کد خبر: ۲۳۳۲۷۵
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۲

تحرکات عده‌ای از نمایندگان مجلس علیه دولتی‌ها

بر اساس ماده 209آیین نامه داخلی مجلس هر نماینده می تواند راجع به مسائل داخلی و خارجی کشور از وزیر مسئول درباره وظایف او سؤال نماید.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سؤال باید کتبی و صریح بوده و در فرم مخصوص که هیأت رئیسه تهیه می نماید توسط نماینده تنظیم و به هیأت رئیسه تسلیم شود و هیأت رئیسه موظف است سؤال را فوری به کمیسیون تخصصی ذی ربط ارسال نماید.

در واقع این از حقوق نمایندگان مجلس است که برای دفاع از حق موکلینی که به انها رای داده اند وزرا را به مجلس احضار کنند و از آنها سوال کنند اما نکته اینجاست که احضارهای نمایندگان در دوره حسن روحانی نسبت به دوره قبل 5 برابر شده است و این در حالی است که تخلفات در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بیشتر بود.

چندی پیش معاون نظارت مجلس در تشریح گزارش سه ماهه نظارت بر عملکرد سه قوه گفته بود، در طول سه ماه پاییز 277 سوال از وزرای دولت مطرح شده است که رکورد قابل توجهی برای بهارستان نشین ها است.

از سوی دیگر، در طول فعالیت 6 ماه گذشته دولت وزرای اقتصاد، علوم و فرهنگ از مجلس کارت زرد دریافت کرده اند و چندباری محمد جواد ظریف هم در اوج مذاکرات از ژنو تا وین به کمیسیون و صحن علنی مجلس احضار شد ه تا روند فشار بر وزرا کامل شود.

در این میان، یکی از وزرایی که از زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم بارها از سوی نمایندگان مورد سوال قرار گرفته وزیر امور خارجه است. ظریف بارها به مجلس رفته و به سوالات نمایندگان پاسخ داده است.

به تازگی نیز پس از آنکه در روزهای گذشته اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عراقچی را به نمایندگی از ظریف برای پاسخگویی به سوالات قبول نکردند، سرانجام وزیر امورخارجه برای چندمین بار راهی مجلس شد تا سوالات جدید و قدیم منتقدان همیشگی خود را بشنود و پاسخ دهد؛ سوالاتی که گویا از سوی 99 نماینده توسط 10 نفر از اهالی مجلس مطرح شد اما این بارهم برخی پرسش کنندگان از پاسخ های آقای دیپلمات قانع نشدند تا با احضار ظریف به صحن علنی دولت روحانی یک گام دیگر به یک کارت زرد دیگر نزدیک شود.

در تازه ترین دور بازخواست نمایندگان از وزیر امور خارجه ظریف مهمان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود تا به چکیده سوالات 99 نماینده مجلس که از سوی 10 تن از نمایندگان پرسیده شد پاسخ دهد.

بر اساس دستور کار کمیسیون ایرج ندیمی نماینده لاهیجان و سیاهکل، حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان، ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم آباد، علی اکبر آقایی نماینده سلماس و فرهاد بشیری نماینده پاکدشت به صورت انفرادی سوال خواهند پرسید و جواد کریمی قدوسی، بهرام بیرانوند، احمد آریایی نژاد، ابوالقاسم جراره و حبیب آقاجری به ترتیب نمایندگان مشهد، بروجرد، ملایر، بندرعباس و بندر ماهشهر نیز سوال مشترکی را از وزیر امور خارجه پرسیدند.

هولوکاست و اسرائیل، بازارچه مرزی سلماس، برداشت از میادین نفتی بخشی از سوالات نماینگدان پرسشگر از ظریف بود و درنهایت هم امنیت ملی ها به این نتیجه رسیدند که پاسخ آقای وزیر قانع کننده نبوده و او باید به صحن بیایید.

به این ترتیب به نظر می رسد دادن کارت زرد چهارم نزدیک است و ظریف آن وزیری است که به دریافت ان نایل خواهد شد.

به گزارش پارسینه، البته محمد جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد این روزها همچنان درحال جمع آوری امضا برای استضاح و طرح سؤال از وزرای مختلف دولت روحانی است که تازه ترین آن طرح 21 سؤال جالب از وزیر اطلاعات است که امضای 41 نماینده را نیز با خود دارد. سؤالاتی که اگرچه قرار است از وزیر اطلاعات پرسیده شود، اما هم رفتار وگفتار رئیس جمهور را نشانه رفته است و هم عملکرد تیم هسته ای را.

به این ترتیب، باید دید بالاخره ابتدا ظریف ارت زرد می گیرد یا وزیر اطلاعات استیضاح می شود!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین