آفتابنیوز : آفتاب: یک واقعیت را باید در اقتصاد کشور پذیرفت: ایران نیازمند برندهایی بزرگ در جهت فعالیت در بخشهایی است که سالها توسط دولت و دولتمردان مغفول واقع شده است. نواخته شدن زنگ کارگری یا به اصطلاح عامیانه کلنگ زنی شهر افسانهای پدیده کیش بهانهای بود که به نیاز ایران به یک برند ملی در صنعت گردشگری بپردازیم. موضوعی که رئیس سازمان منطقه آزاد کیش در گفت و گو با کسب و کار بر آن تأکید کرد. همچنین ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد یک برند با استانداردهای جهانی مورد حمایت کامل مجلس خواهد بود.
اقتصاد کلاسیک با یک الگوی رقابت کامل شروع شد یعنی بنگاههای کوچک و مشابه که با همدیگر به رقابت میپرداختند اما به مرور این موضوع اثبات شد سرمایه گذاریهای بزرگ که نیازمند تداوم رشد اقتصادی در کشور است توسط بنگاههای بزرگ و شناخته شده صورت میگیرد. بنگاههایی که نام آنها در بین مردم پرآوازه میشود و به نام برند در اقتصاد کشور مطرح میشوند.
این روند به شکلی شفاف در اقتصاد ایران نیز به وجود آمد. از زمان ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی اقتصاد ایران به این سمت و سوی حرکت کرده است که رقابت در اقتصاد کشور خصوصا میان بخش خصوصی و بخش دولتی افزوده شود اما در عین حال کشور برای سرمایه گذاری نیازمند نامهای بزرگ است که اقتصاد ایران را متحول کند. در چنین شرایطی نامهای بزرگی در بخش خصوصی کشور و در قسمتهای مختلف اقتصاد در حال ظهور است که یکی از مهمترین آنها پدیده است. شرکتی که به حق شایسته این نام است.
گردشگری، صنعت مغفول
صنعت، معدن، کشاورزی، تجارت همگی بخشهایی بوده است که دولت در دوره برای توسعه به این بخشها ورود کرده بود اما واقعیت این است که بخش گردشگری یکی از مهمترین بخشهایی است که به دلایل مختلف توسط دولت مغفول واقع شد. شرکت پدیده دقیقا از همین زاویه برای گسترش صنعت گردشگری به اقتصاد وارد شد. شهرهای توریستی ایران هر سال پتانسیل جذب 12 میلیون گردشگر را دارند اما در عمل تعداد توریست در کشور کمتر از 4 میلیون نفر است. از طرف دیگر تعداد گردشگران و میانگین ماندگاری آنها در شهرها تغییر معناداری نداشته است. در چنین شرایطی ایجاد یک پروژه عظیم به نام پدیده شاندیز توانست خون تازهای به مشهد مقدس دهد. مجموعهای که در فاصله کمتر از یک ساعتی حرم مطهر امام هشتم شیعیان قرار دارد و در بنایی با یک میلیون و 110 هزار کیلومتر زیربنا ایجاد شده است. برآوردها بر این است که این مجموعه ماندگاری توریست در مشهد را تا حدود 50 درصد افزایش دهد یعنی زمانی که هر گردشگر در مشهد تا کنون صرف میکرده است حدود 50 درصد به خاطر وجود مجموعه پدیده در این شهر افزایش پیدا خواهد کرد.
کیش به دنبال رونق گردشگری
تجربه موفق پدیده شاندیز بسیاری از تحلیلگران را بر این داشت که ایران نیازمند چنین نمونههایی در بخشهای دیگر کشور است. مناطق آزاد یکی از بخشهایی بود که نیاز به سرمایهگذاری داخلی در آن بسیار احساس میشد. مناطق آزاد که قرار بود از هر نظر باعث رشد و شکوفایی کشور شوند در 8 سال گذشته به دروازهای برای واردات تبدیل شده بودند. در چنین شرایطی کشور نیازمند این بود که کارکرد هر منطقه آزاد را بر اساس شرایط آن تعریف کند.
در همین راستا علی اصغر مونسان رئیس منطقه آزاد کیش در گفت و گو با «کسب و کار» اعلام کرد با استقرار دولت تدبیر و امید مأموریتهای مختلفی پیشبینی شده است که در منطه آزاد کیش این مأموریت محوری بحث گردشگری و تجارت است. مونسیان تأکید کرد در چنین شرایطی بسیار مناسب برای حمایت کامل از سرمایهگذاران در جهت گسترش صنعت توریست در این منطقه وجود دارد و سازمان منطقه آزاد کیش کاملا از سرمایه گذاری در این بخش حمایت خواهد کرد.
با چنین رویکردی شهر افسانهای پدیده کیش در جنوب غربی این جزیره در زمینی به مساحت 20 هکتار و با زیر بنای 1 میلیون متر مربعی در حال احداث است. زنگ شروع به کار کارگران روز پنجشنبه 24 بهمن به صدا درآمد هرچند که ساخت این پروژه از مدتها قبل آغاز شده بود. امکاناتی مانند هتل 5 ستاره، متجمع بزرگ اقامتی، مرکز بزرگ خرید، مرکز همایشهای و بیزینس سنتر، اسکله بزرگ تفریحی، پارک آبی، باغ گیاهان و امکانات دیگری از این دست باعث شده است که این مجموعه پتانسیلهای بسیار زیادی در جهت گسترش صنعت گردشگری در کشور و حتی تبدیل شدن کیش به قطب گردشگری خاورمیانه داشته باشد.