آفتابنیوز : آفتاب: حسن معین نعمتی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر برآوردها نشان می دهد که حدود 40 درصد از ارزش افزوده موجود در بازار خودروی کشور در اختیار محصولات وارداتی قرار گرفته و حدود 60 درصد باقیمانده در اختیار خودروسازان داخلی است که نشان دهنده گسترش فضای رقابتی در بازار خودرو است.
این مدرس دانشگاه همچنین افزود: با توجه به آمارها و ادامه وضعیت فعلی بین 10 تا 15 سال آینده خودروسازان داخلی کمتر از 20 درصد ارزش افزوده بازار را به خود اختصاص خواهند داد که نشان می دهد فعالیت این شرکتها نیازمند تحول جدی در آینده است.
وی تصریح کرد: خودروسازان داخلی در حال حاضر سرمایه گذاری زیادی روی مباحثی نظیر جلب رضایت مشتری و ارائه خدمات پس از فروش با کیفیت مطلوبتر را در دستور کار دارند که می تواند سهم آنها را در بازار حفظ کند.
نعمتی از ضرورت حمایت نهادهای قانونگذاری و اجرایی از تولیدکنندگان داخلی خبر داد و گفت: حمایت از صنایع بزرگ نظیر خودروسازی که زیرشاخههای عظیمی را در اختیار دارد در همه جای دنیا مرسوم است و کشورهای صنعتی همواره برای ارتقای صنایع خودرویی خود سرمایه گذاریهای گسترده انجام می دهند.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد: از آن جایی که اقتصاد کشور به سمت جهانی شدن پیش می رود بحث کاهش تعرفه واردات خودرو مطرح شده که این اقدام باید با مطالعه و کارشناسی لازم صورت گیرد تا تولیدکنندگان داخلی دچار لطمه نشوند.
این کارشناس صنعت خودرو همچنین به مباحث مربوط به قیمت گذاری خودرو اشاره کرد و گفت: در صورتی که کاهش تعرفه واردات اجرایی شود باید قیمتگذاری خودرو به بازار سپرده شده و هیچ نهادی در بحث تعیین قیمتها دخالت نکند.
او در پایان گفت: کاهش تعرفهها، تعیین قیمتها توسط شورای رقابت و به طور کلی سیاستهای فعلی، در نهایت منجر به واگذاری بازار پرارزش خودروی ایران به خارجیها و در درازمدت علاوه بر خروج بدون ضابطه ارز منجر به آسیب اقتصادی به کشور خواهد شد.