کد خبر: ۲۳۳۳۵
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۸۴ - ۲۲:۴۴

عراق در ساعات گذشته

آفتاب‌‌نیوز : این ثبات البته برای منطقه غرب عراق ونظامیان عراقی وآمریکایی که مشغول انجام عملیات گسترده ای در نزدیکی مرز عراق با سوریه هستند ،وجود ندارد وگفته می شود آنها جنگ همه جانبه ای را در این منطقه علیه جنگجویان خارجی انجام می دهند. 

از سوی دیگر با وجود آنکه دونالد الیستون سخنگوی نیروهای ائتلاف در عراق در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران حاضر نشد ادعای انگلیسی ها را در مورد دخالت منفی جمهوری اسلامی ایران در عراق وبخصوص مسئله کشف برخی از مواد منفجره در بصره که از ایران آمده است ، تایید کند اما برخی از مطبوعات عربی خبر از سامان یافتن حملات تبلیغاتی جدیدی از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در عراق همسو با حملات نظامی که در نزدیکی مرز عراق با سوریه انجام می شود دادند واعلام کردند به احتمال قریب به یقین این حملات تبلیغاتی همزمان با شدت گرفتن رقابت های انتخابات پارلمانی عراق به نقطه اوج خود خواهد رسید. 

در این حال 3500 نظامی آمریکایی وعراقی همچنین امروز دومین روز عملیات گسترده خود را تحت نام پرده فولادی در استان الانبار واقع در نزدیکی شهر حصیبه در نزدیکی مرز با سوریه ادامه دادند.

منابع خبری اعلام کردند نیروهای مشترک عراقی ـ آمریکایی پس از 9 حمله هوایی گسترده به شهر حصیبه وارد این شهر شدند.

الجزیره در این رابطه خبر داد جنگنده های آمریکایی در حملات خود از بمب های 500 پوندی علیه این شهر استفاده کردند.

نیروهای آمریکایی ومنابع خبری عراقی هم گزارش دادند نیروهای عمل کنند با مقاومت نسبی برخی از جنگجویان که گفته می شود اکثرا خارجی وغیر عراقی هستند مواجه شده ودر جریان آن چند نظامی آمریکایی وعراقی هم کشته یا زخمی شدند.

خبرنگار نیویورک تایمز هم از این شهر خبر داد با وجود گستردگی حضور نیروهای آمریکایی اما تا کنون برخی از مناطق شهر حصیبه همچنان در اختیار جنگجویان است.

اشاره می شود به گفته دونالد الیستون سخنگوی نیروهای ائتلاف در عراق ، شهر حصیبه بعنوان گذرگاه اصلی جنگجویان عرب محسوب می شود که از طریق آن از سوریه وارد عراق شده ودر مناطق مختلف این کشور مستقر می شوند.

این 25 عملیات گسترده نیروهای آمریکایی در طول مرز عراق وسوریه است که با یک هدف مشترک یعنی ضربه زدن به پایگاه های جنگجویان خارجی در غرب عراق انجام می پذیرد اما ظاهرا تا کنون نتوانسته است موفق باشد.

از سوی دیگر خبر رسید نیروهای آمریکایی که تلفات زیادی را بر اثر مین ها وبمب های تعبیه شده در اطراف جاده ها داده اند زره پوش جدیدی را وارد صحنه جنگ در عراق کرد.

به گزارش منابع خبری واحد مهندسی رزمی ارتش آمریکا زره پوش "بوفالو" را وارد جنگ در عراق کرده است ، این زره پوش عظیم الجثه قرار است از ادامه تلفات نیروهای آمریکایی در عراق جلوگیری به عمل آورد.

از سوی دیگر با رسیدن هیئت عالیرتبه اتحادیه عرب به بغداد دور دیگری از مذاکرات ورایزنی ها برای برگزاری کنفرانس وفاق ملی در عراق آغاز شد.

حضور اتحادیه عرب که با حمله به مناطق غرب عراق همزمان شده است با تاکید دولت عراق مبنی بر عدم حضور در کنفرانسی که در آن نمایندگانی از رژیم سابق حضور دارند مواجه شد.

هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق در کنفرانس خبری که با احمد بن حلی معاون دبیر کل اتحادیه عرب در بغداد انجام داد تاکید کرد هرگز با رهبران حزب بعث ، افرادی که تحت تعقیب قرار دارند وگروه های تکفیری وسلفی که خواهان تخریب عراق هستند در یک کنفرانس شرکت نخواهند کرد وبعید می داند که این گروه ها از سوی اتحادیه عرب این گروه ها هم برای شرکت در کنفرانس دعوت شوند.

اشاره می شود مطبوعات عربی چندی پیش خبر از حضور یک هیئت از حزب بعث عراق در مقر اتحادیه عرب در قاهره ومذاکره با مسئولین این اتحادیه برای برگزاری این نشست داده بودند.

تلاش های اتحادیه عرب در حالی انجام می شود که سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان بار دیگر هشدارهای خود را نسبت به تفکیک عراق وبروز جنگی منطقه ای تکرار کرد.

روزنامه الاتحاد امارات به نقل از این شاهزاده سعودی خبر داد : مردم عراق از دخالت های مالی ، سیاسی ونظامی ایران در مناطق هم مرز با ایران شکایت دارند .

به ادعای وزیر خارجه عربستان تمامیت ارضی عراق با همه پرسی قانون اساسی یا انتخابات حفظ نمی شود بلکه تقسیم عراق به سه کشور کردی در شمال ، سنی در مرکز وشیعی در جنوب بسیار محتمل است مسئله ای که احتمال بروز جنگی منطقه ای را هشدار می دهد.

سعود الفیصل درادامه سخنان خود که خبرگزاری عربستان هم شنبه شب بخشی هایی از آن را منتشر کرد از آنچه که دخالت ایران در امور عراق توصیف کرد شکایت وبه نقل از مردم عراق مدعی شد ایران با وارد کردن اشخاص ، اموال وسلاح در صحنه سیاسی عراق دخالت می کند که در صورت صحت این مسئله ، اقدامات خطرناکی از سوی ایران انجام می گیرد.

اشاره می شود اتحادیه عرب با توجه به درخواست مستقیم عربستان که پس دیدار وزیر خارجه این کشور با شورای سیاست خارجی آمریکا در نیویورک اعلام شد وارد عراق شده است.

سخنان واتهامات وزیر خارجه عربستان با واکنش های مختلف شخصیت های عراقی مواجه شده است و ابراهیم جعفری نخست وزیر عراق بارها این ادعاها را بی پایه واساس توصیف کرد. وتاکید کرد عراقی ها بیش از دیگران نسبت به حفظ تمامیت ارضی خود حساسیت دارند.

از سوی دیگر در پی تغییر موضع جریان صدری ها که شامگاه شنبه اعلام شد ، برخی از اعضای ائتلاف نزدیک به این جریان عضویت خود را در ائتلاف عراق یکپارچه به رهبری عبد العزیز حکیم وابراهیم جعفری به حالت تعلیق در آوردند.

در این بین شیخ مصطفی یعقوبی از دستیاران مقتدا صدر امروز یکشنبه خبر داد مقتدا صدر به زودی موضع خود را در مورد مسئله مشارکت جریان تحت رهبری اش در انتخابات پارلمانی مشخص خواهد کرد. 

به گزارش منابع اطلاع رسانی عراقی یعقوبی در این رابطه تاکید کرد حداکثر تا هفته آینده این موضع مشخص خواهد شد. 

وی که درواکنش به سخنان ضد ونقیض اعلام شده در مورد حضور یا عدم حضور جریان صدری ها در ائتلاف عراق یکپارچه ومشارکت در انتخابات سخن می گفت افزود تا کنون تغییر در موضع ما به وجود نیامده است وهیچ نوع دستور العمل جدیدی در این رابطه از رهبری مرکزی حزب به ما نرسیده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین