آفتابنیوز : آفتاب: تولید انواع خودرو در بهمن ماه امسال با افت هشت درصدی از 85 هزار و 940 دستگاه در بهمن ماه 91 به 79 هزار و 37 دستگاه کاهش یافته است.
در این مدت تولید انواع خودروی سواری در کشور با افت 3.3 درصدی از 70 هزار و 438 دستگاه در بهمن ماه 91 به 68 هزار و 107 دستگاه رسیده است.
بهمن ماه امسال تولید انواع وانت نیز با کاهش 30.3 درصدی از 14 هزار و 736 دستگاه به 10 هزار و 274 دستگاه کاهش یافته است.
تولید مینیبوس و میدل باس نیز با افزایش هزار درصدی از یک دستگاه در بهمن ماه 91 به 11 دستگاه افزایش یافته است.
بهمن ماه امسال تولید انواع اتوبوس با کاهش 28.3 درصدی از 53 دستگاه در بهمن ماه 91 به 38 دستگاه رسیده است.
تولید انواع کامیون، کامیونت و کشنده نیز با کاهش 14.7 درصدی از 712 دستگاه به 607 دستگاه کاهش یافته است.
اما در 11 ماهه امسال تولید انواع خودرو در کشور با افت 22 درصدی از 840 هزار و 328 دستگاه به 655 هزار و 551 دستگاه کاهش یافته است.
در این مدت تولید انواع سواری با افت 22.4 درصدی از 717 هزار و 371 دستگاه به 557 هزار و 13 دستگاه رسیده است.
در 11 ماهه امسال تولید انواع وانت با کاهش 13.9 درصدی از 106 هزار و 592 دستگاه به 91 هزار و 744 دستگاه رسیده است.
تولید انواع مینی بوس و میدل باس نیز با افت 36.6 درصدی از 145 دستگاه به 92 دستگاه کاهش یافته است.
در این مدت تولید انواع اتوبوس با کاهش 55.3 درصدی از 848 دستگاه به 379 دستگاه کاهش یافته است.
تولید کامیون، کامیونت و کشنده نیز با کاهش 58.9 درصدی از 15 هزار و 372 دستگاه به 6324 دستگاه رسیده است.
سود انحصاری شدن واردات خودرو به چه کسانی میرسد؟
یک فعال صنعت خودرو نسبت به انحصاری شدن واردات خودرو و رشد قیمت این محصولات هشدار داد.
مصطفی ممقانی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی به جای حرکت در مسیر پاسخگویی به خواست مشتریان راه منحصرسازی واردات را در پیش گرفتهاند.
وی با بیان اینکه موضوعاتی چون استانداردسازی خدمات پس از فروش بهانهای برای ایجاد انحصار در واردات خودرو است، خاطرنشان کرد: هماکنون نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی مشکلات زیادی در ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان خود دارند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی میخواهند با اجرای طرح ساماندهی واردات خودرو رقبای دیگر را از دور خارج کرده و هرگونه که میخواهند برای بازار تصمیمگیری کنند.
وی افزود: در صورت تحقق این موضوع شاهد انحصاری شدن بازار خودروهای وارداتی و در نتیجه رشد قیمت این محصولات خواهیم بود. در آن شرایط به دلیل حذف رقبا هیچ راهی برای کنترل بازار این محصولات توسط دولت وجود نخواهد داشت.
ممقانی با بیان اینکه هماکنون به دلیل واردات خودرو توسط واردکنندگان متفرقه از رشد بیضابطه قیمتها جلوگیری شده است، تصریح کرد: با وجود کاهش نرخ ارز در چند ماه اخیر نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی خواستار حفظ قیمتها بودند اما به دلیل عرضه خودروهای ارزان توسط واردکنندگان متفرقه در نهایت مجبور به کاهش قیمتها شدند.