کد خبر: ۲۳۲۲۲۹
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۶
معاون حقوقی و امور مجلس سازمان میراث فرهنگی:

شناسنامه ملت ایران درحال سوختن است

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این‌که مازندران به عنوان بزرگترین قطب گردشگری کشور، تنها در تابلو و تیتر شناخته شده است، گفت: باوجود سفرهایی که سالانه به استان مازندران انجام می شود، افراد تنها به عنوان مسافر وارد این استان می‌شوند و نه گردشگر که در این‌باره باید زیرساخت‌ها در حوزه فرهنگی تقویت شود تا بتوانیم گردشگر به معنای واقعی در استان داشته باشیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: اسدالله درویش‌امیری در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان این‌که مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرده و به موضوع اشتغال اشاره داشتند، یادآور شد: میراث فرهنگی تنه‌ی درخت فرهنگی نظام جمهوری اسلامی است و بقیه‌ی بخش‌های حوزه فرهنگی شاخه‌ی درخت فرهنگی محسوب می‌شوند.

ما از تمدنی بسیار بالا و قدیمی برخوردار هستیم، سراسر تاریخ ما نیز در حوزه‌ی میراث فرهنگی خلاصه شده است که مازندران هم از این میراث بی‌نصیب نیست.

وی ادامه داد: دو هزار و 500 اثر در مازندران شناسایی شده که از این تعداد 694 اثر تاریخی به ثبت رسیده، 111 اثر تاریخی مرمت شده و مابقی با توجه به شرایط اقلیمی استان مورد هجوم شرایط آب و هوایی قرار گرفته است.

درویش‌امیری گفت: متاسفانه در کشور برای حفظ احیا و مرمت میراث فرهنگی سالانه تنها 10 درصد اعتبارات به این بخش مهم اختصاص داده می‌شود.

وی با بیان این‌که تاریخ با میراث گره زده شده است و باید در حفظ این ارث بزرگ کوشا باشیم، اظهار کرد: میراث فرهنگی شناسنامه‌ی یک ملت است و متاسفانه بخشی از شناسنامه در حوزه‌ی میراث فرهنگی به دلیل نداشتن اعتبارات لازم برای مرمت در حال سوختن است.

درویش‌امیری اظهار کرد: گردشگری یک صنعت اشتغال‌زا و زودبازده است و این نگاه، رسالت ما را در دولت تدبیر و امید سنگین‌تر از گذشته می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که سه سازمان با یکدیگر ادغام شدند، باید هر سه در کنار یکدیگر و در یک مسیر در حرکت باشند تا بتوان به اهداف مورد نظر دست یابند و تا زمانی که هر سه مسیر خود را طی نکنند، ادغام به معنای واقعی صورت نخواهد گرفت.

درویش‌امیری همچنین با بیان این‌که در تدوین بودجه 93 مجلس نگاه ویژه‌ای به حوزه گردشگری شده است، گفت: در بهره‌مندی از اعتبارات صندوق توسعه ملی، نام گردشگری در لایحه‌ی دولت قرار نداشته و نتوانستیم در کمیته‌ی تلفیق نام صنعت گردشگری را در کنار صنعت و معدن قرار دهیم؛ اما مجلس نام این دو صنعت را در کنار یکدیگر قرار داده است.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: دولت در تامین اعتبارات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بودجه‌ی عمرانی را 36 درصد و بودجه‌ی جاری را به بیش از 50 درصد افزایش داده است.

درویش‌امیری با بیان این‌که صنایع دستی معرف فرهنگ و تاریخ و تمدن ما به دنیا است و در سه دهه گذشته، این صنعت مظلوم واقع شده است، گفت: در حال حاضر صنایع دستی در برخی از رشته‌ها تنها منحصر به افراد مسنی شده‌اند که بعد از آن‌ها دفتر این صنعت هم بسته می‌شود.

وی اضافه کرد: بیمه پیشکسوتان صنایع دستی بین سنین 15 تا 50 سال در قانون وجود دارد که متاسفانه امسال تامین اعتبار نشده و سهم بیمه آن‌ها پرداخت نشده است و به دنبال این هستیم علاوه‌بر بیمه پیشکسوتان 50 سال به بالا را هم تحقق دهیم.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: بیمه کارفرمایان صنایع دستی نیز در دستور کار قرار دارد که بزودی انجام می‌شود.

درویش‌امیری همچنین درباره‌ی گردشگران خارجی اظهار کرد: در گذشته تصور بر این بوده که ورود گردشگران خارجی سبب بی‌بند و باری و ایجاد بداخلاقی در کشور می‌شود؛ اما ملت ما با دارا بودن تمدن غنی ایرانی اسلامی و با دارا بودن چارچوب اخلاقی و پایبند بودن به ضوابط و قوانین کشور خود را حفظ خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: گردشگران خارجی هم بر این باورند که هتل‌های کشور ما دارای ضوابط و مقرراتی هستند که در دیگر کشورها آن ضوابط وجود ندارد و آن‌ها ایران را برای استفاده از طبیعت زیبا، میراث فرهنگی، بهره‌مندی از گردشگری سلامت و درمان، دریا، کوه و کویر انتخاب می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین