کد خبر: ۲۳۰۴۷۳
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲

مرگ ۱۸۳۳۱ بیمار کلیوی در تهران فقط در ۲۰ سال

دبیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی کشور با اشاره به آمار قابل توجه مرگ و میر بیماران دیالیزی و پیوند کلیه کشور خواستار توجه جدی دولت، وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس به مسایل و مشکلات بیماران صعب العلاج به خصوص بیماران دیالیزی شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرآنلاین و به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین الملل انجمن بیماران کلیوی؛ داریوش آرمان گفت: بررسی های این انجمن نشان می دهد طی 20سال گذشته 18331بیمار کلیوی فقط در تهران جان سپرده اند که این آمار بسیار نگران کننده و حائز اهمیت است.

عضوهیئت مدیره انجمن بیماران کلیوی کشور گفت: چناچه آمار مرگ و میر بیماران کلیوی در سراسر کشور را نیز به این اعداد و ارقام اضافه کنیم، به روشنی در خواهیم یافت سالانه چند هزار بیمار کلیوی و دیالیزی در کشور جان می سپارند و این برای کشور ما که پزشکان، متخصصین و جراحان برجسته و صاحب نام دنیا را دارد، تاسف آوراست. چرا که بیماران کلیوی ما برای دسترسی به پزشک و متخصص مشکل چندانی ندارند، اما متاسفانه مشکلات دارویی و درمانی و هزینه های بسیار سنگین این بیماری باعث می شود تعداد قابل توجهی از بیماران در تهیه دارو و نیز درمانشان با مشکلات شدید روبرو باشند و همین موضوع نیز طول عمر آنها را کاهش داده و سرانجام نیز به مرگ آنها ختم می شود.

وی با اشاره به توانایی ایران در پیوند کلیه گفت: تا حدود 20سال قبل بیماران دیالیزی برای پیوند کلیه بایستی راهی اروپا یا امریکا می شدند و با صرف مبالغی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار از بودجه و ارز کشور و پس از ماهها یا سالها انتظار موفق به پیوند کلیه شوند. اما خوشبختانه در 20 سال گذشته با توجه به دستیابی پزشکان ایرانی به تخصص بسیار بالای پیوند، تمام بیماران در کشور پیوند شده اند (بیش از 32هزار مورد). اما متاسفانه مشکل اصلی اغلب بیماران مربوط به پس ازپیوند کلیه است؛ چراکه بخشی ازاین بیماران به دلیل مشکلات اقتصادی و مالی موفق به تهیه و مصرف داروها نشده و متاسفانه جان سپرده اند.

آرمان با اشاره به مشکلات جدی بیماران در زمان تحریم دارویی وتجهیزات پزشکی گفت: در این دوران بیماران کلیوی، دیالیزی و پیوندی با بحران جدی روبرو بودند. هم اکنون البته این مشکلات تا حدودی برطرف شده، اما انتظار می رود شرایطی فراهم شود که بیمار و خانوداه اش به غیر از رنج و درد بیماری، درد و رنج دیگری تحمل نکنند و تحقق این خواسته به طور قطع وظیفه مسوولان و دولتمردان است.

دبیر هیئت مدیره انجمن بیماران کلیوی کشور در ادامه با اشاره به کمبود دستکم 2هزار دستگاه دیالیز در کشور گفت: طی سال های اخیر با تعداد قابل توجه بیماران کلیوی و دیالیزی روبرو بوده ایم و درچند سال آینده نیز به گفته کارشناسان با سونامی بیماران کلیوی روبرو می شویم. بنابراین مسوولان در دولت و مجلس باید ضمن رفع فوری کاستی های گذشته که بلای جان بیماران شده است به فکر بهبود و اصلاح وضعیت و شرایط دارو و درمان دهها هزار بیمار کلیوی کشور باشند.

او گفت: عمرمفید دستگاه‌های دیالیز در دنیا بین 5 تا 7سال است، اما متاسفانه در ایران به خاطر مشکلات جدی، بخش قابل توجهی از دستگاه های دیالیز حدود 5 برابر عمر مفیدشان کار می کنند که وزارت بهداشت باید برای این معضل جدی چاره ای فوری بیاندیشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین