کد خبر: ۲۳۳۳۴۹
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۱

انتقاد محمد رجبی از سانسور خاطراتش توسط صدا و سیما

نشست تخصصی «نقش اهل قلم در نهضت امام خمینی‌(س)» با حضور تعدادی از پژوهشگران، نویسندگان و زندانیان سیاسی قبل از انقلاب اسلامی صبح امروز در سالن آمفی‌تئاتر موزه عبرت برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش جماران، در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام و المسلمین ابوذر بیدار به بررسی ادبیات انقلابی در حوزه‌های علمیه پرداخت.

دکتر ذوالفقاری در ادامه، به بررسی شعر و ادبیات شاعران مسلمان پرداخت و  در همین راستا به معرفی و بحث پیرامون آثار سه تن از شاعران برجسته، مرحوم خوشدل، مرحوم ژولیده و علی موسوی گرمارودی پرداخت که محور اصلی سخنان وی در مورد این سه چهره، شخصیت مبارز آنان در آثارشان بود که بعضا به خاطر اشعار انقلابی‌شان زندان هم رفته بودند.
محمد رجبی دوانی، رییس کتابخانه اسناد مجلس نیز در ادامه مراسم به بررسی ادبیات انقلاب در جامعه پرداخت و با انتقاد از به قلم در نیامدن بسیاری از خاطرات مبارزان انقلابی، اظهار کرد: دیوارهای زندان‌ها خاطراتی از شهدا و مبارزان انقلابی را ثبت کرده‌اند که متاسفانه یک در هزار آن‌ها به قلم در نیامده است.

وی ادامه داد: متاسفانه آن بخش کوچکی که از خاطرات مبارزان انقلابی به صورت مکتوب ثبت شده است، نیز از سوی غیرمذهبی‌ها بوده است چرا که مذهبی‌های ما با این عنوان که اگر ما خاطرات خود را بازگو کنیم اجر اقدامات ما از بین می‌رود، سکوت کرده‌اند.
رییس کتابخانه اسناد مجلس خاطرنشان کرد: آنهایی که بیشتر از همه در جریان انقلاب زجر کشیده‌اند، بیشتر از همه نیز سکوت می‌کنند این در حالی است که آن‌ها با این سکوت خود ظلم‌های بسیاری به نسل‌های بعدی خود کرده‌اند؛ چرا که این اقدام آن‌ها باعث شده است که بسیاری از ظلم‌های رژیم طاغوت فراموش شود.

وی در ادامه، با انتقاد مجدد از عدم گردآوری آثار و خاطرات دوران انقلاب و پیش از آن، به گردآوری خاطرات خانواده پهلوی در خارج از کشور اشاره کرد و در این رابطه گفت: نویسنده نبودن بهانه مناسبی برای ننوشتن خاطرات آن دوران نیست؛ مگر مادر شاه یا اشرف پهلوی یا فرح دیبا نویسنده بودند که خاطرات‌شان را منتشر کردند؟ آن‌ها فقط خاطرات‌شان را بیان کردند و افرادی با ضبط و پیاده سازی و ویرایش، آن خاطرات را به صورت کتاب منتشر کردند.

وی در ادامه گفت: ما کلی نویسنده و ادیب بیکار در کشور داریم چرا نهادی پیگیری نمی‌کند که این افراد را در همین راستا به کار گیرد و خاطرات انقلاب اسلامی را گردآوری کند؟
رجبی دوانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این‌که دلیل زنده ماندن شهادت امام حسین‌(ع) قلم بوده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه هر چه از انقلاب فاصله می‌گیریم و خاطرات و احساسات‌مان به تدریج با کاهش روبرو می‌شود. بسیار روشن است که اکنون وظیفه سنگینی بر عهده ماست و ما باید نسبت به نگاشتن خاطرات خود از جریان پیروزی انقلاب اهتمام ویژه‌ای قائل شویم.

وی در انتهای صحبت‌های خود با اشاره به آمار ناچیز انتشار کتب جدید در کشور ما نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکا که طبق آمار رسمی یونسکو مقداری بالغ بر هفتصد هزار کتاب جدید را در طول سال منتشر می‌کنند، از مسئولین به خاطر کم‌کاری در تولید و انتشار داستان‌ها و رمان‌ها از حوادث انقلاب و پیش از آن و سایر موضوعات انتقاد کرد.

وی همچنین در انتقاداتش نسبت به سانسور خاطراتش توسط صدا و سیما نیز ابراز تاسف کرد و امیدوار شد تا این خاطرات در قالب کتاب که فضای بازتری نسبت به صدا و سیما دارد منتشر شود.
در ادامه این نشست تخصصی، محسن چینی‌فروشان زندانی سیاسی قبل از انقلاب و مدیر سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان صحبت‌هایی به بررسی ادبیات انقلابی کودک و نوجوان پرداخت.

وی با بیان این‌که ادبیات کودک و نوجوان در دنیای غرب دارای سابقه نسبتا طولانی است، خاطرنشان کرد: ادبیات در غرب ابتدا با ادبیات دینی آغاز به کار کرد، اما پس از مدتی از مسیر خود خارج شد. این در حالی است که ما اخیرا مشاهده می‌کنیم که در دنیای غرب بار دیگر گرایشات مذهبی در میان کتب کودک و نوجوان مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به نهضت امام خمینی‌(س) و اتفاقات سال 42 اظهار کرد: پس از 15 خرداد سال 42 در کشور اتفاقی جدی در عرصه ادبیات به وقوع می‌پیوندد که طی آن همه گروه‌های سیاسی و مذهبی حتی خود رژیم شاهنشاهی توجه ویژه‌ای به حوزه هنر کودک و نوجوان به ویژه بخش ادبیات می‌کند به گونه‌ای که ما در فاصله سال‌های 42 تا 48 شاهد تاسیس موسسات مختلف در حوزه کودک و نوجوان بودیم.
چینی‌فروشان در ادامه همچنین به علاقه شهید بهشتی به ادبیات کودک و نوجوان نیز در صحبت‌های خود اشاره کرد.

نیکبخت و تبریزی دو تن از مقاله‌نویسان دیگر نشست بودند که در حضور هیئت علمی، چکیده مقالات خود را به ترتیب درباره ادبیات شعر شاعران مسلمان آذری و سیری در زندگی شاعران و نویسندگان مسلمان زندانی برای حاضرین قرائت کردند.

در انتهای مراسم نیز جلال رفیع، نویسنده و مبارز و زندانی سیاسی پیش از انقلاب، در صحبت‌های خود از مضرات تبلیغات بیش از حد درباره موضوعی سخن گفت و اشاره مدام به ارزش‌ها در رسانه‌ها را به رشد سرطانی ارزش تشبیه کرد و معتقد بود که در تبلیغات ارزش‌ها هم باید پیرو اعتدال و میانه‌روی باشد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین