کد خبر: ۲۳۱۶۰۶
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۱

کنایه نعمت‌زاده به دولت احمدی‌نژاد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رشد اشتغال صنعتی منفی 36 درصد است. این در حالیست که دولتمردان در دولت دهم ادعا می‌کردند که هرساله 2.5 میلیون شغل ایجاد کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدرضا نعمت‌زاده امروز یکشنبه در سی‌و دومین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: با این وجود رتبه‌های بین‌المللی ایران نه تنها ثابت نمانده، بلکه عقب‌رفت نیز داشته است.

وی با بیان این که کاری نداریم دولت جدید کشور را در چه وضعیتی تحویل گرفته است، گفت: ولی به کمک مردم می‌شود این وضعیت را بهبود بخشید. باید از این شرایط خارج شویم و ما نیز به فکر برون ‌رفت از آن هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این که آثار عملکرد بخش خصوصی برای خروج از این شرایط مشهود است، گفت: باید جهت گذشته را تغییر و رویکردها را عوض کنیم.

کارت‌های بازرگانی 5 ساله می‌شود


وی با اشاره به این که در چند ماه آینده دوران پاکسازی خواهیم داشت، بیان کرد: برای چه باید کارت‌های بازرگانی به جای پنج سال یک سال مهلت داشته باشد؟ مصوبه‌ای را به دولت فرستاده‌ایم که کارت‌های بازرگانی مهلت پنج ساله داشته باشند.

نعمت‌زاده با اعلام این خبر که مفاصاحساب مالیاتی حذف شد، خاطرنشان کرد: از نظر من برای کار کردن داشتن جواز لازم نیست. تلاش کرده‌ایم جواز کاری فعالان اقتصادی را کمرنگ و از آن تنها در حد آمار استفاده کنیم.

او با اشاره به این که ثبت سفارش اولین بار در زمان شهید رجایی مطرح شد، گفت: این موضوع ابتدا برای جمع‌آوری آمار و اطلاعات مطرح شد و من از همان ابتدا با آن مخالف بودم و معتقد بودم که این موضوع به طور تدریجی به دکان تبدیل می‌شود.

طرح شبنم کاملا بی‌اثر بود

وی با بیان این که برای دسترسی به آن آمار باید به گمرک مراجعه کرد نه اینکه قانون ثبت سفارش به وجود آورد، خاطرنشان کرد: برای مبارزه با قاچاق هم طرح شبنم را مطرح کردند ولی بی‌اثر بودن آن کاملا مشهود است.

نعمت‌زاده ادامه داد: رفع موانع از تولید باید یکی از کارهای ما باشد. به طور مثال در دولت قبل برای حساب و کتاب ارز صادراتی اعلام کرده‌اند که باید جلوی آن را گرفته و لذا بخشنامه تعهدنامه ارزی را صادر کردند ولی در ازای آن صادرات کاهش یافت. انگار صادرکنندگان محصولات غیر نفتی کار خلافی انجام می‌دهند که باید جلوی فعالیت آنها را گرفت.

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با بیان این که برای حذف این دو بخشنامه مخالفت‌هایی وجود داشت، تصریح کرد: رییس جمهور معتقد بود که این موضوع باعث گرانتر شدن ارز می‌شود.

او در ادامه با اشاره به این که کالاهایی که در اولویت 10 قرار گرفته همان کالاهایی است که در بازار وجود دارد خاطرنشان کرد: به رییس سازمان توسعه تجارت این موضوع را اعلام کردیم و لذا این مشکل هم خیلی زود برطرف شد. کار ما این چند ماه جارو کردن موانع به وجود آمده بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که باید با دنیا در ارتباط باشیم و یکی از اساسی ترین کارها در دولت بحث رفع تحریم ها است اظهار کرد: برخی از هیات‌هایی که به ایران آمده بودند قرار بود قطعاتی را به فروش برسانند ولی ترسیدند و اعلام کردند که ممکن است بعد از شش ماه شرایط ایران به لحاظ تحریم‌ها مجددا تغییر کند.

وی ادامه داد: در دولت قبل به تحریم کنندگان گفتیم تحریم ها اثر ندارد و آن ها تحریم‌ها را بیشتر کردند؛ دروغ گفتیم در حالی که مسلمان نباید دروغ بگوید.

او با تاکید بر این‌که خود ما باید موانع را در داخل رفع کنیم زیرا تحریم کنندگان به ما اعلام کردند که تحریم‌های داخلی بیشتر از تحریم‌های خارجی است، گفت: تصمیم گیری‌های دستوری همواره تاثیرات منفی به جای گذاشته است. مسوولی را دستوری جایی گماشته اند و حالا همان مسوول بیچاره در زندان است!

به گزارش ایسنا، نعمت‌زاده در جمع خبرنگاران نیز در پاسخ به این سوال که برنامه‌ی دولت در فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها برای حمایت از تولید چیست گفت: کارگروه‌ها در این زمینه تشکیل شده و در این زمینه در حال رسیدگی و بررسی هستیم و هنوز تصمیم دقیقی گرفته نشده است.

وی ادامه داد: صلاح نمی‌دانیم قبل از این‌که چیزی تصویب شود آن را مطرح کنیم. از آنجایی که ما عضو کارگروه صنعت، معدن و تجارت بودیم راهکارهایی را در نظر گرفته و شرایط را بررسی می‌کنیم.

نعمت‌زاده با بیان این‌که ستادی زیر نظر رییس جمهور در این زمینه تشکیل شده است، گفت: به زودی جزییات آن اعلام می‌شود و سعی ما این است که صنعت لطمه زیادی از هدفمندسازی یارانه‌ها نبیند، ولی تصمیم نهایی با دولت است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه درباره‌ی افزایش چند میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری خارجی در کشور گفت: سرمایه‌گذاری خارجی از نظر من ممکن است در بخش‌های کوچک انجام شود، ولی تا روابط بانکی بین‌المللی برقرار نشود، بعید است سرمایه‌گذاری‌های جدی انجام شود. بالاخره سرمایه‌گذار می‌خواهد سرمایه‌ی خود را آورده و سود ببرد و بدون روابط بانکی و بیمه سرمایه‌گذاری امکان این سرمایه‌گذاری گسترده وجود ندارد.

خبری از موکول شدن واگذاری سبد کالا به سال آینده ندارم


وی در ادامه درباره‌ی این‌که آیا قرار است اختصاص سبد کالا در مرحله‌ی دوم به سال آینده موکول شود بیان کرد: من در مورد این موضوع هیچ نمی‌دانم. همه چیز به دولت بستگی دارد، اما در حال حاضر تصمیمی گرفته نشده است. هر کسی که در مورد این موضوع اظهارنظری کرده از خودش گفته است.

نعمت‌زاده در پاسخ به این سوال که چرا دولت واردات کالاهای اولویت 10 به جز خودروهای بالای 2500 سی‌سی آزاد شده است بیان کرد: واردات خودرو در حال حاضر تا 2500 سی‌سی آزاد است. بحث آزادسازی واردات خودروهای 2500 سی‌سی به بالا مطرح است که بیشتر شامل خودروهای گران‌قیمت می‌شود.

وی با اشاره به این‌که قرار شد واردات خودروهای 2500 سی‌سی فعلا مطرح نباشد، تصریح کرد: این موضوع ممکن است بر افزایش نرخ ارز تاثیر‌گذار باشد لذا قرار شده که بررسی بیشتری در این زمینه انجام شود تا اثر سوء به جای نگذارد.

چیزی درباره ویژه‌خواری نشنیده‌ام


نعمت‌زاده در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که مجلس خواستار ورود وزیر صنعت، معدن و تجارت به موضوع ویژه‌خواران در اتاق بازرگانی شده است، بیان کرد: من چیزی در این مورد نشنیده و اطلاعی از این تذکر کتبی و شفاهی نمایندگان مجلس ندارم.

قرار نیست نهاندیان جانشین من شود

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا احتمال رفتنش از وزارت صنعت، معدن و تجارت و جایگزینی محمد نهاوندیان در این وزارتخانه با وی صحت دارد یا خیر تصریح کرد: من این خبر را تکذیب می‌کنم.

649 واحد در شهرک‌های صنعتی تعطیل شده‌اند

وی در ادامه با بیان این‌که 841 واحد در داخل شهرک‌های صنعتی در سراسر کشور وجود داشته‌اند، گفت: از این تعداد تنها 192 واحد در حال فعالیت و 649 واحد دیگر تعطیل شده‌اند.

نعمت‌زاده با اعلام این که برای دریافت لیست افرادی که به خاطر بدهی به بانک‌ها و تامین اجتماعی به زندان رفته‌اند به وزیر دادگستری نامه‌زده است، گفت: بنگاهی که تعطیل شده پولی ندارد که پرداخت کند. در شرایط فعلی هم صادرات کم شده و هم پولی به دست نیاورده‌ایم.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار است جلسه‌ای با حضور رییس بانک مرکزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی و چند تشکل اتاق بازرگانی تشکیل و برای بررسی مسائل و مشکلات راهکارهایی اتخاذ شود.

وی از تهیه لایحه حمایت از تولید در دولت خبر داد و خاطر نشان کرد: باید بتوانیم با کمک تیمی از اتاق بازرگانی لایحه جامع و کاملی را تهیه کنیم و نمایندگان مجلس را نیز متقاعد به تصویب آن کنیم.

قرار نیست کسی از دولت استعفا دهد


نعمت‌زاده در پایان با اعلام این خبر که قرار نیست کسی از اعضای هیات دولت استعفا دهد، گفت: یک عده ناراحت از انسجام موجود در دولت هستند و نگران تعطیل‌شدن سکان‌هایی که راه‌ انداخته‌اند هستند، ولی باید اعلام کنیم که ما انسجام داریم و قرار نیست کسی استعفا دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین