کد خبر: ۲۳۰۲۵۵
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۲
آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی:

مردم راه جدیدی را انتخاب کردند/ صفحه‌ی جدیدی در روابط ایران باز شده است

وزیرامورخارجه سوئد با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کرد. در این دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن ابراز خرسندی از حضور کارل بیلت،وزیر خارجه سوئد،خطاب به وی اظهار کرد:خوشحالم که از افکار شما استفاده کنم، به هر حال شرایطی که الان وجود دارد؛ فرصتی برای این نظر شماست که بتوانیم زمینه ای مناسب را برای همکاری فراهم کنیم.این یک زمینه سازی نمایشی نیست.محصول افکار مردم ماست؛ آنهم مردم فرهیخته و آگاه.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: وی ادامه داد: طبیعی است که اگر طرف‌های ما، بخصوص غربی‌ها، بخواهند سختگیری و مثل همیشه بهانه‌جویی کنند؛ همین فرصت را هم از دست می‌دهند. ما از شما هیچ امتیازی نمی خواهیم. فقط می خواهیم حق ما را به رسمیت بشناسید و ما هم در چارچوب مقررات بین المللی عمل کنیم. مطمئن هستم که اگر چنین رفتاری کنید، با استقبال مردم ما روبرو می شوید.ولی اگر در حدّ اظهارات نسنجیده مطالبی بگویید که غرور مردم ما را تحریک بکند؛ ضرر می کنید چراکه این رابطه‌ای که می توان تقویت کرد، سخت‌تر می‌شود. شما نمونه مردم ما را در خود سوئد دارید. بالاخره آن نمونه است و در ایران دریایی از آن آدم‌ها هستند.

به گزارش آفتاب، هاشمی رفسنجانی با اشاره به اظهارات کارل بیلت مبنی بر اینکه " در سال هایی که گذشته دو طرف فرصت هایی را از دست دادند " خاطر نشان کرد: اینکه می گویید در گذشته چیزهایی از طرف ما بود؛ خودم از لحظه اول و حتّی پیش از انقلاب در جریان بودم. همه چیز را واقعاً می دانم. انقلابی در ایران شکل گرفت که فقط مردمی بود.هیچ کشور خارجی از انقلاب ما حمایت نمی کرد.یک تریبون در دنیا نداشتیم که از انقلاب ما دفاع کند.مردم ما نجیبانه در خیابان ها بودند.برف هایی مثل امروز می آمد که در خیابان ها جمع می شدند و در مقابلشان رگبار مسلسل بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه" مردم انقلاب را کم هزینه پیروز کردند"، خطاب به وزیر امور خارجه سوئد افزود: غرب اگر واقعاً به حقوق بشر احترام می گذاشت، می بایست همه امکانات را برای تقویت مردم بکار می گرفت که نظیرش را در هیچ جا نداشتید.اگر از بعد اقتصادی هم می خواهید بگویید؛ آن روزها در آستانه انقلاب که مردم ما اعتصاب کرده بودند؛ خودم به جنوب رفته بودم که مشکل اقتصاد را حل کنم و نفت کمبود نباشد.انقلاب واقعاً نجیبانه و مظلوم بود.دیدید که غرب بعد از آن با ما چه کرد!کودتایی را علیه ما شکل دادید. شاید بگویید ما نبودیم.درست است که همه شما نبودید؛ ولی غرب بود.

وی با تاکید بر اینکه "خود مردم ما کودتا را خنثی کردند" گفت:حتّی روس‌ها با اینکه حلقه‌ی محاصره را شکسته بودیم، باز به ما خنجر زدند.خیلی چیزها بود که عاقبت جنگ را علیه ما افروختند.می دانید که در جنگ از یکی از ضد حقوق‌بشرترین حکومت‌های منطقه ما حمایت کردند.خواستند آن جلاد حقوق بشر را بر سر این ملت انقلابی حقوق بشری مسلّط کنند. شما چیزهایی به آن جلاد دادید،اینکه می گویم دادید؛ به شما برنخورد.مجموعه غرب را خطاب می کنم.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه" دولت و مردم سوئد را به عنوان دولت و مردمی کاملا حقوق بشری می شناسم"، اضافه کرد: شما به آن‌ها هر چه پول می‌خواستند، دادید.البته گاهی خودتان می‌دادید و گاهی عرب‌ها را تحریک می کردید که این پول را بدهند. هر چه اسلحه می خواستند دادید.این سلاح شیمیایی را که بکار برد و مردم را قتل عام کرد، از غرب گرفته بود.آخرین چیزهایی بود که درجنگ جهانی دوم از آن استفاده شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به اجاره دادن هواپیما از سوی کشور فرانسه به عراق در جریان جنگ تحمیلی، خاطر نشان کرد: فرانسه بهترین هواپیمای خودش را که نمی توانست به غیر از ناتو بدهد؛ با خلبان به عراق اجاره داد. ما مصدومین شیمیایی را به غرب می آوردیم تا ببینید و حس حقوق بشری تان تحریک شود که نمی شد.در همان حال تحریم جدّی بودیم.

وی با اشاره به فروش هواپیماهای آمریکایی به ایران، گفت،آمریکایی‌ها قطعات هواپیماهایی را که به ما فروخته بودند، به ما نمی دادند.اروپایی ها هم این گونه بودند.از ایتالیا هلی کوپترهایی خریده بودیم که ندادند.از انگلیس نیز تعداد هزار و هفتصد فروند تانک چیفتن خریداری کرده بودیم که حتی پولش را داده بودیم؛ ولی بعد از انقلاب به ما ندادند.الان پرونده اش در دادگاه انگلیس است.آلمان غیر از همه ی این کارها برای ما با هزینه ی زیاد داشت نیروگاه بوشهر را می ساخت که ادامه نداد.فرانسه نیز که نیروگاه دارخوین را می ساخت و هزینه ی زیادی از ما گرفته بود به کار خود ادامه نداد.ما 10 در صد سهام بزرگ ترین کارخانه ی غنی سازی فرانسه را داشتیم که از ما دریغ کردند.

هاشمی رفسنجانی افزود: آمریکا نیز زیر دریایی‌هایی را که به ما فروخته بود را نداد.آنها همچنین پول موشک‌هایی را که برای اف 14 ها گرفته بودند؛ ندادند و هنوز هم طلبکاریم.گوشه ای از بزرگ ترین موارد را گفتم.اگر خواستید می توانید فهرستی از ما بگیرید وببینید چقدر به ما آسیب رساندند.مردمی که این همه ظلم ببینند و این همه شهید بدهند و این همه خسارت ببینند، طبیعی است که احساساتشان به گونه‌ای دیگر می شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه "مردم ما راه جدیدی را انتخاب کردند" خطاب به کارل بیلت تاکید کرد: شما می بینید که اگر اوباما یک ذره کوتاه می آمد، کنگره آمریکا تحریم های دیگری وضع می کرد.شما می دانید که امپراطوری رسانه های صهیونیسم در کشورهای شما و آمریکا چقدر حاکم است! همه ی اینها علیه ما کار می کنند.پس این را حمل بر این نکنید که ایران به خاطر تحریم ها عاجز شده و الان آمده تسلیم شده است.در این 35 سال همیشه تحریم بودیم.شاید عام نبود؛ ولی در خیلی چیزها تحریم های جدی بودیم.ولی الان وقتی که این شرایط پیش آمده، فکر می کنم غربی ها باید یک مقدار عاقلانه تر رفتار کنند.تحت تاثیر کسانی واقع نشوید که ضد حقوق بشر واقعی هستند.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر امور خارجه سوئد،خطاب به وی گقت: شما درباره ی کسانی که می گویید در آنجا با ما خوب نیستند ،همه را نمی گویم و شاید برای بعضی ها مشکلی از اینجا پیش آمده که بیرون رفتند؛ اما تروریست هایی را در نظر بگیرید که در اولین ترورشان دوآمریکایی بودند که در قلهک و دروس دو نفر را منفجر کردند و قطعاتشان بالای درختان پیدا شد. در داخل کشور دو انفجار ایجاد کردند که یکی در حزب جمهوری و دیگری در نخست وزیری بود که تقریباً نیروهای عمده مدیریتی ما را شهید کردند.در جنگ به عنوان ستون پنجم دشمن علیه ما می جنگیدند.همین ها وقتی به غرب آمدند،فرش قرمز جلویشان پهن کردند،در حالی که تروریست بودند.همین تروریست ها الان در پارلمان های خیلی مردمی، از حقوق بشر دفاع می کنند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه "اگر بخواهیم گذشته ملاک داوری باشد، مطمئنا غرب ضرر می کند"، اضافه کرد: به هر حال درشرایط فعلی صفحه ی جدیدی در روابط ایران باز شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به این بخش از صحبت‌های وزیر امور خارجه سوئد مبنی بر اینکه" اتحادیه اروپا می خواهد ببیند که چکار می توان بکند "، اظهار کرد: من می دانم باید چکار کنید.اگر عمل کنید،خیلی آسان می بینم که همه مسایل حل می شود.قبلاً خواسته ی غرب از ما این بود که شما در سیستم کارهای اتمی خود باید شفاف سازی کنید تا مطمئن شویم به طرف سلاح هسته ای نمی روید.راه حل را این می دانم که ایران هرچه دارد، کاملاً شفاف کند و غرب هم بیش از آنچه می‌گفت، چیزی از ما نخواهد.شما به مقررات بین المللی پایبند هستید.همان مقررات گفته که همه حق دارند از منافع صلح آمیز هسته ای استفاده کنند.الان تکنولوژی هسته ای را کاملاً در اختیار داریم، ولی حد مجاز ما قبل از سلاح نظامی است و نمی خواهیم به طرف کارهای نظامی برویم.موقعی که عراق با بمب های شیمیایی داشت مردم مارا شهید می کرد و حتی مردم خودش را در حلبچه قتل عام کرد،ما هم می توانستیم از سلاح شیمیایی استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه "ایران استفاده از سلاح‌های شیمیایی را حرام و جنایت می داند،خاطر نشان کرد: امام (ره) به ما دستور داده بود که اگر می خواهید تلافی کنید و شهری را بزنید،48ساعت قبل بگویید تا مردم بتوانند بیرون بروند.ممکن است به خاطر مسائل دینی بر سر خیلی از مسائل با شما اختلافاتی داشته باشیم، ولی در مقررات بین المللی هر جا که امضا کردیم کاملاً همکاری و مراعات می کنیم اگر اینگونه عمل کنیم، می توانیم در یک جلسه،آخر کار هسته ای را در مذاکرات خود ببینیم،ولی اگر غربی ها زیاده خواهی کنند و بخواهند از حقوق ما بزنند، در آن صورت مطمئنم که به وضع سابق بر می گردد.

هاشمی رفسنجانی در ادامه خطاب به وزیر امور خارجه سوئد با تاکید بر اینکه "همکاری ما با شما حدی ندارد"، خیلی چیز ها احتیاج داریم و خیلی چیز ها داریم که می توانیم به شما هم بدهیم.در مجموع بزرگترین مخازن نفت و گاز دنیا را در اختیار داریم.بهترین نقطه ی جغرافیایی را داریم که فضای ما برای عبور هواپیماهای شرق به غرب و شمال به جنوب و بالعکس ، بهترین مسیر است.در شمال و جنوب،بخش اعظم منابع انرژی‌زای دنیاست.در غرب ما هم اینگونه است.شما چنین کشوری را به خاطر حرفهای تروریست ها از دست ندهید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به صحبت‌های کارل بیلت، با تاکید بر اینکه "با برقراری ارتباط علمی می توانیم خیلی بیشتر از شرایط فعلی با یکدیگر ارتباط داشته باشیم" ، گفت: اینگونه که شما گفتید،باعث می شود که ما دریچه های بسیار خوبی به سوی شما داشته باشیم،به خاطر اینکه الان اولویت ما تکنولوژی سالم هسته‌ای است که شما می توانید به ما کمک کنید و ما هم به شما کمک می کنیم.استفاده از انرژی آب، باد و آفتاب بهترین چیزهایی است که در اینجا جزو اولویت های ما نیز هستند.اگر شما مایل باشید ، بزرگترین دانشگاه ایران که دانشگاه آزاد اسلامی است و غیر دولتی وبزرگترین دانشگاه حضوری دنیاست ، با یک میلیون و 700هزار دانشجوی فعلی حاضریم با دانشگاه های شما هماهنگ کنیم تا تبادلات علمی و عملی داشته باشند.400 واحد دانشگاهی در سراسر کشور ، 50 هزار استاد و پنج میلیون فارغ التحصیل دارد.اگر فرصت داشتید،یکی از واحد ها را ببینید که چه عظمتی دارد، دولت هیچ کمکی به این دانشگاه نمی کند،ولی مالیات های بزرگی به دولت می پردازیم.این ها در سایه ی تحریم ها به وجود آمد که به طرف تربیت نیروی انسانی ماهر رفتیم.

به گزارش ایسنا کارل بیلت،وزیر امور خارجه سوئد،نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در تهران،با بیان اینکه" این روزها در تهران راجع به آینده روابط متمرکز هستم"،خطاب به هاشمی‌ رفسنجانی گفت:همان گونه که تایید خواهید کرد در وضعیت حساس و بسیار مهمی به سر می بریم.بسیار امیدوار هستیم که فرصتی برای گشایش و تغییر در بهبود و گسترش روابط در آینده ایجاد شود.البته این نیازمند برخورد و مقابله با مشکلاتی است که سر راه روابط دو طرف وجود دارد و نیازمند حسن نیت و همچنین حس مصالحه دو طرف برای برخورد با این مشکلات است.

وزیر امور خارجه سوئد با اشاره صحبت‌های هاشمی رفسنجانی،ادامه داد: در تایید فرمایش های شما باید بگویم که بیش از صد هزار ایرانی در سوئد زندگی می کنند.همچنین باید بگویم که همه آنها مطمئناً به کشور شان مفتخر هستند و ارتباطشان را حفظ کردند و به آینده کشورشان متعهد هستند.در عین حال عضو فعال و شناخته شده ی خوبی در سوئد هستند.

کارل بیلت با تاکید بر اینکه ایرانی‌های مقیم سوئد می توانند حلقه ی اتصال بسیار خوبی برای رابطه ی بین ایران و سوئد باشند،گفت: البته حتماً آنها خود را در آینده ارتباط دهنده ی ایران و سوئد تلقی خواهند کرد.همان گونه که فراروی ما زمان سخت و چالش برانگیزی هست ؛ امّا نوید بخش هم هست.این قرارداد و معاهده ی موقتی که دو طرف در خصوص موضوع هسته ای به آن رسیدند؛ فرصت خوبی فراروی ما قرار داده است.فکر می کنم اگر حسن نیت و رهبری قوی از هر دو طرف وجود داشته باشد، این احتمال خوب وجود دارد که در شش ماه آینده بتوانیم به توافق نامه ی جامع و همه جانبه برسیم.

وزیر امور خارجه سوئد با بیان اینکه" از نظر ما موضوعاتی هست که حساس و مناقشه بر انگیز است"، اظهار کرد: کسانی در طرف غربی ها هستند که معتقدند نباید امتیاز زیادی به ایران داده شود.اینها معمولاً واقعیت را نمی گویند و معمولاً مخفی کاری های زیادی دارند.مطمئن هستم در ایران هم کسانی هستند که چنین نظری را در مورد غربی ها دارند و اگر به گذشته نگاه کنیم ؛ هر دو طرف این قضیه تا حدودی واقعیت را می گویند.در سال هایی که گذشته دو طرف فرصت هایی را از دست دادند.اشتباهی از سوی هر دو طرف بود.امّا این احتمال برای هر دو طرف وجود داردکه در فرصتی که فراروی ماست، زمان و فرصتی به به هر دو طرف بدهیم تا مشکلات را حل کنند.اگر موفق شویم که این موضوع را به طور جامع حل کنیم؛ فرصت ها و زمینه های زیادی برای همکاری ها در حوزه های مختلف از جمله حوزه هسته ای فراروی ما خواهد بود.امیدواریم این فرصت را برای ما ایجاد کنید تا بتوانیم در خصوص دستور کارهایی چون حقوق بشر که برای ما اهمیت بسزایی دارد، وارد شویم.

کارل بیلت با اشاره صحبت‌های رئیس مجمع تشخیص نظام، با بیان اینکه " قبول میکنم که دو طرف در گذشته اشتباهاتی را مرتکب شده اند،حتی در سال های اخیر فرصت هایی بود که حتی می شد در باره ی موضوع هسته ای به توافق رسید،اما به دلایلی نشد" افزود:.فکر می کنم بسیار حایز اهمیت خواهد بود که به گذشته نگاهی داشته باشیم تا ببینیم قرار است الان و آینده چکار کنیم.بدون فراموش کردن آنچه در گذشته اتفاق افتاده،می توانیم اعتماد ایجاد کنیم و پلی برای آینده بزنیم.بدون هیچ اغراقی ایران کشوری سرشار از بالقوه های بی نهایت و استعداد های درخشان است.بسیاری از استعداد ها در ایران هستند و بسیاری در سراسر جهان پخش هستند.بنابراین فرصتی بی نظیر و بسیار خوبی وجود دارد.در عین حال آنچه را که در گذشته اتفاق افتاده هم داریم که جناب عالی به خوبی اشاره فرمودید.البته احساساتی هم هست که مثلاً اتفاقی دارد در کنگره آمریکا می افتد.

وزیر امور خارجه سوئد با طرح این پرسش که اتحادیه اروپا می خواهد ببیند که چکار می توان بکند،گفت: در آینده نزدیک خانم اشتون هم به نمایندگی از اتحادیه اروپا به ایران می آید.می خواهیم مانور و نمایشی داشته باشیم که بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.با آگاهی کامل از آنچه که در گذشته اتفاق افتاده و البته با تکرار و اشاره به این موضوع و خطر بسیار مهم که ممکن است اشتباهات گذشته را تکرار کنیم.

وی با اشاره به حق جمهوری اسلامی در خصوص انرژی صلح آمیز هسته ای،با تاکید بر اینکه" با احترام کامل بنده هم حتی به حق جمهوری اسلامی در خصوص انرژی صلح آمیز هسته ای اعتراف می کنم و همچنین به عقلانیتی که در این کار وجود دارد،اذعان دارم."،خطاب به رفسنجانی اظهار کرد:باید عرض کنم که 40 درصد از انرژی برق سوئد از انرژی هسته ای به دست می آید و ما تاریخ بسیار طولانی در استفاده از انرژی هسته ای داریم.حتی در تاریخ گذشته ما وسوسه هایی برای دستیابی به سلاح هسته ای بود که کنار گذاشته شد.یکی از عقلانی ترین تصمیم رهبری سوئد این بود که این وسوسه را کنار گذاشتند.فناوری بسیار سطح بالایی را در سطح هسته ای داریم.به کشور هایی مثل فرانسه عوامل بسیار تاثیر گذار تکنولوژی هسته ای را می دهیم.

کارل بیلت با اشاره به معادن اورانیوم سوئد،اضافه کرد:ما معدن اورانیوم داریم که از آن استفاده نمی کنیم، چون برای ما انتفاع اقتصادی ندارد.می توانم اینگونه بگویم که تخصص بسیار سطح بالایی در کشور ما وجود دارد که داریم به بعضی از کشور ها می دهیم.البته الان روی منابع انرژی مثل استفاده از منابع خورشیدی،باد و منابع دیگر متمرکز هستیم.خداوند به ما نفت و گاز نداد.آنقدر به ما لطف نداشته که نفت و گاز بدهد و در سوئد این موارد را نداریم.

وزیر امور خارجه سوئد در پایان گفت:امیدواریم این تحریم ها برطرف شود.چون برای هیچ کس خوب نیست.حتماً فناوری انرژی از حوزه های خوب همکاری بین دو کشور خواهد بود.دانشجویان ایرانی در سوئد تحصیل می کنند.مشارکت دانشمندان و متفکران ایرانی را برای امور تحقیقاتی در سوئد ، به ویژه در حوزه پزشکی بسیار مغتنم می دانیم.که این مشارکت ایرانی در حوزه و نظام پزشکی و بهداشت سوئد بسیار حائز اهمیت است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین