کد خبر: ۲۳۳۰۵۰
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳

مخالفت مجلس با معافیت مالیات بردرآمد واحدهای مسکونی استیجاری

مایندگان مجلس شورای اسلامی با معافیت مالیات بر درآمد واحدهای مسکونی استیجاری که زیربنای مفید آن در تهران و کلان شهرها با مجموع 100 مترمربع و در دیگر شهرها با مجموع 150 تا 200 مترمربع باشد، مخالفت کردند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی به ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم پرداختند و بندهایی از آن را اصلاح کردند.

نمایندگان مجلس با تصویب بند 7 این لایحه، متن زیر را جایگزین ماده 38 قانون مالیات های مستقیم کردند.

براساس این مصوبه، اموالی که به موجب نذر یا وصیت حسب مورد به وراث منتقل می شود به نرخ مذکور در ماده 17 قانون مالیات های مستقیم و در صورتی که به غیر وراث (به استثنای اشخاص مذکور در بند 3 ماده 24 این قانون)، منتقل شود مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

همچنین در مواردی که منافع ملی مورد وقف، حبس، نذر یا وصیت باشد، اشخاص منتفع از منافع به استثنای اشخاص مذکور دربند 3 ماده 24 این قانون به نسبت منافع هر سال مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

با تصویب نمایندگان مجلس، مال مورد وصیت وقتی مشمول مالیات خواهد بود که وصیت با فوت موصی (وصیت کننده) قطعی شده باشد.

همچنین نمایندگان در بند 8 این لایحه مصوب کردند: در مواردی که موضوع وقف، حبس، نذر یا وصیت از مصادیق بند 3 ماده 24 این قانون یا مشمول مقررات فسخ مالیات بردرآمد اتفاقی باشد واقف یا متوفی، یا حبس یا نذر یا وصی حسب مورد مشخصات اموال مورد وقف یا حبس یا نذر یا وصیت یا مشخصات ذینفع را روی نمونه ای که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می شود، درج و حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ وقوع عقد یا فوت موصی به اداره امور مالیاتی صلاحیت دار تسلیم و رسید دریافت کنند.

با تصویب این بند، ماده 39 قانون مالیات های مستقیم اصلاح شد.

همچنین نمایندگان بند 9 لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم را تصویب کردند که براساس آن ماده 45 این قانون اصلاح شد. طبق این اصلاح از اوراقی همچون برات، فته طلب (سفته) و نظایر آن به مبلغ معادل نیم در هزار حق تمبر اخذ می شود.

مجلسی ها با تصویب بند 10 این لایحه مقرر کردند: سهام و سهام الشرکه تمامی شرکت های ایرادی موضوع قانون تجارت به استثنای شرکت های تعاونی براساس ارزش اسمی سهام یا سهم الشرکه به قرار نیم در هزار مشمول حق تمبر خواهند بود.

براساس این بند ماده 48 قانون مالیات های مستقیم نیز اصلاح شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین بند 11 این لایحه را حذف کردند.

در بند 11 این لایحه پیشنهاد شده بود ماده 53 قانون مالیات های مستقیم به این شکل اصلاح شود که مالکان نسبت به واحد یا واحدهای مسکونی استیجاری که زیربنای مفید آن در تهران و کلان شهرها تا مجموع 100 متر مربع و در دیگر شهرها تا مجموع 150 مترمربع و در سایر نقاط تا مجموع 200 مترمربع باشند از پرداخت مالیات بردرآمد اجاره املاک معاف هستند.

مالکان واحدهای مسکونی استیجاری به نسبت مازاد بر مساحت های ذکرشده مشمول مالیات بردرآمد اداره املاک خواهند بود. آیین نامه اجرایی این تبصره در مدت 6 ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط سازمان امورمالیاتی این کشور تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین