کد خبر: ۲۳۱۱۱۳
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳

سخنرانی روحانی در اجلاس بین‌المجالس

سخنگوی کنفرانس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی نحوه برگزاری و ابعاد مختلف این کنفرانس را تشریح کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کاظم جلالی سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی صبح امروز طی یک نشست خبری که در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد با اشاره به برگزاری این کنفرانس در تهران گفت جلسات تاسیسی این اتحادیه در تهران برگزار شده است و مقر آن نیز در تهران قرار دارد.

وی افزود: در این کنفرانس ریاست این اتحادیه به مدت یکسال به رئیس مجلس شورای اسلامی محول خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه این جلسه از روز جمعه آغاز می شود، گفت: ما برنامه‌های مفصلی برای این اجلاس داریم که با توجه به شرایط خاص جهان اسلام و نیاز به وحدت مسلمین و همچنین مقابله با توطئه‌های یکپارچه که با آن روبرو هستیم پارلمان‌ها می‌توانند نقش مهمی در فرایند توسعه کشورها و ایجاد وحدت بین ملت‌های اسلامی ایفا کنند.

جلالی گفت: در این شرایط و با این اهداف اجلاس تهران می‌تواند اجلاس موفقی باشد از روز جمعه کمیته اجرایی این کنفرانس آغاز به کار می‌کند. این کمیته از 15 عضو تشکیل شده است و طی یک روز کاری دستور کار کنفرانس عمومی اجلاس روسا را تدوین خواهد کرد و در آغاز به کار این کمیته آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی سخنرانی خواهند داشت.

وی افزود: از روز شنبه کمیته‌های 5 گانه این اجلاس کار خود را آغاز خواهند کرد که از آن جمله می‌توان به کمیته دائمی امور فلسطین کمیته امور اقتصادی و محیط زیست کمیته دائمی حقوق بشر و کمیته فرهنگی و قضایی اشاره کرد. این جلسات در روز شنبه 26 بهمن ماه در هتل آزادی تهران برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد:در روز یکشنبه 27 بهمن ماه کنفرانس زنان نماینده عضو مجالس کشورهای اسلامی را خواهیم داشت چرا که از سه سال پیش قرار شده است تا زنان نماینده نیز جلسه جداگانه‌ای داشته باشند.

جلالی گفت در روز دوشنبه جلسه کمیته عمومی اجلاس برگزار می شود که ریاست آن را رئیس مجلس بر عهده دارد و در کنار این گروه آفریقا گروه عرب و گروه آسیا نیز در قالب این اجلاس جلسات جداگانه‌ای را خواهند داشت.

وی افزود: در روز 29 بهمن ماه اجلاس اصلی سران با حضور ریاست محترم جمهور و همچنین شخصیت‌های داخلی مرتبط با امر قانون‌گذاری و نمایندگان مجلس آغاز خواهد شد. در روز چهارشنبه نیز عصر و شب جلسه اختتامیه برگزار خواهد شد و آقای لاریجانی کنفرانس را به پایان خواهند برد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در خصوص برگزاری این اجلاس، گفت: جلسات زیادی در طول ماههای گذشته برای برگزاری این اجلاس تشکیل شده است و ما آمادگی کامل برای برگزاری آن را داریم.

جلالی گفت: 53 کشور عضو این اتحادیه هستند و نزدیک به 22 نهاد و سازمان نیز در این اتحادیه به صورت ناظر حضور دارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره این که آیا پیرامون مسئله سوریه بحثی در این اجلاس خواهد شد یا نه گفت: در موضوع سوریه با توجه به دخالتهای قدرتهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای پیچیدگی‌هایی بوجود آمده است و طبیعتا در این اجلاس بحث‌هایی در این رابطه خواهد شد اما از اینجا که این اجلاس یک اجلاس بین‌المللی است باید منتظر شویم و ببینیم که نظرات کشورهای عضو در این رابطه چه خواهد بود.

سخنگوی کنفرانس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی در تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چه تعداد از کشورها در این اجلاس حضور پیدا خواهند کرد گفت : 47 کشور در این اجلاس حضور خواهند پیدا کرد که پیش بینی ما این است که بیش از 25 رئیس مجلس در این اجلاس حضور خواهند داشت همچنین تعدادی از اعضا در سطح نائب رئیس و همچنین تعداد دیگر نیز در سطح هیاتهای نمایندگی حضور خواهند داشت.همچنین نزدیک به 15 سازمان و نهاد ناظر نیز در این اجلاس حضور پیدا می‌کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا مجلس به رویکرد دولت در خصوص سیاست خارجی در این اجلاس توجه خواهد کرد و یا نه گفت: ما در طول 6 ماه گذشته شاهد همکاری خوب مجلس و دولت در خصوص مسائل مختلف از جمله رای و اعتماد و بحث بودجه بوده‌ایم البته در این زمینه اختلاف نظرهایی وجود دارد اما در سیاست خارجی که بحثها کلان و ملی است طبعا نباید آن را به برخی اختلاف نظرهای داخلی تقلیل داد.

وی افزود: در سیاست خارجی تدبیر در اختیار مقام معظم رهبری و بر اساس اصول سه‌گانه عزت، حکمت و مصلحت است و در این اجلاس نیز موضع اصلی هیات ایرانی موضع نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

سخنگوی کنفرانس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی در تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه عدم ایجاد اختلاف نظر در سیاست خارجی تا چه حد رعایت شده است گفت: این مسئله دارای دو جنبه تئوری و عمل است در عرصه تئوری سیاست خارجی در حوزه منافع ملی تعریف می شود اما در عرصه عمل ممکن است اختلاف نظرهایی باشد که باید با آسیب شناسی برطرف گردد.

جلالی با اشاره به اینکه مجلس و دولت تعامل بسیار خوبی با یکدیگر داشته‌اند گفت: البته نباید هر اظهار نظری از سوی نمایندگان می‌شود را موضع مجلس دانست چراکه مجلس 290 نماینده مختلف دارد اما اکثریت مجلس در حمایت از دولت مصمم هستند.

وی افزود: با این حال من تصور می‌کنم که می‌توان با استفاده از برخی تعاملات فضا رابهتر کرد از جمله اینکه معاونت‌های پارلمانی وزارتخانه‌ها فعالتر باشند و حضور مسئولین در مواقع لازم نیز می‌تواند به تعامل بین مجلس و دولت نیز کمک زیادی کند.

سخنگوی کنفرانس اتحادیه بین‌الماجلس کشورهای اسلامی در تهران  در پایان از تمام دست‌اندرکاران و کسانی که به برگزاری این اجلاس کمک کرده‌اند تشکر و قدردانی کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین