کد خبر: ۲۳۰۷۴۲
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۷

نوبخت: حدود 264 پروژه عمرانی سال آینده به اتمام می رسند

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با بیان این که دغدغه نمایندگان را در اختصاص بودجه به پروژه های عمرانی حوزه انتخابیه آنها درک می کنیم، گفت: حدود 264 پروژه عمرانی را در سال آینده می توان به اتمام رساند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نمایندگان مجلس بعدازظهر یکشنبه در هنگام بررسی جدول شماره 19 لایحه بودجه که درباره تخصیص اعتبارات به پروژه های عمرانی است، پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت را بررسی و با 128 رای موافق، 57 رای مخالف و 18رای ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر با آن موافقت کردند.

«محمدباقر نوبخت» در موافقت با این پیشنهاد اظهارداشت: 65 طرح وجود دارد که اعتباری معادل 370 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از این 65 طرح هر کدام بیش از 370 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

سخنگوی دولت با تاکید بر این که برای انجام پروژه های جدید در قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه 6 شرط وجود دارد، یادآور شد: براساس گزارش ها انجام پروژه باید توجیه فنی و اقتصادی، مالی، حجم کار، زمان بندی و زیست محیطی داشته باشد.

نوبخت افزود: پروژه های تملک سرمایه ای منوط به تایید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری است به طوری که اعتبار تخصیص یافته به پروژه ها در سال اول نباید نسبت به سال های دیگر کمتر باشد.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از این 650 طرح ممکن است براساس واقعیت ها در این جدول آمده باشد اما بسیاری دیگر از آنها توجیه اقتصادی، مالی و زیست محیطی ندارند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری تصریح کرد: قطعا این طرح ها با بودجه 370 میلیارد تومان تا دو دهه آینده هم به فرجام نمی رسند.

نوبخت ادامه داد: چون نماینده مجلس بودم دغدغه نمایندگان را نسبت به تکمیل پروژه های عمرانی حوزه انتخابیه آنها درک می کنم.

وی افزود: مطمئن هستم شروع یا حتی بودن نام برخی از پروژه ها که مربوط به استان های آنها است باعث آرامش در حوزه انتخابیه می شود، اما شما و من هم می دانیم که این طرح ها در مدت کوتاهی به پایان نمی رسد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این مطلب رییس مجلس که طبق قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه پروژه هایی که توسط دولت اعلام می شود باید اعتبارات آن نیز مدنظر قرار گیرد، اظهارداشت: برای بودجه سال آینده تعدادی از طرح هایی که می توان به اتمام برسانیم حدود 264 طرح است که براساس نظرسنجی های انجام شده مردم موافق اتمام و تکمیل این پروژه ها هستند.

نوبخت یادآور شد: به همین دلیل ما نیز برای این پروژه ها بودجه لازم را در نظر گرفته ایم.

وی افزود: نمایندگان ممکن است زیر بار افکار عمومی حوزه های انتخابیه خود نتوانند پاسخی به مردم بدهند بنابراین با ابقای این جدول در لایحه بودجه موافق هستم.

پس از سخنان نوبخت، الیاس نادران نایب رییس کمیسیون تلفیق مجلس نظر این کمیسیون را برای بازگشت به جدول شماره 19 لایحه دولت اعلام کرد.

وی گفت: تجربه 34 ساله نشان داد که آسیب های زیادی در مسیر رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس وجود دارد.

وی ادامه داد: در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس چندین ساعت جلسه و زمان برای بررسی ردیف ها و تبصره های لایحه بودجه گذاشته شد اما به این نتیجه رسیدیم که عدالت و توازن در ردیف ها و جداول نهفته است نه احکام و تبصره ها .

نایب رییس کمیسیون تلفیق مجلس اظهار امیدواری کرد: فرصتی فراهم شود که از ابتدای ورود به رسیدگی به جداول و ارقام به دقت کارشناسی کنیم.

وی درباره بازگشت به جدول شماره 19 لایحه دولت نیز گفت: 65 طرح در این جدول وجود دارد که نه اعتبارات سال 93 تکاپوی پروژه های آن را می دهد و نه سال های آتی می توان این پروژه ها را تکمیل کرد.

نادران خاطرنشان کرد: دولت باید پیش از این که جداول را به مجلس تحویل دهد پروژه هایی که نمی توان آنها را براساس بودجه تخصیصی سال به اتمام رساند، حذف می کرد اما کمیسیون تلفیق با این مشکل مواجه شد که از لحاظ هزینه ای ناسازگاری پیش می آید.

وی اظهار امیدواری کرد که در طول سال آینده کمیسیون تلفیق و دولت درباره جداول و ردیف ها پیش از ارایه لایحه بودجه به بحث و بررسی بپردازند.

به گزارش ایرنا، وی همچنین گفت: من خواستار این بودم که لایحه بودجه 15 آذر تقدیم نمی شد، بلکه 15 دی تقدیم می شد و در این زمان دولت بیشتر و کارشناسی تر لایحه بودجه را بررسی می کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین