کد خبر: ۲۳۰۳۷۰
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶

دفاع یهودی آمریکایی از هولوکاست در آستان قدس رضوی

ˈنورمن فینکلشتاینˈ چهارشنبه شب در سلسله همایش های بزم اندیشه با موضوع ˈپشت نقاب آمریکا و اسرائیلˈ که در موسسه خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهشهای اجتماعی آستان قدس رضوی برگزار شد، چگونگی شکل گیری اسرائیل و تفکر یهودیان مقیم آمریکا درباره این کشور را مورد بررسی قرار داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، این یهودی آمریکایی گفت: به اشتباه این طور تصور می شود که یهودیان آمریکایی بی چون و چرا مدافع اسرائیل بوده و هستند در حالی که اگر رجوعی به تاریخ داشته باشیم متوجه می شویم که حمایت یهودیان از اسرائیل پدیده ای متاخر است.

وی بیان کرد: پس از جنگ جهانی دوم و کشته شدن 4/5 میلیون یهودی در کوره های آدم سوزی نازی ها، اسرائیل متولد شد و به دنبال آن یهودیان رشد اقتصادی مطلوب و آزادی زیادی به دست آوردند.

او اظهار داشت: از آنجا که قبل از جنگ جهانی دوم تبعیض نژادی زیادی علیه یهودیان در آمریکا و اروپا وجود داشت، با شکل گیری رژیم صهیونیستی، اسرائیل ادعا کرد که کشوری برای اقامت یهودیان بوجود آورده است.

وی گفت: دعوت اسرائیل از یهودیان مقیم آمریکا برای اقامت در کشورش آنان را دچار مشکل کرد زیرا زندگی در آمریکا با تبعیت کشور دیگری امکان پذیر نبود.

او افزود: پیش از این، یهودیان اروپایی با مشکل وابستگی به دو کشور و عدم تعلق به هیچ کجا مواجه شده بودند به صورتی که در نهایت به هیچ کشوری تعلق نداشتند و فقط وابستگیشان به هم کیشانشان بود.

وی ادامه داد: یهودیان مقیم آمریکا بیم از این داشتند که به سرنوشت یهودیان اروپایی دچار شوند و با نشان دادن احساس تعلق به کشور اسرائیل تابعیت آمریکا را از دست بدهند و از این کشور اخراج شوند.

این تبعه کشور آمریکا گفت: بنا به دلایل مزبور هیچ یک از یهودیان آمریکایی پس از شکل گیری اسرائیل، از رژیم صهیونیستی حمایتی نکردند و فقط تعداد انگشت شماری از آنان حاضر به بازدید از اسرائیل شدند.

وی گفت: در ژوئن سال 1967 اوضاع تغییر کرد و اسرائیل به یک متحد قدرتمند برای ایالت متحده تبدیل شد و از آن تاریخ به بعد حمایت از اسرائیل حمایت از آمریکا تلقی می شد و دیگر یهودیان آمریکایی از اتهام داشتن وابستگی دوجانبه، مبرا شدند.

وی افزود: مسائل زیادی وجود داشت که یهودیان آمریکایی می توانستند به اسرائیل افتخار کنند اما عقاید لیبرالیستی و چپ گرایانه آنان با موجودیت اسرائیل تناقض داشت.

نویسنده کتاب ˈصنعت هولوکاستˈ اظهار داشت: از سوی دیگر اسرائیل خود را یک جامعه سوسیالیستی معرفی کرده بود که با تفکر لیبرالیستی یهودیان همخوانی داشت و تصور آنان تا آن زمان از اسرائیل سطحی بود و از واقعیت خبر نداشتند.

وی علت دیگر گرایش یهودیان آمریکایی به اسرائیل را روحیه جنگجو و قدرت نظامی بالای آن کشور عنوان و بیان کرد: یهودیان از اینکه پدران و مادرانشان را در جریان جنگ جهانی دوم مانند دام در یک کوره سوزاندند، احساس حقارت می کردند.

وی اضافه کرد: جریان هولوکاست فشار اجتماعی زیادی را بر یهودیان آمریکایی وارد کرد به طوری که اگر والدین و خویشانشان از این قتل عام زنده بیرون آمده بودند اتهام همکاری با نازی ها به آنان زده می شد و اگر کشته شده بودند نیز از نحوه کشته شدنشان احساس شرمساری داشتند.

این استاد اخراجی دانشگاه شیکاگو گفت: بعد از سال 1967 اسرائیل تصور حقارت یهودیان درباره نحوه کشته شدن هم کیشانشان در کوره های آدم سوزی را تغییر داد و به نوعی سعی کرد با تلقین حس برتری نژادی، یهود را به عنوان نژاد برتر در سطح جهان معرفی کند و این احساس حقارت را در بین یهودیان از بین ببرد.

وی افزود: پس از این واقعه، یهودیان آمریکایی به غلط یا درست بنا به دلایل مزبور، با موجودیت اسرائیل همذات پنداری کردند.

او اظهار داشت: سالهای 1948 تا 1967 دوران بی علاقگی و سالهای 1967 تا سالهای اخیر دوران علاقه مندی یهودیان آمریکایی نسبت به اسرائیل است اما در شرایط کنونی یهودیان در حال فاصله گرفتن از اسرائیل جنایتکار می باشند.

وی بیان کرد: یهودیان آمریکایی می دانند که در طول تاریخ چه اتفاقی افتاده و امروز اسرائیل به چه بهانه ای جنایت های هولناکی را مرتکب می شود و واقعیت چگونه است.

وی با بیان اینکه یهودیان آمریکایی عموما لیبرال هستند، افزود: در آمریکا ثروتمندان، جمهوری خواه هستند و در انتخابات به نامزدهای جمهوری خواه رای می دهند اما یهودیان به رغم ثروتمند بودنشان به سمت دموکراتها گرایش دارند و در انتخابات به آنان رای می دهند.

وی ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008، 80 درصد از یهودیان آمریکایی به اوبامای دموکرات رای دادند و یک نامزد دموکرات توانست حداکثر آرای ثروتمندان یهودی را در این انتخابات بدست آورد.

وی گفت: طرفداری یهودیان آمریکایی از دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 نیز تکرار شد و در حالی که نخست وزیر اسرائیل؛ ˈنتانیاهوˈ تاکید کرد که یهودیان به ˈرامنیˈ جمهوری خواه در این انتخابات رای دهند، 70 درصد یهودیان دوباره به اوبامای جمهوری خواه رای دادند.

این یهودی لیبرال آمریکایی گفت: تعریف ما یهودیان از لیبرال ˈاطاعت از قانون و عدالت زیر چتر قانون و وجود موسسات فرهنگی برای تقویت روابط بین ملتهاستˈ.

وی افزود: تفکر ما لیبرالهای دهه 60 و یهودیان آمریکایی در عصر حاضر این بوده و هست که ˈبیایید به صلح یک فرصت دهیمˈ اما شعار اسرائیل همواره این بوده است که ˈبیایید به جنگ فرصت دوباره و چندباره دهیمˈ که این تفکر مخالف عقیده یهودیان لیبرال آمریکایی است.

وی بیان کرد: در چهار دوره در تاریخ، اسرائیل جنایت وحشتناکی را انجام داده که شامل جنگ با لبنان در سال 1982، جنگ با فلسطین در سال 1988، دوباره جنگ با لبنان در سال 2006 و قتل عام مردم غزه در سال 2008 است و این کشتار به هیچ وجه مورد تایید یهودیان آمریکایی نیست.

استاد اخراجی دانشگاه شیکاگو درباره هولوکاست و پذیرش این واقعه تاریخی از سوی ایران گفت: ایران فرهنگ و تمدن غنی دارد که اکنون با تکیه بر توانمندی های خود به رقیب سرسختی برای آمریکایی و اروپاییان در عرصه علمی و فناوری تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: غنای فرهنگی و دانش فنی ایران نشان می دهد که مردم این کشور به حقیقت احترام می گذارند همان طور که هولوکاست یک واقعیت تاریخی است و از ایرانیان احترام به این حقیقت انتظار می رود.

وی بیان کرد: هولوکاست مانند واقعه 11 سپتامبر رخ داده و در تاریخ ثبت شده است و در این واقعه تعداد نسبتا زیادی از یهودیان در آتش سوختند که در بین آنان اقوام پدری و مادری من نیز حضور داشتند.

وی گفت: برای من به هیچ وجه صحبت هایی که پیرامون ناممکن بودن قرار گرفتن پنج میلیون یهودی در یک کوره یا کم یا زیاد بودن این افراد که از سوی عده ای مطرح می شود، اهمیتی ندارد اما نمی توان انکار کرد که چنین اتفاقی رخ داده و نازی ها دست به جنایت بزرگی علیه یهودیان زدند.

نویسنده کتاب صنعت هولوکاست گفت: از سوی دیگر با واقعیتی مواجه هستیم که عده ای قدرتمند برای حفظ منافع خود از قضیه هولوکاست به عنوان یک حقیقت تاریخی سوء استفاده کرده و می کنند.

او خاطر نشان کرد: در سال 2001 بعد از واقعه 11 سپتامبر، کابینه بوش (رئیس جمهوری سابق آمریکا) قدری اشک ریختند و سپس فکر کردند که چگونه می توانند از این واقعه به نفع خود استفاده کنند.

وی افزود: به نظر من جنایاتی که تاکنون دولت آمریکا و اسرائیل به بهانه هولوکاست مرتکب شده اند فقط استفاده از مرگ افرادی بیگناه برای افزایش قدرت خودشان بوده است.

وی اظهار داشت: بسیاری از یهودیان آمریکایی معتقد هستند که دولت بوش به بهانه واقعه 11 سپتامبر به عراق حمله کرد و اسرائیل نیز از این واقعه به نفع خویش و حمله به کشورهای دیگر بهره گرفت.

او بیان کرد: یهودیان آمریکایی معتقدند که دلیلی وجود ندارد که خونبهای کشته شدگان هولوکاست توسط فلسطینی ها پرداخته شود، مردم این کشور مظلوم هیچ ارتباطی به قضیه هولوکاست ندارند که تاوان آن را بدهند.

وی خاطر نشان کرد: امثال والدین من که پدر و مادرشان در قضیه هولوکاست کشته شده بودند، به نوعی به یک تناقض درونی مبتلا گشتند زیرا در آن زمان هیچ فردی یا دولتی در جهان به نسل کشی یهودیان اهمیتی نداد و از سوی دیگر یهودیان هیچ مکانی در دنیا نداشتند که وطن خود بدانند.

او ادامه داد: اگر ایران واقعیت تاریخی مانند هولوکاست را کتمان کند در واقع بهانه ای به دست آمریکا و اسرائیل داده است که این مساله تنها شرایط را برای ایرانیان بدتر می کند.

وی افزود: کتمان حقیقت این بهانه را به دست آمریکا و اسرائیل خواهد داد که ایران را به عنوان یک جامعه عقب افتاده که درک درستی از واقعیات تاریخی ندارد، معرفی کنند.

وی بیان کرد: از نظر من ایران به جای کتمان واقعیت تاریخی هولوکاست، صراحتا اعلام کند که این قضیه هیچ ارتباطی به کشورش ندارد و هولوکاست تنها یک واقعه تاریخی بوده که سالها از آن گذشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین