آفتابنیوز : آفتاب: عباس آخوندی اظهار کرد:با خودم شرط کردهام که به مردم دروغ نگویم و حتما ما اشتباه داریم و باید سعی کنیم که اشتباهات را اصلاح و آنها را تکرار نکنیم.
بنیاد مسکنی که اشتباه بود
آخوندی در ادامه پاسخهای خود به مجری برنامه در خصوص انتقاد وزیر به مسکن مهر گفت: مسکن مهر طرحی بود که همه بنیادهای آن اشتباه بود از مکان یابی گرفته تا طراحی مهندسی و فنی، تامین مالی و انتخاب افراد و احساس امنیت مهمترین مساله مسکن مهر است. کسانی که طرح هایی همانند مسکن مهر را وارد نظام اقتصادی کشور کردند هم مردم را گرفتار کردند هم دولت را.
وی اضافه کرد: شهر در یک تاریخی بوجود میآید این که تصور کنیم یک شهر 500 هزار نفری را طی سه سال "قلفتی" درست میکنیم امکانپذیر نیست طراحان این فکر خیلی ساده اندیشی کردند. حتی در سالهای تصویب و شکل گیری شهرهای جدید نیز چنین آهنگ تند رشد جمعیت در این شهرها پیش بینی نشده است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرعت رشد سریع در شهر های جدید گفت: رشد این شهرها قرار بود به تدریج و با یک انسجام صورت گیرد و نباید مکان مسکن مهر را به انبار آدم ها تبدیل کنیم. متاسفانه در شهر جدید پردیس که قرار بود جمعیت آن طی 20 سال به 180 هزار برسد در سه سال به 30 هزار نفر رسید.
وی در پاسخ به این سوال که با طرح مسکن مهر مشکل مسکن یک میلیون خانوار حل شده است، اظهار کرد: آیا مسکن مهر راه حل بود؟ اگر راه حل بود که باید همه مشکلات حل شده باشد. باید دید این طرح چه مقدار تقاضای مسکن در شهرهای بزرگ را کاهش داد همچنین نباید با پول مردم واقتصاد شوخی کرد زیرا چنین طرحهایی آثار گسترده در جامعه دارد. 50 هزار میلیارد تومان پول به مسکن مهر تزریق شد آیا مسائل حل شده است؟
آخوندی افزود: کسانی که طرحهایی هم چون مسکن مهر را وارد اقتصاد کردند، مردم و تا پنج دولت آینده را دچار گرفتاری کردند که این داستان و ساده انگاری زنجیرهوار است زیرا که شیر نفت معجزه نمی کند بلکه در بعضی مواقع مشکلات نیز ایجاد می کند . همچنین سکونت شهری نیاز به امکانات رفاهی و جانبی دارد که ایجاد آنها سالها به طول می انجامد.
وی تصریح کرد: با خودم شرط کردهام که به مردم دروغ نگویم. حتما ما اشتباه داریم و باید سعی کنیم که اشتباهات را اصلاح بکنیم و آنها را تکرار نکنیم. من با ذکراشتباههای مسکن مهرنمیخواهم زنده باد، مرده باد کنم. بلکه میخواهم دیگر این اشتباهات را تکرار نکنیم.
آخوندی در ادامه با اشاره به طرح مسکن اجتماعی وزارت راه وشهرسازی و دلیل عدم تشابه آن با مسکن مهر تصریح کرد: در مسکن اجتماعی سعی میشود به معنی اصیل مسکن که به فرهنگ و هویت افراد مربوط می شود توجه شود، همچنین آسایش، آرامش و احساس امنیت که مهمترین نکته در مسکن است مورد توجه قرار می گیرد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: مسکن اجتماعی جزئی از تامین اجتماعی است یعنی گروه مخاطبش کسانی هستند که امکان پس انداز و امکان بازپرداخت وام را ندارند بر عکس مسکن مهر که برای دهک های 3، 4 و 5 است که باید اقساط وام را بپردازند در حالی که برخی از مردم امکان باز پرداخت وامها را ندارند. همچنین طرح مسکن اجتماعی توسط نهادهای حمایتی، سازمانهای مردم نهاد و شهرداری ها دنبال میشود.
آخوندی در توضیح پایانی خود در خصوص مسکن مهر تصریح کرد: یک لحظه هم پروژه مسکن مهر را زمین نمیگذاریم همچنین از لحاظ خدمات و منابع مالی پیگیر این طرح هستیم.
شرح وضعیت سرما و شمال کشور در مدت اخیر
وی در توضیح اینکه مدیریت بحران و بازگشایی راهها در بارش سنگین برف در استانهای مازندران و گیلان به چه صورت انجام شد؛ گفت: ما بحران برف را با اعلام سازمان هواشناسی پیش بینی کرده بودیم و روز جمعه قبل از شروع برف، ستاد بحران را تشکیل دادیم و راهداری این استانها آمادگی لازم را پیدا کرده بود و بنده مسئول راهداری را در روز یکشنبه به مازنداران اعزام کردم.
آخوندی درپاسخ به این سوال که چرا به جای استانهای شمالی به چابهار سفر کرده است، پاسخ داد: در خصوص انتقادی که از رفتن من به چابهار میشود باید بگویم در زمان بحران کار را دستگاه انجام میدهد نه فرد؛ ما همه کارها را در خصوص بحران برف شمال هماهنگ کرده بودیم. در روز دوشنبه به چابهار رفتم و این به معنای رفع مسئولیت نیست بلکه کل سازمان راهداری برای باز کردن راهها بسیج شده بودند. روز سه شنبه قصد عزیمت به مازندران را کردم اما زمانی که فهمیدم کمیته بحران هنوز تشکیل نشده احساس کردم رفتن یک وزیر به منطقه مشکلی را حل نمی کند بدین منظور پیشنهاد تشکیل کمیته بحران را دادم که در نهایت این مهم صورت گرفت.
وی در پاسخ به سوال مجری برنامه تلویزیونی شب آفتابی مبنی بر اینکه آیا سفر به استانهای شمالی دستور رییس جمهور بود، یادآور شد: این سفر جزو برنامه هایم بود اما بعد از نهایی شدن این سفر دستور رییس جمهور نیز صادر شد. در زمان بحران برف در شمال بیشتر به آنجا رفتم تا به راهداران خسته نباشید بگویم و در واقع رفتن من به آنجا چیزی را کم و زیاد نمی کرد. در گیلان بارش سنگین برف را دو بار تجربه کرده بودیم اما در مازندران چنین تجربهای نبود و شاهد بودیم که گیلانیها با توجه به دو تجربه قبلی منسجم تر عمل کردند.
وزیر راه وشهر سازی افزود: در مسائل از یک سو بحث اداری مطرح است و از سوی دیگر بحث اخلاقی و رفتاری وجود دارد که از لحاظ اداری سازمان راهداری کار خودرا به نحو احسن انجام می داد و حتی از شش استان دیگر امکانات راهداری به منطقه اعزام کرده بودیم و از نظر تکنیکی بر اوضاع مسلط بودیم، اما از لحاظ اجتماعی حضور مسئولان در منطقه هم برای مردم و هم همکاران دلگرم کننده است.
وی در ادامه با تشریح روند ایجاد بحران توضیح داد: بین شهرهای رامسر تا تنکابن 1300 دستگاه وسیله نقلیه به دلیل انحراف برخی وسایط نقلیه از طرفین راه و چپ جاده گره کور ترافیکی ایجاد کرده بودند که چهار هزار نفر در این خودروها حضور داشتند که مهمترین دغدغه ما نجات جان آدمها وجلوگیری از یخ زدن آنها بود.
آخوندی با تاکید بر اینکه باید رفتارهای اجتماعی مردم به ویژه در مواقع بحرانی اصلاح شود، بیان کرد: حرکت خودروها از طرفین جاده حل مشکل و بازگشایی را چند برابر سنگین تر کرد و راه حل برطرف کردن مشکلات در چنین مواقعی خود مردم هستند. باید در ایران یاد بگیریم در چنین مواردی که راهها بسته می شود در مسیر خودبمانیم و با انحراف به چپ و راست خود و دیگران را دچار مشکل نکنیم که بزرگترین درگیری ما در آن شرایط این قضیه بود و در کل این ماجرا خوشحالم که حتی یک نفرهم دچار آسیب نشد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تاکید بر مسائل اجتماعی و اصلاح رفتارها و باورها بسیار مهم است، تصریح کرد: باید با مردم گفتوگو کنیم و آنها را به رعایت برخی نکات و یاد گرفتن بعضی از مسائل که از لحاظ اجتماعی مهم است تشویق کنیم، همچنین نباید دنبال ایراد گیری باشیم بلکه با تجزیه و تحلیل مسائل باید به حل آنها کمک کنیم.
تاسف از مهرآباد و مشکلاتش
مجری برنامه با اشاره به وضعیت فرودگاه مهرآباد پرسش کرد وزیر راه و شهرسازی از وضعیت فرودگاه مهرآباد گلایه کرد و گفت: نباید فکر کنیم با ایجاد فرودگاه امام خمینی (ره)، از اهمیت فرودگاه مهرآباد کاسته شده است، فرودگاه امام پنج میلیون مسافر سالانه جابهجا می کند و فرودگاه مهرآباد سالانه 13 میلیون مسافر جابهجا می کند ولی اوضاع و شرایط آن موجب تاسف است.
وی افزود: فرودگاه مهرآباد با ظرفیت جابه جایی 13 میلیون مسافر درسال فرودگاه مهمی به شمار می رود اما از پارکینگ آن گرفته تا ترمینال و باندهایش دچا رمشکل هستند ومی توان گفت هیچ جای آن درست نیست.
اخوندی تصریح کرد: در مهرآباد سه کار باید انجام شود، نخست اینکه باید نحوه دسترسی مسافرین و مراجعان به فرودگاه سامان دهی شود، دیگر اینکه درخصوص سامان دهی بخش زمینی فرودگاه که شامل ترمینال و محیط های پیرامون آن می باشد کارهایی انجام شود که در این زمینه فکرهایی شده است و بخش سوم و پایانی بخش هوایی و باندها است که دردستور کار قرار دارد.
به گزارش ایسنا، وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بناست بخش عمده ای از کنترل را الکتریکی و نامحسوس کنیم که دراین راستا کارهایی درحال انجام است.