کد خبر: ۲۳۰۵۰۲
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰

حضور 100 شرکت فرانسوی در ایران ؛ نتیجه ملموس توافق ژنو

شروع تحریم های هسته‌ای ایران، اگرچه اساس و مبنای سیاسی داشت، اما نوک پیکان تاثیرات آن بر دوش اقتصاد کشور و نهایتا مردم ایران بود و تقریبا تمامی تحریم ها تخریب اقتصاد کشور را هدف گرفته بود.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس اقتصادی-با روی کار آمدن دولت تدبیرو امید، اولین دستور کار مهم دولت در عرصه بین المللی، برقرای دیپلماسی فعال بویژه در حوزه مذاکرات هسته‌ای با هدف تنش زدایی تعریف شد و البته کسب موفقیت های برزگ در مذاکرات هسته ای، شرایط جهانی را به سوی شکستن تدریجی سد تحریم ها سوق داد که خود، نهایتا منجر به به بهبود وضعیت اقتصادی، افزایش تولید و افزایش سرمایه گذاری در کشور می انجامد.

به نظر می رسد حال که بر اساس وعده های داده شده توسط دکتر روحانی، پس از توافق انجام شده در ژنو سازمان تحریمها در حال در هم شکستن است، شاهد سرازیر شدن نماینده‌های اقتصادی بزرگترین شرکت‌های دنیا و حتی تمایل شرکتهای تجاری آمریکا برای حضور در ایران هستیم به طوریکه درچند روز اخیر شاهد حضور سه روزه نماینده‌های 100 شرکت بزرگ فرانسوی در تهران بودیم.

حضور نماینده های شرکت هوایی، فضایی و دفاعی فرانس، سازمان استراتژی نو آوری فن آوری نوین، آلکاتل، آلستوم، سی ام ای و سی جی ام حمل و نقل، شرکت انرژی فرانس کانسپت مهندسی، ساخت بزرگراه، پل و ساختمان، خودروسازی رنو و شرکت نفتی توتال از شرکتهای بزرگ و شناخته شده فرانسوی... در ایران، نشان می دهد که اروپایی‌ها که بر اثر تحریمها منافع اقتصادی بسیاری را در ایران از دست داده اند در تکاپو هستند تا از رقبای بین المللی خود برای سرمایه گذاری در ایران عقب نمانند.

این اتفاق در حالی انجام می گیرد که بزرگترین هدف از امضا توافق ژنو در نهایت کشاندن پای بزرگترین شرکتهای تجاری به اقتصاد کشور بود و اینک پس از اتمام موفق اولین ماموریت دولت تدبیر و امید توسط تیم سیاست خارجی، نوبت به اولین ماموریت بزرگ تیم اقتصادی دولت رسیده تا با دیپلماسی فعال اقتصادی سر فصلی جدید در اقتصاد کشور را رقم بزند.

اکنون جذابیت سرمایه گذاری در ایران به حدی بالارفته است که تقریبا تمامی رسانه های خبری خارج کشور بسته های متفاوت خبری را از حضور هیات های اقتصادی در ایران صدر اخبار خود قرار داده و به اهمیت این مسئله اذعان و به ترک برداشتن ساختار تحریمها اعتراف دارند همین طور اخبار بیرون آمده از جلسات نشست‌های تیم های اقتصادی با تجار بازرگانان و نماینده های شرکت های بزرگ فرانسوی و اروپایی نشان از این دارد که تمامی نماینده‌های حاضر در ایران علاوه بر ارزیابی شرایط عقد قراردادهای اقتصادی، در تدارک تنظیم قرارداد و آماده سازی برای سرمایه گذاری و حضور فعال در اقتصاد ایران هستند.

اما اهمیت حضور نماینده شرکتهای خارجی و ورود سرمایه گذاری خارجی به ایران از آنجایی بسیار مهم می نماید که بهبود وضعیت اقتصادی و یا حتی ایجاد کوچکترین تغییرات در بخش تولید و صنعت بر خلاف سایر حوزه‌های موجود مثل سیاست، فرهنگ ... به صورت دستوری امکان پذیر نیست مثلا نمی شود به یک تولید کننده یک شبه دستور داد که تولیدش را زیاد کند یا اجناسش را به قیمت تعیین شده بفروشد لذا تنها راه برای ارتقا وضعیت اقتصادی و بهبود تولیدات صنعتی و تجاری نیاز به سرمایه گذاری، استفاده از تکنولوژی روز و نیروی انسانی ماهر و منابع طبیعی دارد که اگر فرض کنیم از نظر نیروی انسانی و منابع طبیعی وضعیت مناسبی داریم ولی بدون تکنولوژی روز و سرمایه کافی، تبدیل منابع به محصول امکان پذیر نیست لذا این حضور را باید به فال نیک گرفت.

با توجه به علاقه شرکت های مختلف اقتصادی برای حضور و سرمایه گذاری در ایران، فاز دوم تعامل بین المللی را تیم اقتصادی دولت یازدهم بر عهده گرفته تا با دیپلماسی اقتصادی و تدوین برنامه های تجاری بتواند ظرفیت های بالقوه کشور را زمینه های مختلف اقتصادی به صورت بالفعل در آورد.

هر چند برای به ثمر نشستن پروژه های اقتصادی نیاز به زمان بیشتری خواهد بود و اتظار نداریم تنها با یکسری مذاکرات و توافق نامه ها تمامی مشکلات اقتصادی کشور حل شود  ولی به طور یقین  با چنین استقبالی از سوی شرکتهای اروپایی جهت سرمایه گذاری در ایران همانطور که دکتر روحانی پیش از انتخابات وعده داده بودند از این پس، علاوه بر اینکه سانترفیوژهایمان می چرخند بلکه چرخ ‌های صنعت هم با سرعت بیشتری به حرکت در می آیند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین