کد خبر: ۲۳۳۲۰۱
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶

صداوسیما در ترازوی داوری افکار عمومی

انتقادهای «آشنا» اگر هیچ ثمری نداشته باشد اما فتح بابی شد برای ارزیابی عملکرد «سازمان صداوسیما». چند روز پیش نماینده دولت در شورای نظارت بر صداوسیما، این شورا را به «گعده»ای تشبیه کرده بود که «تنها جنبه تشریفاتی دارد.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حسام‌الدین آشنا در واکنش به گزارش صداوسیما از «سفر رییس‌جمهوری به اجلاس داووس» این انتقادات را مطرح کرده بود. صداوسیما در این گزارش، نحوه لباس‌پوشیدن «سریع‌القلم»- استاد دانشگاه- که به این اجلاس دعوت شده بود را غربی قلمداد کرده و به‌واسطه آن به دولت حمله کرده بود. آشنا همچنین گفته بود: «کاش تک‌صدایی موجود در صداوسیما، تک‌صدایی ملت بود، نه تک‌صدایی یک جناح و گروه سیاسی.»

«بیژن نوباوه» دبیر شورای نظارت بر صداوسیما و نماینده مجلس در این شورا در واکنش به انتقادات «آشنا»، اظهارات او را به‌خاطر «بی‌اطلاعی از حداقل روابط و مقررات دولتی» عنوان کرده و از حسن روحانی - رییس‌جمهوری- خواسته بود فرد دیگری را جایگزین آشنا کند. حال شخصیت‌های سیاسی مختلف به اظهار نظر درباره این سازمان پرداخته‌‌اند.

لزوم جلب اعتماد افکارعمومی

احمد پورنجاتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و قائم‌مقام رییس سازمان صداوسیما در زمان «علی لاریجانی» معتقد است: «صداوسیما در برخی مقاطع به‌جای اینکه به‌عنوان مجموعه نظام و با رویکرد منافع ملی عمل کند، عملا در بسیاری از موارد از این منزلت و جایگاه قانونی خود فاصله گرفته است.» او به «شرق» گفت: «بخشی از مشکل صداوسیما به ادعاهای فراقانونی مدیران بازمی‌گردد.» او گفت: «مقطع آغازین بی‌پروا عمل‌کردن از یک موضع سیاسی به نفع گرایش خاص به سال 76 برمی‌گردد که در سطوح بالای این سازمان تلاش گسترده‌ای در حمایت از یک جریان خاص صورت می‌گرفت و از قضا به‌دلیل ناکامی و عدم پیروزی کاندیدای خاص از آن پس دچار شکاف داوری افکارعمومی شد.»

او با بیان اینکه «مهم‌ترین مشخصه صداوسیما، سیاست یک ‌بام‌ و دو هواست» گفت: «این روند را در طول بسیاری برنامه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و تولیدی می‌بینیم. مقایسه نقطه به نقطه رفتار این سازمان در دوران احمدی‌نژاد و دولت یازدهم یک ارزیابی دقیق به ما می‌دهد. گویا صداوسیما وظیفه خود می‌دانست که یک کارنامه درخشان از این دوره در اذهان مردم به جای بگذارد. انتقادات به صداوسیما شگفتی هیچ منصفی را برنمی‌انگیزد اگر عزیزانی از اتهام جانبداری سیاسی این نهاد برآشفته می‌شوند به‌نظرم باید به این مثل معروف توجه کنند که حب‌الشیء یعمی و یصم (علاقه بیش از حد به چیزی، چشم و گوش انسان را می‌بندد)»

رسانه مطلوب باید احساس رقابت کند

عماد افروغ، جامعه‌شناس و اصولگرا، درباره رسانه ملی مطلوب معتقد است: «در رسانه ملی مطلوب، باید شورای سیاستگذاری وجود داشته باشد که متاسفانه فاقد آن است. در حال حاضر تنها شورای نظارت بر صداوسیما وجود دارد اما اختیارات ریاست سازمان خیلی زیاد است. رسانه ملی مطلوب باید احساس رقابت کند، یعنی یکه‌تاز نباشد و در معرض نقد منتقدان قرار گیرد.» او به «انتخاب» گفت: «گذشته صداوسیما در دوران دولت نهم و دهم اصلا قابل دفاع و قابل قبول نبود. صداوسیما باید روحیه انتقادی داشته باشد، درحقیقت، این سازمان به قدری در دولت‌های گذشته سکوت و توجیه می‌کرد که واقعا مانده بودیم این چه صداوسیمایی است.»

برای رییس‌جمهوری تعیین تکلیف نکنید

نجفقلی حبیبی، فعال سیاسی نیز درباره عملکرد این سازمان به «شرق» گفت: «در اینکه این سازمان با خط سیاسی خاصی سازگارتر است شکی نیست.» او با اشاره به اظهارات نوباوه دبیر شورای نظارت بر صداوسیما مبنی بر جایگزینی فردی دیگر از سوی روحانی به جای «حسام‌الدین آشنا» در شورای نظارت، افزود: «معتقدم در اتفاقات اخیری که درباره آن و شورای نظارت بر آن رخ داده، حرف آقای نوباوه بسیار قابل‌تامل‌تر است. صداوسیما یک نهاد ملی است و باید درباره عملکرد خود به مردم گزارش دهد. شورای نظارت بر صداوسیما نیز در همین راستا عمل کند اینکه آقای نوباوه درباره نماینده رییس‌جمهوری در شورای نظارت آن هم به‌عنوان نماینده مجلس که خانه ملت نامیده می‌شود، دخالت کند و برای رییس‌جمهوری تکلیف معین کند، صحیح نیست.»

از سوی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی خطاب به مشاور فرهنگی رییس‌جمهور گفت: آقای آشنا سرنوشت آقای دُری نجف‌آبادی را درخصوص آقای روحانی تکرار نکنید و در مشاوره‌‌دهی‌های خود تامل بیشتری داشته باشید. ابراهیم آقامحمدی، نماینده مجلس به فارس، گفت: برخی از منتسبان دولت بدانند که صداوسیما یک رسانه ملی است و نمی‌تواند و نباید روابط‌عمومی آنها باشد.

دولت طبق قانون باید بودجه صداوسیما را بپردازد

به گزارش روزنامه شرق، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس‌شورای‌اسلامی هم گفته که هیچ دولتی نباید به صداوسیما نگاه شخصی، حزبی و گروهی داشته باشد. حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری به «تسنیم»، گفت: صداوسیما یک نهاد فراقوه‌ای است که همه دولت‌ها باید به استقلال آن توجه جدی داشته باشند. او افزود: مجلس همواره در بعد نظارتی از صداوسیما حمایت می‌کند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین