کد خبر: ۲۳۲۱۵۹
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴

رئیس‌جمهور اوکراین آتش بس اعلام کرد

رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که با رهبران اپوزیسیون بر سر برقراری آتش‌بس موقت و خاتمه دادن به درگیری‌ها در این کشور که تاکنون منجر به کشته شدن 28 تن و زخمی شدن 600 تن شده، به توافق رسیده است و این در حالی است که آمریکا حاضر به صدور ویزا برای 20 مقام ارشد اوکراینی نشد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در بیانیه‌ای که در وب سایت ریاست جمهوری اوکراین منتشر شده آمده است که توافقی در خصوص "شروع برای مذاکراتی با هدف خاتمه دادن به خونریزی‌ها و ثبات شرایط در این کشور با حفظ منافع صلح اجتماعی" به دست آمده است.

این خبر از سوی رهبران مخالفان دولت نیز تایید شده است. در متن بیانیه رئیس جمهور اوکراین آمده است که دو طرف باید درباره جزییات وارد مذاکره شوند تا از خونریزی بیشتر جلوگیری شود.

ویتالی کلیچکو، از رهبران مخالفان دولت می‌گوید، قرار است امروز (پنجشنبه) گفت‌و‌گو‌ها آغاز شوند. دولت و مخالفان توافق کردند در پی پذیرش آتش‌بس اوضاع کشور به حال عادی بازگردد.

سایت ریاست جمهوری اوکراین همچنین از برکناری ولادیمیر زمانا، رئیس نیروهای مسلح این کشور از سوی یانوکوویچ خبر داده است.

دریادار یوری ایلین، فرمانده نیروی دریایی اوکراین در حال حاضر جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح کشور شده است. هنوز توضیحی درباره دلیل برکناری رئیس نیروهای مسلح اوکراین از سوی مقام‌های دولتی این کشور ارائه نشده است، اما برخی از رسانه‌های اوکراین گزارش می‌دهند که دلیل این برکناری اختلاف نظر رئیس جمهور و فرمانده نیروهای مسلح در چگونگی برخورد با مخالفان بوده است.

با این همه چند ساعت پیش از برکناری او، رییس سازمان امنیت کشور اعلام کرد "عملیات ضد تروریستی" پس از آن آغاز می شود که "گروه های افراطی" ساختمان های دولت و انبارهای تسلیحات را در کنترل گرفته اند.

الکساندر یاکیمنکو، رییس سازمان امنیت اوکراین جزییاتی از این "عملیات ضدتروریستی" را ارائه نکرده اما گفته است براساس قانون اوکراین، وزیر کشور، مرزبانان و نیروهای مسلح در این عملیات نقش ایفا خواهند کرد.

این در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا این اقدام را "گامی به جلو" خواند و اعلام کرد که کاخ سفید به نظارت دقیق بر شرایط حاکم بر اوکراین ادامه می‌دهد تا مطمئن شود این اظهارات به عمل تبدیل می‌شود.

این در حالی است که آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو نیز هشدار داد در صورت مداخله ارتش علیه معترضان روابط ناتو - اوکراین با مشکل مواجه خواهد شد.

راسموسن در بیانیه‌ای تاکید کرد: من با جدیت از دولت اوکراین می‌خواهم که از خشونت بیشتر خودداری کند، اگر ارتش علیه مخالفان مداخله کند روابط اوکراین و ناتو به شدت آسیب خواهد دید.

آمریکا نیز تحریم‌های ویزا علیه 20 مقام اوکراینی که آنها را مسئول خشونت‌ها در این کشور می‌داند اعلام کرد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: امروز ما محدودیت‌هایی را برای صدور ویزا علیه 20 مقام اوکراینی اعمال می‌کنیم چرا که آنها را مسئولیت خشونت‌ها و سرکوب سیاسی در این کشور می دانیم.

یکی از سخنگویان کاخ سفید با اعلام این خبر که در صورت عادی شدن اوضاع این تحریم‌ها لغو خواهند شد، افزود: «ما به دقت اوضاع را زیر نظر داریم و چنانچه درگیری‌ها تشدید شوند، در همکاری با اتحادیه اروپا اقدامات دیگری را در دستور کار قرار خواهیم داد.»

علاوه بر این وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز قرار است، امروز در جلسه‌ای اضطراری راه‌های اعمال تحریم‌های مالی درباره اوکراین را بررسی کنند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز اعلام کرد، در تماس تلفنی سه شنبه شب خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بر آمادگی آلمان برای پایان دادن به خشونت‌ها در اوکراین تاکید کرده است.

از سوی دیگر وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده است، با هدف مقابله با اقدامات تروریستی علیه مخالفان علاوه بر به کارگیری از نیروهای ویژه پلیس برای برقراری آرامش در کشور قرار است ارتش نیز وارد عمل شود. گفته می‌شود در درگیری‌های خونین روزهای گذشته ارتش تاکنون دخالتی نداشته است.

وزرات دفاع اوکراین نیز گفته است یگان‌های خود در سراسر کشور را برای حفاظت از تاسیسات نظامی اعزام می کند.

بنا به اعلام این وزارتخانه کماندوهای چترباز برای دفاع از نهادها و تاسیسات نظامی به نقاط مختلف اعزام شده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین