کد خبر: ۲۳۰۹۱۸
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۶

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران به توافقاتش عمل کرده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که پیشرفت‌های خوبی با ایران حاصل شده است اما هنوز مسائل زیادی هم حل نشده باقی مانده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:  ترو وارجورانتا معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امور پادمان‌ها پس از بازگشت از تهران، گفت: در گفت‌وگوهای هشتم و نهم فوریه در تهران پیشرفت‌های خوبی به دست آمد اما هنوز کار بسیاری برای روشن ساختن نگرانی‌ها در خصوص احتمال وجود فعالیت‌های نظامی در برنامه‌های هسته‌ای ایران باقی مانده است.

 این در حالی است که دیپلمات‌های غربی مدعی‌اند که ایران سال‌هاست در انجام تحقیقات آژانس کارشکنی می‌کند.

وی در ادامه گفت: هنوز مسائل زیادی حل نشده باقی مانده‌اند که در موعد مقرر به آن‌ها رسیدگی می‌کنیم.

ایران اتهامات غرب مبنی بر این‌که این کشور به دنبال دست یافتن به توانایی تولید سلاح هسته‌ای است را رد می‌کند و تاکید دارد که این اتهامات ادعاهایی بی‌اساس هستند که از سوی دشمنان ساخته می‌شوند اما تلاش‌های دیپلماتیک برای حل این مساله پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور ایران شدت یافته است.

ایران و گروه 1+5 سال گذشته به یک توافق موقت دست یافتند تا در ازای برداشتن بخشی از تحریم‌های غرب علیه ایران، این کشور نیز بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند. ایران و گروه 1+5 قرار است هفته آینده مذاکرات خود را در راستای رسیدن به توافقی جامع و بلندمدت ادامه دهند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران قرار است در هفت موضوع جدید با هم همکاری کنند که پس از مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای اخیر در بیانیه تهران به آن اشاره شده است.

دیپلمات‌ها می‌گویند که نحوه پیشرفت مذاکرات میان ایران و آژانس همچنین بر دیپلماسی قدرت‌های غربی تاثیرگذار خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه اعلام کرد ایران موافقت کرده است در هفت موضوع عملی جدید طی یک توافقنامه همکاری برای رفع نگرانی‌ها در خصوص برنامه‌های هسته‌ای‌اش با آژانس همکاری کند.

وارجورانتا همچنین گفت: ایران به توافقات قبلی‌اش در چارچوب توافق نوامبر از جمله اجازه دسترسی بازرسان به دو سایت هسته‌ای مربوطه عمل کرده است.

وی افزود: از ماه نوامبر تاکنون همه چیز طبق برنامه پیش رفته است و مراحل بعدی نیز به همین صورت ادامه خواهد یافت که این مساله زمان می‌برد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین