آفتابنیوز : آفتاب: در جریان این دیدار محمدباقر قالیباف طی سخنانی، با اشاره به سابقه طولانی همکاری شهرداری تهران با شرکت نورینکو ابراز داشت: طبیعتا ارتباط کشور ایران و چین یک ارتباط طولانی در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است و اراده دو کشور این است که این ارتباطات در آینده توسعه بیشتری پیدا کند. در این میان یکی از عوامل توسعه ارتباطات دو کشور، گسترش ارتباطات فنی و اقتصادی است.
شهردار تهران با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته به منظور توسعه خطوط مترو در پایتخت تصریح کرد: برنامه ما برای مترو تهران در پنج سال آینده با 25 سال گذشته مترو رقابت می کند. در حال حاضر حدود 3 میلیون مسافر در شهر تهران با مترو جا به جا می شوند و ما برنامه داریم تا در پنج سال آینده، این رقم را به بیش از 10 میلیون مسافر در روز برسانیم.
وی افزود: در این راستا هم توسعه خطوط مترو و هم افزایش واگن ها را در دستور کار داریم. به نحوی که تلاش داریم تا پس از اتمام طرح جامع حمل و نقل، طول خطوط مترو درون شهری و برون شهری را به حدود 300 کیلومتر برسانیم و سرفاصله حرکت قطارها را نیز به سه دقیقه کاهش دهیم.
دکتر قالیباف تاکید کرد: توقع ما این است بتوانیم برنامه ای کاملا متفاوت از گذشته برای اجرای این کار و توسعه مترو داشته باشیم. به همین منظور پیش از سفر به کشور چین، در هیات دولت جمهوری اسلامی ایران حضور پیدا کرده و موضوعات مورد نظر را تصویب کردیم تا بتوانیم با چین به توافق نهایی برسیم.
شهردار تهران همچنین عنوان داشت: در سال آینده باید بیش از 500 واگن به ظرفیت مترو تهران اضافه شود تا شرایط استرس و فشار از روی مردم برداشته و کرامت انسانی شهروندان در بهره گیری از حمل و نقل عمومی رعایت شود.
در ادامه این دیدار جی یو لین، مدیرعامل شرکت بین المللی نورینکو ضمن تاکید بر اهمیت همکاری با طرف ایرانی گفت: مطمئنا با حمایت شما همکاری ما در خط چهار مترو و کارخانه مشترک ایران و چین به نحو مطلوبی پیش خواهد رفت و شرکت های چینی کار خود را به خوبی انجام می دهند.
وی ضمن اشاره به سابقه دوستی و همکاری شرکت نورینکو با ایران، خواستار افزایش همکاری ها و مشارکت در پروژه های اقتصادی شد تا شرکت نورینکو بتواند نقش مثبتی در پروژه های اقتصادی تهران ایفا کند.
به گزارش شهرنوشت در جریان این دیدار مذاکراتی درباره بازگشایی ال سی به منظور توسعه خطوط مترو تهران و همچنین واگذاری واگن های مترو به منظور افزایش ظرفیت خطوط پایتخت صورت گرفت و مقرر شد تا بازگشایی ال سی ها به منظور توسعه خطوط 6، 3 و 7 بدون پیش پرداخت از سوی شهرداری تهران صورت گیرد. همچنین طرف چینی متعهد شد تا نخستین محموله 500 واگنی از ظرفیت جدید سه هزار واگن مترو را در سال 2014 تحویل شهرداری تهران دهد.