کد خبر: ۲۳۳۰۳۸
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰

تشکیل دولت در اوکراین به تعویق افتاد

تورچینوف که پس از برکناری ویکتور یانوکوویچ از سمت ریاست جمهوری اوکراین به طور موقت وظایف رئیس جمهور را به عهده گرفته است ، افزود : دولت جدید بر روند پیوستن به اتحادیه اروپا متمرکز خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: الکساندر تورچینوف رییس مجلس اوکراین که وعده داده بود سه شنبه اعضای کابینه جدید را اعلام کند ، گفت : کابینه پنج شنبه معرفی می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر ، کفیل ریاست جمهوری اوکراین بدون ذکر دلایل به تعویق افتادن تشکیل دولت  افزود : از رهبران فراکسیون ها و گروه های پارلمانی می خواهم که روز پنجشنبه تسلیم نتیجه آرا در پارلمان باشند .

تورچینوف گفت : جناح های سیاسی پارلمان می توانند در فرصت باقیمانده به مشورت خود برای تشکیل دولت موقت اوکراین ادامه دهند ولی این تلاش ها و گفت وگوها باید شفاف باشد .

تورچینوف که پس از برکناری ویکتور یانوکوویچ از سمت ریاست جمهوری اوکراین به طور موقت وظایف رئیس جمهور را به عهده گرفته است ، افزود : دولت جدید بر روند پیوستن به اتحادیه اروپا متمرکز خواهد بود.

همزمان مجلس اوکراین  از دیوان کیفری بین المللی در لاهه نیز خواست ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری مخلوع این کشور را تحت تعقیب قرار دهد.

مجلس اوکراین ازدیوان کیفری بین المللی لاهه خواست یانوکوویچ را تحت تعقیب قرار دهد

این تصمیم پس از آن به دیوان کیفری بین المللی ابلاغ شد که نمایندگان مجلس با اکثریت آراء با ارجاع این پرونده  به دادگاه بین المللی موافقت کردند.

در متنی که به تصویب نمایندگان پارلمان اوکراین رسیده است با اشاره به کشته شدن 82 نفر از معترضان در کیف، آمده است: "  از دیوان کیفری بین المللی می خواهیم دست اندرکاران این جنایت ضد بشری را شناسایی کند و ویکتور یانوکوویچ  و دیگر مقاماتی را که در صدور فرمان برای انجام چنین جنایتی نقش داشتند مجازات کند. "

خبرها حاکیست : "ویلیام برنز" معاون وزیر امورخارجه آمریکا امروز قرار است  در "کیف " با سران جدید اوکراین دیدار و گفتگو کند.

سخنگوی ناتو هم از برگزاری نشست کمیسیون این سازمان و اوکراین در روز پنجشنبه خبر داد .  " اونا لانگسکیو " سخنگوی ناتو افزود : کمیسیون ناتو و اوکراین چارچوبی قابل اطمینان برای حمایت از دموکراسی است. معاون وزیر دفاع اوکراین در این نشست حضور خواهد داشت اما این مسئله هنوز رسما تایید نشده است.

کمیسیون ناتو و اوکراین که سال 1997 تشکیل شد یک نهاد تصمیم گیرنده و مسئول توسعه روابط ناتو و اوکراین است.

همزمان وزیر امور خارجه روسیه وادار کردن اوکراین را به انتخاب بین روسیه و غرب را " خطرناک  " توصیف کرد. سرگئی لاوروف  با انتقاد از اقدام کشورهای غرب در تحمیل خواسته های خود بر کی یف اعلام کرد : تحمیل گزینه " با ما یا علیه ما" بر اوکراین خطرناک و زیانبار است  .

لاوروف اضافه کرد: ما بر موضع اصولی خود مبنی بر عدم مداخله در امور داخلی اوکراین تاکید کردیم   ما امیدواریم که دیگران نیز چنین موضعی در پیش بگیرند و تماس با همه نیروهای سیاسی فعال در این کشور را ادامه دهند .

وی همچنین گفت : مسکو برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری در ماه می را نابهنگام می داند زیرا این اقدام ناقض توافق 21 فوریه (میان مخالفان و دولت اوکراین مبنی برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در دسامبر) می باشد .

 در این حال " جان کری " وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد بحران اوکراین نباید باعث بروز اختلاف بین آمریکا و روسیه شود. وی در حالی این سخنان را بیان کرد که آمریکا و روسیه هر کدام، از یکی از طرف‌های درگیر در اوکراین حمایت می‌کنند.

کری در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس گفت: این بازی‌‌ای نیست که نتیجه‌اش با تساوی تمام شود. این بازی، بازی شرق در برابر غرب نیست. اصلا موضوع روسیه و آمریکا در میان نیست، صرفاً مردم اوکراین در این میانه مهم هستند و باید درباره آینده کشورشان تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، هیگ نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: انگلیس نیز مانند آمریکا و دیگر قدرت‌های بزرگ جهانی، قاطعانه از حفظ همبستگی و تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند.

وی مدعی شد : غربی‌ها در پی این نیستند که اوکراین را از روسیه دور کنند.

هیگ گفت: اوکراین کشوری است که به کمک‌های مالی بسیاری از کشورها از جمله روسیه نیاز دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین