کد خبر: ۲۳۱۱۳۸
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۹

آیت‌الله هاشمی: امنيت نياز ضروری افغانستان است

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني پيش از ظهر امروز در ديدار وزير تحصيلات عالي افغانستان، با ابراز خرسندي از ثبات نسبي اين كشور، اظهار اميدواري كرد كه دو ملت براساس سوابق مشترك، فرهنگ، تمدن و زبان، فاصله‌ها را بردارند و مسؤولان بايد براي هموار كردن اين مسير تلاش كنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با برشمردن خوبي‌ها و بدي‌هاي حضور اشغالگران در افغانستان، گفت: اشغالگران بايد روزي بروند و كشور افغانستان را به مردم آنجا بسپارند كه هم با مسايل كشور خود آشنا هستند و هم دلسوزي آنها واقعي است.

به گزارش آفتاب، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دودستگي و اختلافات داخلي را براي امروز و فرداي افغانستان بسيار زيانبار خواند و با اشاره به موقعيت جغرافيايي افغانستان، گفت: امنيت و وحدت داخلي، از نيازهاي ضروري آن كشور است وقبايل و قوميت‌ها بايد بپذيرند كه افغانستان براي همه آنهاست.

 رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، سخت‌كوشي و قناعت را ويژگي مردم افغانستان خواند و گفت: پس از مشكلات عديده‌اي كه در طول تاريخ تحمل كرده‌اند، حقشان است كه آينده خوبي داشته باشند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني افزود: افغانستان، مسير پيشرفت را براي آينده انتخاب كرد تا پس از هزينه‌هاي زياد در آن شرايط بد و نامناسب، به روزهاي خوب برسد.

ايشان با اشاره به شكل گرفتن ساختار در اداره كشور گفت: از اول، انقلاب اسلامي افغانستان در سياست خارجي ما اولويت داشت و در مقاطع مختلف موانع جدي بود كه به تدريج از بين مي‌رود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به حضور مهاجران افغاني در ايران گفت: آنها در همه سطوح زندگي‌ ما حضور دارند و روابط مردم ايران با آنها، اسلامي وانساني است.

رئيس هيأت امنا و هيأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامي در پاسخ به تقاضاي وزير تحصيلات عالي افغانستان براي گسترش حضور اين دانشگاه در آن كشور گفت: براساس دستورات اسلام و اهداف مصرّح دانشگاه آزاد اسلامي، جزو وظايف ماست كه براي ارتقاي علمي برادران خود در افغانستان تلاش كنيم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد سطح آموزش در افغانستان را تا حد دکترا بالا ببرد و همچنین برای ارتقاء تحصیلات عالی و تکمیلی، دانشجویان افغانی را بپذیرد.

آقاي دكتر عبيدالله عبيد نيز در اين ديدار با يادآوري جايگاه ايران و آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نزد مردم افغانستان، گفت: احترام متقابل، اصل روابط افغانستان با همه كشورهاست.

ايشان با سياه وظلماني خواندن دوران طالبان در تاريخ افغانستان، گفت: مردم با انتخاب رئيس جمهور، اوّلين گام را براي روزهاي بهتر برداشتند.

وزير تحصيلات عالي افغانستان درباره روند و مفاد موافقت‌نامه امنيتي بين آمريكا و افغانستان، گفت: به دنبال گرفتن تعهداتي براي كم شدن مشكلات امنيتي واقتصادي هستيم و اميدواريم جامعه جهاني و آمريكا حق مردم افغانستان را بپذيرند.

ايشان با ارائه گزارشي از اوضاع آموزش در سطح دانش‌آموزي و دانشجويي، گفت: در دوره طالبان، بسياري از نخبگان كشور هجرت كرده بودند و الان جوانان افغاني، به خصوص دختران، فرصتي براي تحصيل پيدا كرده‌اند.

آقاي عبيدالله عبيد افزود: مي‌دانيم جمهوري اسلامي، تجربه‌هاي خوبي در گسترش تحصيلات عالي وتكميلي دارد و عزم‌ ما جزم است تا از اين تجربيات استفاده كنيم.

وزير تحصيلات عالي افغانستان با اشاره به فعاليت دانشگاه آزاد اسلامي ايران در افغانستان، گفت: تقاضاي همكاري بيشتر با دانشگاه آزاد را داريم كه در دنيا شناخته شده است.

وي با ابراز تأسف از افزايش توليد و حضور مافياها در مباحث مواد مخدر، گفت: اعتياد براي مردم به مراتب خطرناك‌تر از تروريست است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین