کد خبر: ۲۳۱۹۳۴
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۳

بحران سوریه،موضوع فلسطین و مذاکرات هسته ای ایران محورهای اصلی کنفرانس بین المجالس اسلامی

جلسه نوبت صبح نهمین کنفرانس بین المللی مجالس کشورهای اسلامی پایان یافت.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رضا الیاسی: 28 رئیس مجلس و 14 نایب رئیس در غالب 47 هیات پارلمانی از 53 کشور عضو اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی صبح امروز خود را به ساختمان سیاسی ولنجک رساندند تا در نهمین اجلاس بین‌المجالس اسلامی شرکت کنند.

در این اجلاس که با حضور سران سه قوه و شخصیت ها و مقامات سیاسی ایران همچون حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم، رهبری آیت آلله هاشمی، آیت الله مهدوی کنی، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری و حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی برگزار شد، ریاست  اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی از سودان به ایران منتقل شد.

در ابتدای جلسه امروز عبدالفاتح عزالدین المنصور رئیس مجلس ملی سودان که ریاست هشتمین دوره کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی را بر عهده داشت اعلام کرد که  اتحادیه ما باید تلاش کند نقش روشنی داشته باشد و بر رهنمودهای اسلام حنیف تاکید کند. جهت احقاق حق و صیانت از کرامت و عدالت اسلامی باید تاکید کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای جوامع اسلامی باشیم.

رئیس مجلس ملی سودان مقابله با تحریم‌های اقتصادی علیه برخی کشورهای عضو، فراخوان در برابر تحریم کشورهای اسلامی، حمایت از اقلیت‌های کشورهای اسلامی، مقابله با چالش‌های ستمگرایانه و پشت سر گذاشتن اختلافات بین کشورهای اسلامی را از جمله چالش‌های جهان اسلام دانست که باید توسط کمیته‌ای متشکل از خردمندان کشورهای اسلامی عضو اتحادیه برطرف شود.

پس از سخنرانی رئیس مجلس ملی سودان ریاست اجلاس به لاریجانی واگذار شد و رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت: امروز عالم اسلام از توانمندی‌های مناسبی برای پیشرفت در بعد علمی، فناوری، انرژی و ... برخوردار است و بسیاری از کشورهای اسلامی موقعیت ژئوپلیتیک ارزشمندی دارند که وقتی این استعدادها با دورنگری امت اسلامی به کار گرفته شود می‌توان انتظار داشت که در مقابل استعمارگری قدرت‌های بزرگ جایگاه عزتمندی برای امت اسلامی تدارک کند.

لاریجانی فریبکاری غربی‌ها در مساله هسته‌ای ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: آنها می‌دانند که ایران راه صلح‌آمیز را در مساله هسته‌ای دنبال می‌کند و به همین دلیل نظارت آژانس را پذیرفته اما با پرونده هسته‌ای به صورت ماجراجویانه برخورد می‌کنند. اگرچه مقاومت ملت نشان داد که نمی‌توان همیشه حقیقت را غبارآلود کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایران هوشیارانه مسیر مذاکرات را پیگیری می‌کند،‌ تصریح کرد: ما خوشحالیم که اتحادیه مجالس اسلامی در طی پانزده سال گذشته از توانمندی خوبی برای همگرایی در زمینه‌های مختلف برخوردار شده و امیدواریم در اجلاس تهران در ساحت عزت امت اسلامی و در راستای حل چالش‌ها توسط خود کشورهای اسلامی توفیق داشته باشیم. {اینجا}

همچنین حجت الاسلام حسن روحانی در افتتاحیه نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی با اشاره به اینکه علاوه بر مواهب طبیعی و موقعیت‌ ژئوپلتیک و جمعیت‌ مناسبی که مسلمانان در اختیار دارند، ثروت عظیم‌تری به نام «اسلام» در میان ما وجود دارد، تأکید کرد: جهان اسلام محتاجِ یک نظریه بزرگِ تحول آفرین است. تحولی که در آن، جهان امروز بهتر شناخته شود و از ظرفیت‌های عظیم مسلمانان با مدیریت‌هایِ کارآمد، نهایت بهره‌برداری برای تثبیت جایگاه جهان اسلام به عمل آید.

متن کامل سخنان رئیس جمهور را اینجا بخوانید.

پس از سخنان رئیس جمهور محمود ارول قلیچ دبیرکل اتحادیه بین المجالس اسلامی در سخنانی اعلام کرد که امروز وظیفه کشورهای اسلامی کمک به ارتقای صلح و امنیت در جهانی است که با تهدیدهای مختلف روبرو شده است جهان امروز ما نیاز مبرم به صلح و امنیت دارد و بر این اساس باید با تروریسم، فرقه‌گرایی و تحجر گرایی در تمام اشکال مبارزه کرد.

وی افزود: این اتحادیه به مساله فلسطین به عنوان اصلی‌ترین مساله جهان اسلام نگاه ویژه‌ای دارد و بر این باور است که باید نهایت همکاری را درجهت کمک به مردم فلسطین و ارتقای صلح و امنیت در سراسر جهان و خارومیانه انجام دهد.

پس از سخنرانی دبیرکل اتحادیه بین المجالس اسلامی روسای مجالس الجزایر، لبنان، افغانستان، کویت، آذربایجان و فلسطین سخنرانی کردند و در پایان این سخنرانی ها علی لاریجانی با اعلام پایان نشست صبح اجلاس به موضوع فلسطین اشاره کرد و گفت فلسطین تحت فشار صهیونیست ها و کشورهای زورگو قرار دارد و یکی از دغدغه های ما در این اتحادیه حمایت از ملت فلسطین است.

در جدول زیر اهم سخنان مطرح شده در اجلاس بین المجالس اسلامی آمده است:

شخصیت

اهم اظهارات

عبدالفاتح عزالدین المنصور رئیس مجلس ملی سودان

مقابله با تحریم‌های اقتصادی علیه برخی کشورهای عضو، فراخوان در برابر تحریم کشورهای اسلامی، حمایت از اقلیت‌های کشورهای اسلامی، مقابله با چالش‌های ستمگرایانه و پشت سر گذاشتن اختلافات بین کشورهای اسلامی از جمله چالش‌های جهان اسلام است که باید توسط کمیته‌ای متشکل از خردمندان کشورهای اسلامی عضو اتحادیه برطرف شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی

غربی ها می‌دانند که ایران راه صلح‌آمیز را در مساله هسته‌ای دنبال می‌کند و به همین دلیل نظارت آژانس را پذیرفته اما با پرونده هسته‌ای به صورت ماجراجویانه برخورد می‌کنند. اگرچه مقاومت ملت نشان داد که نمی‌توان همیشه حقیقت را غبارآلود کرد.

ایران هوشیارانه مسیر مذاکرات را پیگیری می‌کند، ما خوشحالیم که اتحادیه مجالس اسلامی در پی پانزده سال گذشته از توانمندی خوبی برای همگرایی در زمینه‌های مختلف برخوردار شده و امیدواریم در اجلاس تهران در ساحت عزت امت اسلامی و در راستای حل چالش‌ها توسط خود کشورهای اسلامی توفیق داشته باشیم .

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور

آیا فراموش کرده‌ایم که رژیم اشغالگر قدس بیش از همه از تداوم این بحران‌ها سود می‌برد؟ و هر زمان که مسلمانان در منطقه با یکدیگر درگیر شده‌اند سیاست‌های اسراییلی نسبت به فلسطین و لبنان خشن‌تر و خونبارتر شده است؟ از منظر امام خمینی(ره) و رهبری معظم انقلاب مدظله العالی و جمهوری اسلامی ایران مسأله‌ی اشغال سرزمین‌های اسلامی تنها زمانی حل خواهد شد که مسلمانان با وحدت عمیق و واقعی به مقابله با غاصبان، بپردازند.

جمهوری اسلامی ایران که پیوسته مبنای فکر و مدیریت خود را با جهان‌بینیِ با عظمت اسلامی پیوند زده است، دست دوستی، همکاری، محبت، همزیستی مسالمت‌آمیز، تدوین دستور کار جمعی برای اهداف مشترک، شناخت متقابل منافع سیاسی و امنیتی یکدیگر، ائتلاف‌های بزرگ، گسترش تجارت و تبادل دوجانبه و چندجانبه را به روی همه کشورهای اسلامی دراز می‌کند. ما پس از انقلاب اسلامی، همیشه و هماره اولویت خود را با مسایل و موضوعات جهان اسلام تعریف کرده‌ایم و بر همین اساس بوده که دفاع از ملت محروم فلسطین، دفاع برای آزادی قدس شریف، حمایت از ملت‌های مسلمان، گسترش روابط با کشورهای اسلامی مدنظر مسئولان این نظام اسلامی قرار داشته است.

ارول قلیچ دبیرکل اتحادیه بین المجالس اسلامی

این اتحادیه به مساله فلسطین به عنوان اصلی‌ترین مساله جهان اسلام نگاه ویژه‌ای دارد و بر این باور است که باید نهایت همکاری را درجهت کمک به مردم فلسطین و ارتقای صلح و امنیت در سراسر جهان و خارومیانه انجام دهد.

رعوف ابراهیمی، رئیس مجلس افغانستان

پارلمان‌های کشورهای اسلامی می‌توانند موجب نزدیکی ملت‌ها و دولت‌های اسلامی شوند. اگر همکاری‌های بین کشورهای اسلامی به صورت مرتب تداوم نیابد همچنان گرفتار امیال جنایتکاران خواهیم بود. بنابراین حکومت‌هایمان را موظف به گسترش همکاری‌های بین کشورهای اسلامی کنیم.

نبیه بری، رییس مجلس لبنان

ما از نخستین کسانی بودیم که در بحران سوریه طرفین را به راه‌حل سیاسی دعوت کردیم. من فکر می‌کنم گروه 2+5 می‌تواند راه‌حلی برای مساله سوریه تدوین کند که این گروه عبارتند از روسیه، آمریکا، جمهوری اسلامی، عربستان، ترکیه، چین، اتحادیه اروپا و البته طرف‌های سوری.

مساله فلسطین و خاورمیانه عاری از اسلاح هسته‌ای و تروریسم از مهم‌ترین دستور کارهای اجلاس بین‌المجالس اسلامی است و ما شاهد یک نوع تروریسم دولتی در منطقه هستیم که اسرائیل به آن دست یافته و این شامل اشغال مستقیم خاک فلسطین، لبنان، سوریه، راهزنی هوایی، به قتل رساندن دوازده هزار فلسطینی، تلاش‌های مداوم برای تغییر نشانه‌ها و هویت فلسطین و اعراب و همچنین هویت قدس، هتک حرمت اماکن مسیحیان و مسلمانان و تسلط بر ثروت‌های دریایی فلسطین و لبنان است.

امید و آرزوی فلسطینیان برای برپایی دولت فلسطین به پایتختی قدس شریف از جمله این موارد است.

سیدمحمد خلیفه رهبر، رییس مجلس الجزایر

استرداد سرزمین‌های اشغالی، ایجاد دولت فلسطین به پایتختی قدس شریف و بازگشت به مرزهای 67 از مواضع ماست و معتقدیم باید با تلاش‌های اسرائیل برای یهودی‌سازی قدس هم مقابله شود. در همین راستا گروه‌های فلسطینی باید صفوف خود را یکپارچه کنند.

با توجه به اینکه ملت سوریه شاهد خشونت است باید فعلا به عملیات خشونت‌آمیز پایان داده شود و نقطه‌ی پایانی بر این تراژدی در سوریه بدون دخالت خارجی گذاشته شود.

مرذوق القانم رئیس مجلس کویت

مساله فلسطین ، مساله اعراب و مسلمانان است اخیرا شاهد عقب‌گرد در این اولویت مسلمانان هستیم باید کاری کنیم که مبارزات ملت فلسطین برای بازپس‌گیری کشورشان به فراموشی سپرده نشود و از طرفی برای ایجاد صلح در خاورمیانه تلاش کنیم.

ما از گفت‌وگو‌های مشترک میان نمایندگان سوریه حمایت می‌کنیم. امیدواریم طرف‌های درگیر به راه‌حلی برای رفع این بحران ویران‌گر دست پیدا کنند بحرانی که کودکان و زنان را آواره کرده است.

جامعه بین‌الملل از توافق ایران و 1+5 خشنود است. این توافق گامی است در جهت اعتماد سازی در سطح منطقه و بین‌المللی. اکنون ما چشم دوخته‌ایم تا شاهد گام‌های دیگری باشیم که منجر به توافق دائم و ثبات در منطقه شود.

خلیل الزئنون رئیس مجلس ملی فلسطین

اشغال صهیونیستی در قدس تنها اشغال سرزمین ما نیست بلکه اشغال‌های متعددی در سرزمین فلسطین انجام گرفته است. برای حمایت از قدس، آنچه کشورهای اسلامی و عربی ارائه می‌دهند با آنچه که صهیونیست‌ها با زور دنبال می‌کنند همخوانی ندارد.

به مصوبات عملی این اجلاس چشم دوخته‌ایم چرا که دولت محمود عباس در شرایط فعلی تحت فشارهای فزآینده‌ای قرار دارد. محمود عباس و دولت وی هرگز خواسته‌های آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها را نخواهد پذیرفت. بدون قدس نمی‌توان دولت فلسطینی تشکیل داد به همین دلیل فشارهای اسرائیل و آمریکا بر دولت محمود عباس افزایش یافته است. ما از کشورهای اسلامی انتظار داریم از پایداری محمود عباس حمایت کنند تا وی بتواند در برابر فشارهای اسرائیلی‌ها مقاومت بیشتری کند.

فلسطین مخالف هرگونه سلطه‌گری اسرائیل است.

اکتای استاف رئیس مجلس آذربایجان

در خصوص فلسطین و سوریه موضع محکمی داریم، معتقدم دیپلماسی باید نقش بیشتری ایفا کند. دیپلماسی پارلمانی یک اصل بی‌بدیل در اتحاد کشورهای اسلامی است و موضوع فلسطین و سوریه از این طریق قابل حل است.

به تبلیغات علیه آذربایجان در این موضوع واکنش تندی نشان می‌دهیم. البته دولت آذربایجان از حمایتی که سازمان همکاری‌های اسلامی از مواضع کشورمان داشته است، تشکر می‌کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین