کد خبر: ۲۳۲۴۵
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۸۴ - ۱۴:۱۱

توضیحات آصفی درباره تشکیل ستاد بحران

آفتاب‌‌نیوز : واکنش ایتالیا به سخنان احمدی نژاد ،موضع ایران درباره مساله فلسطین و تشکیل ستاد بحران به همراه لغو سفر عنان به ایران و دیگر مسایل روز محور پرسش و پاسخ های حمید رضا آصفی با خبرنگاران بود.

گزارش کنفرانس مطبوعاتی آصفی به نقل از ایلنا : 

حميدرضا آصفي در پاسخ به اين سوال كه وزير امور خارجه ايتاليا اعلام كرده به خاطرتهديداتي كه شده است، در مقابل سفارت ايران در ايتاليا حضور پيدا نكرده است، گفت: در خصوص اين اظهارنظرها تعجب مي‌‏كنم كه بعضي از افراد جايگاه خود را گم مي‌‏كنند، در حالي كه آمدن و يا نيامدن وزير خارجه ايتاليا مقابل سفارت ايران، براي ما هيچ اهميتي ندارد.

وي ادامه داد: مهمان نوازي ايرانيان زبانزد خاص و عام است و هيچ خارجي در ايران مورد تعرض واقع نشده است، در حالي كه منشاء خارجي ستيزي، اسلام ستيزي و بيگانه ستيزي از غرب و از بيماري‌‏هاي رايج كشورهاي غربي است و ادبيات وزير خارجه ايتاليا هيچ تناسبي با جايگاهي كه قرار گرفته ندارد و دور از شان ملت بزرگ ايتاليا است.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به اين سوال كه ايتاليا بيشترين سود را در رابطه تجاري با ايران مي‌‏برد اما درحال حاضر به صف مخالفان ايران پيوسته است، گفت: ما اقدامات شتابزده انجام نخواهيم داد اما آنچه مشخص است روابط خارجي ما متوازن خواهد بود و رئيس جمهوري تاكيد كرده‌‏اند كه هر كاري تجاري و اقتصادي با كشورهاي ديگر با نظارت و هم انديشي وزارت خارجه صورت پذيرد.

وي افزود: ما به دنبال يك رابطه محترمانه و برابر و متوازن با دنيا هستيم و كشورهاي ديگر بايد اين رابطه را براي خود تعريف كنند. 

سفر عنان لغو نشده است
 

سخنگوي وزارت امور خارجه در رابطه با لغو سفر كوفي عنان به ايران گفت: سفر كوفي عنان به ايران لغو نشده است بلكه با تفاهم طرفين اين سفر صورت نمي‌‏گيرد تا دبيركل سازمان ملل تحت فشار قرار نگيرد و براي اين كه از مذاكرات نتيجه بهتري حاصل شود، به زمان ديگري موكول شده است وگرنه ايشان منصرف نشده بودند.

وي در رابطه با موضوع فلسطين گفت: موضع ايران در مسئله فلسطين، شفاف است و طرح رهبري براي برگزاري همه‌‏پرسي و به رسميت شناخته شدن نتايج آرا كه با حضور كليه گروهها اعم از مسلمانان، يهوديان و مسيحيان خواست دولت ايران است و اگر اسرائيل از نتيجه آن نگران است، به خود آنها مربوط است.

آصفي در رابطه با گزارش وزارت اطلاعات مبني بر دست داشتن نيروهاي بيگانه در حوادث اهواز گفت: در رابطه با گزارش وزارت اطلاعات گفت‌‏وگوهايي با مسوولين اين وزارت خانه صورت گرفته است و درحال حاضر نمي‌‏توانيم اظهار نظر كنيم.

سخنگوي وزارت خارجه گفت: آمريكا به جاي دخالت در امور كشورهاي ديگر مسايل داخلي خود را حل كنند.

ما در بحران نيستيم

حميدرضا آصفي در ادامه كنفرانس مطبوعاتي خود افزود: حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه درپاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر تشكيل ستاد بحران در شرايط كنوني كه ايران مورد هجمه تبليغاتي غربي قرار گرفته است، گفت: ما در بحران نيستيم كه احتياج به ستاد بحران داشته باشيم، در طول سال‌‏هاي پس از پيروزي انقلاب اين هجمه‌‏هاي تبليغاتي همواره وجود داشته است اما ظرفيت نظام به حدي بالا بوده و هست كه مي‌‏تواند از منافع خود دفاع كند.

وي ادامه داد: در حال حاضر كشور در شرايط خوبي به سر مي‌‏برد و اين هجمه‌‏ها از سر ضعف كشورهاي غربي صورت مي‌‏گيرد زيرا آنان وقتي بحث فلسطين مطرح مي‌‏شود، از سر استيصال اين جوسازي ها را صورت مي‌‏دهند.

آصفي در رابطه با سفر عمر موسي، دبيركل اتحاديه عرب به ايران گفت: سفر عمر موسي به قوت خود باقي است و مذاكره تلفني وي با وزير امور خارجه، مبناي لغو اين سفر نيست بلكه اين از اقدامات روزمره وزرا است و اعلام مي‌‏كنيم كه هر قدم و هرگامي كه مردم عراق بردارند و تصميم بگيرند، مورد تاييد ما نيز است.

سخنگوي وزارت امور خارجه در رابطه با ادعاهاي ژنرال انگليسي مبني بر دخالت ايران در اوضاع عراق گفت: ادعاهاي انگليس بدون مدرك بوده است و چون نتوانسته‌‏اند مسووليت هاي خود رادر ايجاد امنيت در عراق ايفا كنند، براي سرپوش گذاشتن، موضوعات ديگري را مطرح كرده اند كه داراي هيچ مدرك و مستنداتي نيست و ما نيز پاسخ ايران را به طور رسمي به آنها اعلام كرده ايم.

اتفاقات فرانسه موجب نگراني است 

وي دررابطه با موضع ايران درمورد ناآرامي‌‏هاي اخير فرانسه گفت: اتفاقات فرانسه موجب نگراني است و دولت فرانسه بايد با مردم به صورت مسالمت‌‏آميز برخورد كند و به خواسته‌‏هاي آنان احترام بگذارد و توسل به خشونت را راه حل مناسبي براي ايجاد آرامش نمي‌‏دانيم.

بحث اكبر گنجي يك موضوع داخلي است 

آصفي در واكنش به اظهارات سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا در خصوص آزادي بدون قيد و شرط اكبر گنجي ، گفت : اين يكي از مسايلي است كه آمريكا به خود حق دخالت مي‌‏دهد، در حالي كه بحث اكبر گنجي يك موضوع داخلي است كه قوه قضاييه به خصوص رئيس قوه اهتمام خاصي به اين موضوع دارد و ما سازوكارهاي مناسبي براي اين بحث داريم و آمريكا بهتر است به جاي سرك كشيدن به كشورهاي ديگر به مسايل داخلي خود بپردازد.

وي در رابطه با نظامي شدن درياي خزر گفت: بحث نظامي شدن درياي خزر مطرح نيست بلكه روس‌‏ها پيشنهاد يك نيروي واكنش سريع براي حفظ امنيت اين دريا و كشورهاي ساحلي داده است كه ما از اين پيشنهاد استقبال كرده ايم و اجراي اين طرح بر ساير ابعاد حقوقي درياي خزر كمك مي‌‏كند.

از سوريه حمايت خواهيم كرد 

سخنگوي وزارت امور خارجه در رابطه با مسايل كنوني سوريه و موضع ايران گفت: ما قطعا از سوريه حمايت خواهيم كرد و آنچه كه اكنون عليه سوريه به سردمداري اسرائيل صورت مي‌‏گيرد، يك ظلم است و قطع نامه‌‏هايي كه در رابطه با سوريه و لبنان تصويب مي‌‏شود، بايد غير گزينشي و برمبناي واقعيت باشد.

وي ادامه داد: ما اعتقاد داريم بايد مسببين ترور رفيق حريري مجازات شوند اما نبايد اين قطع نامه ها به ابزار سياسي براي پيشبرد مقاصد خاص بعضي دولت‌‏ها تبديل شود و با توجه به همكاري خوبي كه سوري‌‏ها داشته‌‏اند، اين فشار برآنها غيرقابل قبول است.

بازديد سرزده رئيس جمهور از وزارت امور خارجه 

وي در رابطه بازديد سرزده امروز صبح رئيس جمهور از وزارت امور خارجه گفت: اين يك سنت خوبي است كه رئيس جمهور از وزارت خانه ها به صورت سرزده بازديد مي‌‏كنند و ما شب گذشته حدود نيمه شب از انجام اين بازديد مطلع شديم.

آصفي ادامه داد: در جلسه اي كه با حضور رئيس‌‏جمهور برگزار شد، معاونين وزارت امور خارجه گزارشي از كارهاي انجام شده ارايه كردند و پس از اين جلسه رئيس جمهور در جمع كليه مديران حاضر شدند و برخي از كارشناسان ديدگاه هاي خود را مطرح كردند.

وي ادامه داد: رئيس جمهور در اين جلسه با اشاره به نقش وزارت خارجه جايگاه آن در حفظ اقتدار و منافع ملي بر اعتقاد مديران به اسلام انقلاب اسلامي راه امام و ولايت تاكيد كردند.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: رئيس جمهور بر ضرورت اعتماد به نفس ديپلمات ها و شناختن جايگاه ايران و موقعيت آن در دنيا و آگاهي از ظرفيت‌‏هاي جمهوري اسلامي در بين همكاران اين وزارت خانه تاكيد كردند.

وي ادامه داد: از مباحث ديگر اين جلسه بحث توازن در روابط اقتصادي و سياسي با كشورهاي ديگر، توجه به ايرانيان خارج از كشور افكار عمومي و اطلاع رساني و توجه به خواست‌‏هاي جوامع و حركت از موضع اقتدار و روشن كردن مواضع ايران در داخل و خارج از كشور بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین