کد خبر: ۲۳۰۱۸۴
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۶

بازنگری در مدیریت دانشگاه‌ها، شرط تحقق خواست‌های رییس‌جمهوری

ˈجعفر کامبوزیا ˈ استاد دانشگاه و نماینده مجلس ششم بر این اعتقاد است که پیام 24 خرداد در مدیریت دانشگاه ها کشور منعکس نشده است، در حالی که تحقق دغدغه های رییس جمهوری نیازمند بازنگری در مدیریت دانشگاه ها است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این استاد در یادداشتی که در شماره روز چهارشنبه روزنامه شرق منتشر کرد، نوشت: اشاره به نکاتی از سوی رییس جمهور در دانشگاه اگرچه در حوزه نظری ضروری بود و کاملا مورد نظر نخبگان و خصوصا دانشگاهیان قرار دارد اما در ماه های اخیر، چندان امکان اجرایی شدن نیافته است. اینکه در موضوعاتی مانند هسته ای از صاحبنظران دانشگاهی دعوت شود تا به بحث و تبادل نظر پرداخته و با توجه به درک صحیح استادان رشته هایی چون روابط بین الملل، ارتباطات، فیزیک هسته ای و علوم سیاسی، فضای گفتمانی درستی شکل گیرد، خواسته ای است که بارها توسط دانشگاهیان بیان شده و تاکید بر آن از سوی شخص اول اجرایی کشور، استادان، دانشجویان و نخبگان را برای مقابله فکری با افراد کم اطلاع اما پرسروصدا، دلگرم می کند.

اما ایجاد چنین فضایی، نیاز به راهبرد عملی در فضای دانشگاهی و علمی کشور دارد. اینکه فضا به سمتی سوق داده شود که دانشگاهیان بتوانند با نشاط سیاسی در مسایل مهم کشور، اظهارنظر کارشناسی کنند و با نقد علمی و سیاسی، رهنمودهای لازم را ارایه دهند. رای به روحانی توسط بدنه اصلاح طلب دانشگاه های کشور، به دلیل امیدواری آنان به باز شدن فضای بسته بود. دانشگاه نباید مانند «مدرسه» باشد که در کوچک ترین شوون آن، رییس دانشگاه یا حتی مسوولان ارشد وزارت علوم دخالت کنند؛ اتفاقی که در هشت سال گذشته، مرسوم بود. 

برونداد این مسیر، نقد و بررسی عالمانه و راه حل علمی نخواهد بود. در ماه های اخیر و پس از حضور دکتر فرجی دانا در راس وزارت علوم، ایشان اگرچه چند تغییر امیدوار کننده در سطح ستاد به وجود آورد و پیش از آن هم دکتر توفیقی، روسای چند دانشگاه را تغییر داد اما از مجموع 300دانشگاه و مرکز آموزش عالی، تنها 22مسوول تغییر کرده اند و اکثر دانشگاه های اثرگذار حتی در تهران، با همان روش هشت سال گذشته اداره می شوند. در ستاد وزارت علوم هم 80 درصد نیروهای دولت قبل-که با کنارگذاشته شدن چهره های علمی و دانشگاهی آزاداندیش، به این وزارتخانه آورده شدند- همچنان «کارت» می زنند. 

درواقع روسای دانشگاهی که در سال های گذشته تلاش کردند فضای علمی و دانشجویی را با خواست دولت اصولگرای احمدی نژاد هماهنگ کنند و از نصب دوربین هایی که حتی در رستوران استادان نصب شده حمایت کردند همچنان بر همان مسیر در حرکت هستند. آنان بی شک اجازه اجرای نظرات مسوولان دولت و خواست مردم در 24خرداد را نخواهند داد. به طور حتم فشار های بی امان طیف تندرو به وزیر علوم، بی تاثیر نبوده است اما با این اوصاف، انتظار عملی شدن انتظاراتی که روز گذشته دکتر روحانی از فضای دانشگاه بیان کردند دشوار به نظر می رسد. اگر به حال این مشکل، فکری اساسی نشود، افراد کارشناس توانا و افرادی که سابقه نشان می دهد می توانند این فضا را به نحو درستی مدیریت کنند از دولت فاصله می گیرند. مطالبه بدنه جنبش دانشجویی و استادان از دولت، اجرایی شدن نظرات روز گذشته ایشان و مسوولان ارشد خوش سابقه وزارت علوم دولت تدبیر و امید است. اگر این روند تغییر نکند نگرانی هایی برای تداوم فضای امید، ایجاد خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین