دارد که درباره مدالیته‌ها توافق کرده و اعتماد جامعه بین‌المللی را جلب کند.

وزیر خارجه سوئد اضافه کرد: در انتظار گسترش روابط اقتصادی و برطرف شدن رژیم تحریم‌ها هستیم تا بتوانیم در زمینه‌های دیگر از جمله علوم و تحقیقات همکاری کنیم.

بیلت با بیان اینکه ایران دارای پتانسیل عظیمی است خاطرنشان کرد: ایران کشور جالبی برای آینده سوئد است.

وی با بیان اینکه در خصوص حقوق بشر با ظریف گفت‌وگو کردم، یادآور شد: چشم‌اندازهای دو کشور در این خصوص متفاوت است اما گفت‌وگوی عمیق‌تر می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی افزود: امیدواریم وارد فاز جدیدی از روابط شویم و گفت‌وگوهای بیشتری داشته باشیم. در حال حاضر گفت‌وگوهایی بین دو کشور وجود دارد و می‌توانیم اتحادیه اروپا را نیز در مسائل منطقه‌ای که به ما مربوط می‌شود دخیل کنیم.

وزیر خارجه سوئد همچنین عنوان کرد: دو کشور می‌توانند در بحث مبارزه با قاچاق مواد مخدر با یکدیگر همکاری کنند.

یکی از خبرنگاران از وزیر خارجه سوئد سؤال کرد که آیا سفر شما در راستای کاهش تحریم‌ها علیه ایران صورت گرفته که افزود:‌ نمی‌خواهم این مسئله و جو جدید ایجاد شده را مستقیماً این سفر را به این مسئله ربط بدهم.

وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم به سمت یک توافق جامع برویم که تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود و ایران نیز به تعهداتش عمل کند.

خبرنگار دیگری نیز با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی که به کرّات از تهدید نظامی ایران سخن می‌گویند از وزیر خارجه سوئد پرسید که توصیه شما به این تندوری‌ها چیست، که وی پاسخ داد: علاوه بر آمریکا در داخل ایران نیز برخی عنوان می‌کنند که امتیازات زیادی داده شده است. دولت اوباما مصمم است که این توافق اجرا شود البته نظرات دیگری نیز در آمریکا وجود دارد همانگونه که در ایران نیز برخی می‌گویند که چرا اینقدر باید به طرف مقابل امتیاز دهیم.

به گزارش فارس، وزیر خارجه سوئد در پایان عنوان کرد: وظیفه دیپلمات‌ها این است که به جلو حرکت کنند و کار صحیح را با وجود صداهای موجود به پیش ببرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین