کد خبر: ۲۳۰۱۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۸۴ - ۱۶:۵۷

فرج الله سلحشور: من برای خوشایند مخاطب فیلم نمی‌سازم

آفتاب‌‌نیوز :  آن چنان که فیلمهایی نظیر مصائب مسیح و محمد‌رسول‌الله را می‌بینیم. اما سابقه آن در ایران در صورتی که دو مجموعه سرب‌داران و هزاردستان را کنار بگذاریم به دهه گذشته باز می‌گردد. اولین فیلم تاریخی که البته با مضمون مذهبی ساخته شد،‌ فیلم پرمخاطب و موفق امام علی (ع) بود.بعد از آن نیز چند تن از کارگردانان و فیلمسازان مبادرت به ساختن مجموعه هایی چون امام حسن مجتبی (ع) ،امام رضا (ع)،‌ زندگی حضرت ایوب و مردان آنجلوس نمودند.

این پروژه‌ها با توجه به اینکه از مضمونی تاریخی برخوردارند چه به لحاظ برآورد هزینه‌ به دلیل تعدد بازیگران و استفاده از نیروی انسانی،‌دکورهای بسیار متفاوت و سنگین و همچنین نوع پوشش و چه به لحاظ محتوا از آنجا که مستندات آن در تاریخ ما ثبت شده است معمولاً در جایگاه پروژه‌های الف صدا و سیما قرار می‌گیرد. 

صدا و سیما نیز به لحاظ مخاطب سنجی و ارزیابی نیاز مخاطبان مهر تأییدی بر فعالیت‌ کارگردانان و فیلمسازان که البته تعدادشان انگشت‌شمار هست، زده است. در همین دو سال اخیر پروژه‌ تاریخی دیگر مانند شهر‌آشوب یدالله صمدی،‌ چهل سرباز محمد نوری زاد،‌ حضرت ابراهیم محمد رضا ورزی،‌ مختارنامه داوود میرباقری در مراحل مختلف تولید قرار گرفتند. 

فرج‌الله سلحشور نیز از جمله کارگردانانی است که تجربه کار در زمینه فیلمهای تاریخی را دارد. او بعد از مجموعه موفق مردان آنجلوس و داستان زندگی حضرت ایوب‌(ع) این بار زندگی حضرت یوسف را در شهرک سینمایی دفاع مقدس جلوی دوربین برده است. 

همین موضوع بهانه‌ای شد تا سری به شهرک سینمای دفاع مقدس زده و از نزدیک شاهد تصویربرداری این مجموعه عظیم تلویزیونی باشیم. 

سلحشور کارگردان درباره شکل گیری این مجموعه می‌گوید: اواخر خرداد سال 83 بعد از گذراندن سه ماه پیش تولید این مجموعه جلوی دوربین رفت. هم اکنون هم 23 قسمت از 40 قسمت آن فیلمبرداری شده است و پیش‌بینی می‌شود تا نیمه دوم سال 85 آماده پخش شود. 

وی درباره سکانسی که در حال حاضر فیلمبرداری می‌شود می‌گوید: اینجا حیات زندان مصر است. امروز وضعیت دو زندانی که با حضرت یوسف در یک زندان به سر می‌بردند و خواب آنان توسط آن حضرت تعبیر شده مشخص می‌شود،‌ یکی آزاد و دیگری اعدام. 

سلحشور که تجربه کار در مجموعه مردان آنجلوس را دارد،‌ درباره تأثیرپذیری از آن مجموعه تاریخی برای ساخت پروژه حضرت یوسف می‌گوید:‌ مسلماً بی تأثیر نبوده است. اما تمام برداشت‌های ما از قرآن کریم بوده و می‌توان گفت که آن مجموعه اولین گام و با الطبع یک نوع مقدمه برای عبرت و الهام گیری بوده است. 

کارگردان داستان حضرت ایوب درباره حضور کارگردانان در سالهای اخیر جهت ساخت پروژه‌های تاریخی معتقد است تاریخ همیشه عبرت‌آیندگان و جایگاه ثبت حوادث مهم زندگی بشر است، وقتی سراغ مذهب در دل تاریخ می‌رویم متوجه می‌شویم که از نظر محتوایی دارای ارزشهایی است که در مسائل روز کمتر دیده می‌شود. می‌‌توان گفت:‌ اصلاً وجود ندارد. و محتوایی هم که در مذهب داریم در موضوعهای برخاسته از ذهن بشر عادی است وجود ندارد و این نکاتی است که فیلم ساز به دنبال آن می‌رود. سوژه‌های تاریخی مذهبی یک رویکرد جدید و اتفاق مهمی است که در سینما و تلویزیون رخ داده است. 

فرج‌الله سلحشور درباره لزوم به کارگیری منابع خاص در پروژه حضرت یوسف با تأکید بر اینکه اصلی‌ترین منبع قرآن کریم بوده است می‌گوید: پروژه‌های تاریخی چون باید بر اساس مستندات آن ساخته شود و بهترین مستندات در قرآن ثبت شده است. در نتیجه در این زمینه اولین منبع قرآن کریم است. همچنین تفاسیر شیعه، المیزان،‌ تفاسیر اهل سنت،‌ تاریخ، رمان کتابهای آسمانی ملل چون تورات و انجیل و منابع اینترنتی جزو‌ منابع ما بوده است. حتی برای تاریخ مصر از کتابخانه‌های بزرگی همچون الازهر مصر استفاده شده است. 

وی همچنین از حضور علمای شیعه در کنار این پروژه یاد می‌کند و می افزاید:‌ تفاسیر شیعه مورد نظر همه علماست .مهدی میرباقری،‌ عسگر اولادی و حاج‌آقا بهرام پور،مفسر قرآن کریم از جمله افرادی بودند که در این زمینه ما را یاری کردند. سلحشور درباره هدف و نیتی که پشت پروژه‌های مذهبی است در ابتدا با لبخندی می‌گوید هدف پول بوده است. اما بعد از چندی اظهار می‌کند من انگیزه‌ام آدم شدن خودم بوده است و تا نتوانم این تأثیر را در خود ببینم مسلماً نمی‌توانم روی دیگران تأثیر بگذارم و امیدوارم قصه‌های قرآنی بتواند روی خودم و دیگران موثر باشد.
این کارگردان درباره تطابق و به روز کردن این داستان برای تأثیرگذاری بهتر روی مخاطبان می‌گوید:‌ من همان کاری را که خدا کرده،‌در همان حد خام و کلی خواهم کرد. ما در این مجموعه به همان نکاتی که مد نظر کتاب خدا بوده است به طور ظریف و دقیق‌تر پرداخته‌ام. من برای خوشایند تماشاگر کار نمی‌کنم زیرا قبل از تماشاگر قرآن و خدا برایم ارزش دارد. در هر صورت من اجتماع و نیازهای جوانان را می شناسم که اگر این گونه نباشد هنرمند نیستم.همین شناخت ناخودآگاه اجتماع و نیاز شان را طوری در بر می‌گیرد که بدون نظر آنها چیزی ننویسم. 

سلحشور درباره هزینه‌ای که در این کار تخمین زده شده‌ و استقبال از این مجموعه تلویزیونی می‌گوید: ما با دو سوم برآوردی که شد کار می‌کنیم و یک سوم آن را به ما پرداخت نکردند و بر عکس گروههای دیگر که سه برابر برآورد هزینه‌ را می‌گیرند ما با کمتر از هزینه‌ای که به ما اختصاص داده‌اند پژوه‌ را می ‌بندیم. درباره استقبال از این مجموعه نیز این داستانها چون از قرآن برخاسته‌اند و به مملکت و تاریخ‌ خاصی اختصاص ندارد جزو قصه‌هایی هستند که همه مردم دنیا از آن استقبال می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین