کد خبر: ۲۳۳۷۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۸۴ - ۰۹:۱۰

ارزيابي پرونده هسته‌اي ايران

آفتاب‌‌نیوز : محور اساسي اين يادداشت، انتقاد از نحوه اطلاع رساني فعاليت اعضاي تيم جديد هسته‌اي ايران است. 

اين روزنامه با اشاره تركيب جديد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي و انتقادات شديد آنها از اعضاي قبلي، اميدوار است كه يك دست شدن ديدگاههاي رييس‌جمهوري ، دبير فعلي شوراي امنيت ملي و طرفدارانشان روند مذاكرات به نفع ما تغيير كرده باشد، اما از منتشر نشدن اطلاعات كافي توسط منابع رسمي داخلي در اين زمينه گلايه كرد و نوشت : از آنچه از طرف منابع خارجي نيزاعلام مي‌شود اصلا بوي امتياز گرفتن بيشتر و امتياز دادن كمتر برنمي‌خيزد.

تحليلگر مطلب در ادامه مي‌نويسد: آنچه آشكار است تند شدن لفظ مسوولان ايراني و تند شدن اقدامات طرف مقابل است، به علاوه تند شدن لحن مقامات مسوول پرونده هسته‌اي - درحد اهانت- به منتقدان داخلي هم نمي‌تواند علامت موفقيت باشد، بلكه مي‌تواند نشانه‌اي از دشوارتر شدن شرايط براي مسوولان باشد. 

دربخش ديگر اين يادداشت با انتقاد از سانسور خبري مذاكرات هسته‌اي آمده است: معلوم نيست كه متوليان اين سياست‌هاي خبري چه هدفي را تعقيب مي‌كنند و تاكنون چه نتيجه‌اي گرفته‌اند و چرا به رغم اطلاع از بايسته‌هاي روند گردش اطلاعات از واقعيت‌هاي آن اجتناب مي‌كنند. 

اين تحليل معتقد است كه ‌برخي مسوولان فعاليت‌هاي هسته‌اي با بازرسان‌ آژانس گفت و گوهايي داشته‌اند، اما عدم اعلام عمومي اين مسايل جاي تعجب دارد. 

« به رغم مخالفت طولاني مدت ايران با بازديد بازرسان سازمان ملل از يك مركز نظامي، اخيرا با اين درخواست موافقت شده و بازديد بازرسان هم انجام شده است. اما هنوز هم اطلاع‌رساني به مردم نشده و اگرهم خبري منتشرمي‌شود از منابع خارجي است.» 

اين روزنامه دربخش ديگري از مطلب خود با ذكر دو مورد خبر منتشر شده در تلويزيون به دو زبان فارسي و انگليسي اشاره کرده و معتقد است چرا در بخش فارسي‌ اخبار غيرمهم و خارجي پخش مي‌شود اما دربخش انگليسي خبري با اين عنوان پخش مي‌شود: ايران يك مركز حساس نظامي را به روي بازرسان هسته‌اي سازمان ملل گشود.
در انتهاي تحليل نويسنده نتيجه گرفته كه « دبير شوراي عالي امنيت ملي چندي پيش مخالفان داخلي سياست‌هاي هسته‌اي جديد را "ترسو" خوانده بود. اين بدان معناست كه سياست‌هاي مذكور شجاعانه بوده و درازاي امتيازات اعطايي از طرف ايران نسبت به گذشته امتيازات بيشتري گرفته مي‌شود. حال كه چنين است طبيعتا در مقابل دوامتياز جديد قاعدتا بايد امتيازات ويژه‌اي اخذ شده باشد كه اعلام آنها هم موجب خوشحالي مردم و هم موجب قدرداني از مسوولان مربوطه خواهد شد».



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین