کد خبر: ۲۳۰۱۳۰
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸

فیلمی که پس از یکسال به جشنواره فیلم فجر آمد

تهیه کننده فیلم سینمایی«همه چیز برای فروش»می گوید یکی از دلایل حضور نداشتن این فیلم در جشنواره سال گذشته نگاه ممیزی به فیلم ها بود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بهناز شیربانی: علی اکبر ثقفی کارگردان و تهیه کننده پیشکسوت سینما امسال فیلم سینمایی«همه چیز برای فروش»را در جشنواره فیلم فجر دارد.فیلمی که کارگردانی آن بر عهده پسرش امیر ثقفی است و حال و هوای بسیار متفاوتی دارد،این تفاوت بیشتر برگرفته از نوع نگاه امیر ثقفی به دنیای اطرافش و آدم هایی است که تمایل به تصویر کردنشان دارد،روایت زندگی آدم هایی که در گوشه ای از شهر رها شده اند و شاید هر فیلمسازی به سراغ روایت زندگی آنها نرود.

تجربه پیشین امیر ثقفی«مرگ کسب و کار من است»از طرف بسیاری از منتقدان و اهالی سینما ستایش شد و او امسال با فیلم دوم خود در جشنواره فیلم فجر حضور دارد،فیلمی که حضور بازیگرانی چون صابر ابر،مریلا زارعی،مزدک میر عابدینی،ساعد سهیلی،جواد عزتی و حبیب رضایی که نوع دیگری از بازیشان را در این فیلم ارائه داده اند می تواند یکی از نقاط قوت فیلم باشد.علی اکبر ثقفی تهیه کننده این فیلم سینمایی از تجربه همکاری با پسرش با خبر آنلاین صحبت کرد.

امیر ثقفی با ساخت فیلم اولش «مرگ کسب و کار من است» توجه بسیاری از منتقدان را جلب کرد و شروع مسیر فیلمسازیش با حمایت شما به عنوان تهیه کننده و پدرش اتفاق افتاد، فرصتی که شاید دیگر فیلمسازان جوانی که قدم در این راه می‌گذارند از آن محروم باشند، تا چه حد به عنوان تهیه کننده به مسیر کاری امیر ثقفی خوش بین بودید؟

همه چیز لطف خدا است و من وسیله‌ای بیش نیستم. اگر امیر در کارش موفق شده است لطف خدا است و بابت این موضوع خدا را شکر می‌کنم. «او بخواهد آتش، آب خوش شود ور نخواهد آب هم آتش شود» امیرجدا از اینکه فرزند من است، دوست و همکار خوبی برای هم هستیم، من جهت را به امیر نشان دادم و سعی کردم تجربه سالیان حضور در این حوزه را در اختیارش بگذارم.

جوانهای با استعداد در ایران زیاد هستند که نیاز به حمایت دارند، نباید صرفا از فیلمسازانی که به بلوغ کاریشان می‌رسند حمایت کرد بلکه مسئولین سینما باید توجه‌شان را بیشتربه فیلمسازان جوان معطوف کنند و حقیقتا بر روی سرمایه‌های این کشور که جوان‌ها هستند سرمایه گذاری کنند.

امیرثقفی دردو فیلمش نشان داد که دغدغه سینمای متفاوتی را دارد، حمایت از چنین فیلم‌هایی برای یک تهیه کننده در سینمای ایران به نوعی ریسک محسوب نمی‌شود؟

هر فیلمی می‌تواند مخاطبش را پیدا کند. هنرتابع چارچوب نیست. متاسفانه در سینمای ما بسیاری به دنبال سود و صرفه اقتصادی بیشتری هستند در صورتی که فیلمی که بتواند به لحاظ کیفی و ساختار قابلیت حضور در فستیوال‌های جهانی را داشته باشد می‌تواند به‌‌ همان اندازه صرفه اقتصادی داشته باشد پس به نظر من کیفیت اثراولویت بیشتری دارد.

فیلم همه چیز برای فروش

علی اکبر ثقفی،امیر ثقفی و صابر ابر در پشت صحنه فیلم سینمایی«همه چیز برای فروش»

همکاری شما و امیر ثقفی از زمان نگارش فیلمنامه چطور پیش می‌رود؟ معمولا چه نوع مشاوره‌هایی در طول کار به او می‌دهید؟

همکاری ما کاملا حرفه‌ای است. من هم مثل هر تهیه کننده‌ای روی سوژه‌ای که از طرف امیر مطرح می‌شود فکر می‌کنم اما بعد از کلید خوردن کار و شروع فیلمبرداری همه چیز تابع کارگردان است از انتخاب بازیگرو لوکیشن گرفته تا سایر مواری که مستقیم باید زیر نظر او باشد، هر جا که احساس می‌کنم باید به او کمک فکری بکنم و برای بهبود کار توصیه‌هایی بکنم این کار را انجام می‌دهم و همفکری خوبی بین ما صورت می‌گیرد.

سال گذشته فیلم سینمایی «همه چیز برای فروش» در جشنواره حضور نداشت و بعد از یکسال وقفه در جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود، ظاهرا سلیقه هیات انتخاب این دوره با دوره قبل بسیار متفاوت بوده

بهتر است به همه چیز چند وجهی نگاه شود. متاسفانه در دوره قبلی جشنواره فیلم فجر نگاه ممیزی غالب بود.
به نظرم نباید افق دیدمان سطح را ببیند. دید آدم باید وسیع باشد باید بپذیریم که جوان‌ها باید آزمون و خطا بکنند وبزرگتر‌ها باید دست آن‌ها را بگیرند نه پایشان را. جوانهای با استعداد ما سرمایه کشورمان هستند. به هر حال ساخت یک فیلم هزینه کمی ندارد باید خروجی مطلوبی داشته باشد. اینکه بخاطر ممیزی فیلمساز را ایزوله کنیم چیزی عایدمان نمی‌شود.

فکر می‌کنید «همه چیز برای فروش» می‌تواند نظر اهالی سینما و منتقدان و البته مردم را جلب کند؟

در مدت یکسالی که از ساخت فیلم می‌گذرد برخی فیلم را دیده‌اند ونظرات خوبی در مورد فیلم گفته شده است. به هر حال فیلم باید دیده شود و بعد نظرات را شنید اما من معتقدم که در این فیلم امیر ثقفی گامی به جلو برداشته است و پیشرفت خوبی داشته.

در مدتی که شما کمتر به سراغ کارگردانی رفته‌اید و سعی کردید در مقام تهیه کننده در سینما مشغول باشید، تا چه حد از جوان‌ها در ساخت فیلمشان حمایت کردید؟

فیلمسازان بسیاری برای ساخت فیلمشان به من مراجعه کردند که برخی از آن‌ها فیلمنامه خوبی نداشتند حتی برخی از آن‌ها سرمایه هم داشتند اما چون فیلمنامه آن‌ها مورد تایید من نبود سعی کردم از انجام کار اجتناب کنم اما در بین آن‌ها یک کار سینمایی به نام «سایه وحشت» انجام دادم که فیلمساز اول بود. رسالت من این است که در مقام تهیه کننده از فیلمسازان حمایت کنم.

یکی از نقاط قوت فیلم سینمایی «همه چیز برای فروش» انتخاب لوکیش‌های فیلم است، معمولا امیر ثقفی در فیلم‌هایش به دنبال مکان‌های بکر و خاص است. این کار رابرای تهیه کننده سخت نمی‌کند؟

امیر در ذهنش تصویر محل فیلمبرداریش را طراحی می‌کند و دقیقا می‌داند می‌خواهد چه چیزی را در فیلمش تصویر کند. ما در فیلم «همه چیز برای فروش» برخی صحنه‌ها مثل پمپ بنزین یا کلبه را ساختیم و چیزی حدود ۳ ماه به دنبال لوکیشن بودیم و چون انتخاب لوکیشن به روایت فیلمش کمک زیادی می‌کند من هم برای بهبود کیفیت کار تلاش می‌کنم.

ممکن است بازهم به سراغ فیلمسازی بروید؟

فکر می‌کنم بعد از ساخت فیلم سوم امیر «مردی که اسب شد» فیلم خودم را بسازم

چندین بار در گفته‌هایتان به تاثیر مسعود کیمیایی در ورودتان به سینما و تاثیری که از سینمای او گرفته‌اید اشاره کرده‌اید تا بحال پیش آمده که تجربه مشترکی با هم داشته باشید؟

من و مسعود کیمیایی بچه محل بودیم، مسعود کیمیایی برای من نوستالژی است، او باعث شد که با سینمای متفاوتی آشنا شوم. مسعود کیمیایی تنها کارگردان کاریزماتیک ایران برای من است. همین که هنوزمی جنگد و فیلم می‌سازد جای بس خوشحالی است.

من فیلم نامه‌ای به نام «روز سگی» را برای ساخت به مسعود کیمیایی دادم که متاسفانه چندین بار به دلیل برخی اصلاحات رد شد و فرصت نشد تا با هم تجربه همکاری داشته باشیم و امیدوارم در آینده این اتفاق بیفتد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین