کد خبر: ۲۳۲۱۱۴
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۵

دیدار و گفتگوی رییس‌جمهوری با روسای مجالس پنج کشور اسلامی

رییس جمهوری صبح امروز با روسای مجالس پنج کشور اسلامی دیدار و با آنها درباره مهمترین مسائل فی‌مابین، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت و گو کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با روسای مجالس کشورهای سوریه، فلسطین، الجزایر، سودان و قطر که به منظور شرکت در نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی به کشورمان سفر کرده‌اند، دیدار و گفت و گو کرد.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، دکتر روحانی در این دیدارها بر افزایش سطح همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی کشورهای مسلمان در راستای حل مشکلات پیش روی امت اسلام و تقویت روابط فی‌مابین تأکید کرد.

رییس جمهوری روز گذشته نیز پس از سخنرانی در مراسم افتتاحیه نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی با هشت نفر از روسای مجالس کشورهای اسلامی و نائب رئیس مجلس اوگاندا دیدار و گفتگو کرد.

توسعه همکاری‌های ایران و الجزایر برای برقراری امنیت و ثبات منطقه‌ای

رییس‌جمهوری صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار رییس مجلس الجزایر روابط دو کشور را مثبت ارزیابی و بر توسعه مناسبات همه جانبه میان ایران و الجزایر تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی با بیان اینکه تحولات انقلاب الجزایر و پیروزی‌های آن برای ملت ایران با اهمیت بود، گفت: ملت الجزایر از گذشته نزد ملت ایران به عنوان ملتی انقلابی شناخته می‌شد. 

رییس‌جمهوری با بیان اینکه ما از توسعه همکاری‌های ایران و الجزایر خوشحال هستیم، اظهار کرد: نظرات و آراء ایران و الجزایر در مسائل گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی به یکدیگر نزدیک است و از اینکه روابط پارلمانی دو کشور خوب است خرسند هستیم. 

دکتر روحانی با اشاره به اینکه منطقه شمال آفریقا و منطقه خاورمیانه امروز از مسائل مختلفی رنج می‌برند و باید برای رفع آنها چاره‌اندیشی کرد، افزود: ایران و الجزایر باید در خصوص برقراری امنیت و ثبات منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا همکاری‌های خود را توسعه دهند.

رییس مجلس الجزایر نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌های گرم بوتفلیقه رییس‌ جمهوری کشورش به دکتر روحانی و تبریک سی‌ و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب الجزایر و انقلاب اسلامی ایران مهمترین تحولات قرن گذشته بوده‌اند.

محمدالعربی ولد خلیفه گفت: روابط ایران و الجزایر روابطی تاریخی و دیرینه است بخصوص اینکه این روابط را دو انقلاب مردمی به هم پیوند زده است. 

او همچنین روابط دو کشور را صمیمی و نزدیک توصیف و ابراز امیدواری کرد این روابط در همه زمینه‌ها بویژه در بخش‌های تجاری و اقتصادی توسعه یابد تا از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در دو کشور به بهترین شکل استفاده شود.

محمدالعربی ولد خلیفه همچنین خاطر نشان کرد: برای تدوام ثبات و امنیت در منطقه نباید اجازه دهیم دخالت خارجی بخصوص دخالت نظامی صورت گیرد. 

رییس مجلس الجزایر افزود: همکاری‌های بسیار خوبی میان دو کشور مسلمان ایران و الجزایر در جهان اسلام وجود دارد که می‌تواند نقش مهمی در وحدت امت اسلامی داشته باشد.

رییس‌جمهوری در دیدار رییس مجلس فلسطین گفت: دیدار کسانی که از سرزمین های قدس شریف می‌آیند ارزش ویژه‌ای دارد.

یکی از آرزوهای ملت ایران آزادی قدس است

همچنین رییس‌جمهوری در دیدار رییس مجلس فلسطین گفت: دیدار کسانی که از سرزمین های قدس شریف می‌آیند ارزش ویژه‌ای دارد.
 
 حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی با بیان اینکه یکی از آرزوهای ما و ملت ما آزادی قدس شریف است اظهار کرد: اینکه یک ملت بزرگ بیش از شصت سال گرفتار اشغال است باور نکردنی است، بخصوص اینکه این اشغال ادامه داشته و هر روز زمین و باغات و املاک این مردم تصرف و در آن خانه‌سازی می‌شود. 

رییس‌جمهوری با ابراز تاسف از اینکه این اشغالگری و تجاوز در سرزمین قدس شریف هنوز هم ادامه دارد گفت: امیدوارم مردم فلسطین و همه جهان اسلام با وحدت و یکپارچگی بتوانند برای این غصب و اشغال راه حلی جدی بیابند.

دکتر روحانی با بیان اینکه هر چقدر اتحاد و وحدت میان مردم فلسطین بیشتر شود، رسیدن به راه حل مطلوب راحت‌تر خواهد بود، گفت: هرگونه اختلاف و انشقاق درون فلسطین سبب سوء‌استفاده اسرائیل خواهد شد. در میان کشورهای اسلامی هر چه قدر نظرهای ما نسبت به آینده فلسطین نزدیک‌تر باشد، سریع‌تر می‌توانیم به راه حل برسیم.

دکتر روحانی افزود: اختلاف‌ها در داخل فلسطین، انشقاق در جهان اسلام و حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا عامل سوء‌استفاده اسراییل است و ما باید در برابر این اهرم‌ها اقدام کنیم.

رییس‌جمهوری گفت: اقدامات فراوانی که ایران در خصوص موضوع فلسطین بعمل آورده را وظیفه خود می‌دانیم.

رییس مجلس فلسطین نیز در این دیدار ملت ایران را ملتی بزرگ بر شمرد و گفت: امیدواریم در دوره ریاست جمهوری جنابعالی شاهد تحولی بزرگ در جهان اسلام و در خصوص فلسطین باشیم.

سلیم زعنون با بیان اینکه امیدوارم جهان اسلام بتواند حقیقت معضل فلسطین را درک کند گفت: ما می‌خواهیم ایران نقش بارز و برجسته‌تری نسبت به سایر کشورهای اسلامی در داخل سرزمین‌های فلسطینی داشته باشد.

رییس مجلس فلسطین گفت: امروز حرم ابراهیمی در الخلیل را قسمت‌بندی کرده و قسمت اعظم آن در دست اسرائیل است.

زعنون افزود: اسرائیل می‌کوشد تمام نهادها و تأسیسات فلسطینی در قدس شریف را از بین ببرد. ما می‌خواهیم ایران در موضوع قدس شریف حضور بیشتری داشته باشد.


رییس‌ جمهوری صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار رییس مجلس سودان ضرورت گسترش و تقویت روابط دو کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: همکاری ایران با کشورهای آفریقایی می‌تواند به توسعه ثبات در این قاره بینجامد.

توسعه روابط با کشورهای آفریقایی

همچنین رییس‌ جمهوری در دیدار رییس مجلس سودان ضرورت گسترش و تقویت روابط دو کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: همکاری ایران با کشورهای آفریقایی می‌تواند به توسعه ثبات در این قاره بینجامد.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه همواره روابط خوب و صمیمی میان ایران و سودان برقرار بوده است و ایران و سودان از لحاظ انقلابی و فرهنگی به یکدیگر نزدیک هستند، گفت: امیدواریم امنیت و ثبات در سودان استقرار پیدا کند و شاهد توسعه بیشتر این کشور باشیم.

رییس‌ جمهوری افزود: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی یک تصمیم راهبردی در جمهوری اسلامی ایران است و در این بین سودان جایگاه ویژه‌ای دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی همچنین در خصوص ریاست ایران بر اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی افزود: امیدواریم همکاری‌های ایران و سودان، پس از انتقال ریاست دوره‌ای اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی به ایران و همچنین فعالیت‌های این اتحادیه در دوران ریاست ایران توسعه یابد. 

رییس مجلس سودان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: از سوی ملت و دولت سودان سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران را به شما و ملت ایران تبریک می‌گویم. 

فاتح عزالدین المنصور با بیان اینکه ارتباطی معنوی میان ملت سودان و انقلاب اسلامی بزرگ ایران وجود دارد گفت: انقلاب اسلامی ایران خورشیدی بود که در جهان اسلام تابید و در بیداری وجدان ملت‌ها تأثیرگذار بود.

فاتح عزالدین المنصور افزود: امیدوارم در زمان ریاست جمهوری و دولت جنابعالی شاهد شکوفایی روز افزون روابط فی‌مابین باشیم. 

رییس مجلس سودان همچنین گفت: راه اعتدال و میانه‌روی و مشی جنابعالی در سیاست خارجی به نفع جهان اسلام و جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. 

وی خاطر نشان کرد: سودان آمادگی دارد تا در راستای توسعه روابط میان دو کشور کلیه منابع و امکانات فراوان خود را به کار گیرد.


اراده ایران بر توسعه و تقویت روابط با قطر است

رییس‌ جمهوری در دیدار رییس مجلس قطر نیز ابراز امیدواری کرد تا در دوران دولت تدبیر و امید، شاهد تحول چشمگیر در روابط فی‌مابین دو کشور باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با بیان اینکه روابط با قطر به عنوان کشوری اسلامی، دوست و همسایه همواره برای ما اهمیت داشته است، گفت: اراده ایران بر توسعه و تقویت روابط با قطر است، دو کشور، می‌توانند در زمینه‌های گوناگون از جمله اقتصادی، فرهنگی، زیست‌محیطی، گردشگری با یکدیگر همکاری کنند.

رییس مجلس قطر نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌های گرم امیر قطر گفت: روابط ایران و قطر دیرینه و تاریخی است. ما برای جمهوری اسلامی ایران و دولت جنابعالی آرزوی پیشرفت و شکوفایی می‌کنیم. 

محمد بن مبارک بن صالح الخلیفی تأکید کرد: احساس می‌کنم در دوران ریاست جمهوری جنابعالی تحولی جدی در حال اتفاق افتادن است. 

رییس مجلس قطر د رخصوص اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی اظهار کرد: از اینکه موضوع اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی به مسئله قدس شریف اختصاص داشت تشکر می‌کنم. راهی که اتحادیه در این اجلاس در پیش گرفته صحیح است و امیدوارم نتایج آن به نفع امت اسلام باشد.

رییس جمهوری در دیدار رییس مجلس سوریه ابراز امیدواری کرد این کشور در مسیر استقرار امنیت و دموکراسی موفق باشد. 

حمایت ایران از استقرار امنیت، ثبات و انتخابات آزاد در سوریه

رییس جمهوری همچنین در دیدار رییس مجلس سوریه ابراز امیدواری کرد این کشور در مسیر استقرار امنیت و دموکراسی موفق باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دکترحسن روحانی با تأکید براینکه مواضع سوریه در مذاکرات ژنو ۲ مواضع خوبی بود گفت: امیدواریم سوریه در صحنه سیاسی مردمی به موفقیت‌های جدیدی دست پیدا کند. 

رییس جمهوری با بیان اینکه برگزاری انتخابات آزاد و خوب در سوریه می‌تواند بسیاری از ابهامات را از بین ببرد گفت: برای ایران بسیار مهم است که سوریه هرچه سریعتر به ثبات برسد و آمادگی لازم برای برگزاری این انتخابات را بدست آورد. ایران از این انتخابات آزاد حمایت می‌کند.

دکتر روحانی تأکید کرد: ایران در مبارزه با تروریسم جدی است و در برقراری صلح و ثبات در منطقه نیز از عزم و اراده کافی برخوردار است. 

رییس مجلس سوریه نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم دولت و ملت خود به دکتر روحانی و ملت ایران گفت: به هر میزان که به زمان انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، مسائل و مشکلات بیشتر می‌شود تا انتخابات در زمان مقرر آن برگزار نشود. 

محمد جهاد اللحام همچنین از ابتکار ایران در ارائه طرح مقابله با خشونت و افراطی‌گری به سازمان ملل که با اجماع به تصویب رسید و می‌تواند آثار مثبتی در مقابله و رویارویی با تروریسم در منطقه و جهان داشته باشد قدردانی و تشکر کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین