کد خبر: ۲۳۳۸۶۳
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰
مشاور دولت آلمان:

اجرای قطعنامه پیشنهادی رییس جمهور ایران باید مطالبه همه دولت ها باشد

کارشناس ارشد امور ایران در بنیاد علم و سیاست آلمان تصویب قطعنامه پیشنهادی دکتر روحانی برای مقابله با افراط گرایی را بسیار مهم خواند و تاکید کرد: پیگیری این قطعنامه باید به یک مطالبه جدی کشورها و دولت ها تبدیل شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ˈوالتر پشˈروزدوشنبه درگفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا در برلین،گفت:این قطعنامه که با پیشنهاد رییس جمهوری خوش فکر و اعتدال گرای ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید، آغاز یک حرکت ارزشمند در راه تحقق جهان عاری از خشونت و افراط گرایی است که پیگیری جدی همه کشورها برای تحقق آن را می طلبد.

کارشناس بنیاد علم و سیاست آلمان که نهاد مشورتی دولت این کشوراست با تاکید بر اینکه برای این منظورابتدا باید تعریف جامع، کامل و بی طرفانه بین المللی از افراط گرایی، خشونت و مبارزه با تروریسم اراده شود، گفت: مشکل مهم در راه اجرایی شدن و تحقق اهداف این قطعنامه این است که تعاریف متفاوتی از افراط گری و گروه های خشونت گرا در مناطق مختلف جهان ارایه می شود که در بسیاری از موارد با هم در تناقض هستند.

والتر پش خاطر نشان کرد: برغم همه این مشکلات می توان به اقدام ایران در پیشنهاد چنین قطعنامه ای برای تصویب در سازمان ملل متحد به عنوان گامی مهم و نقطه سرآغاز حرکت به سمت دستیابی به جهان عاری از خشونت نگاه کرد که می توان با برگزاری جلسات کارشناسی ازسوی موسسات علمی و تحقیقاتی معتبر جهانی برای رفع موانع موجود تلاش کرد و نسبت به اجرایی شدن آن از مسیر شورای امنیت سازمان ملل امیدوار بود.

این عضو بنیاد علم و سیاست آلمان با بیان اینکه مذاکرات کارشناسی در این زمینه می تواند با حضور کشورهایی همچون فرانسه و انگلیس که در شورای امنیت دارای مسوولیت هستند انجام شود،گفت: اگر ما امروز به نقش فرانسه در کشور آفریقایی مالی نگاه کنیم،خواهیم دید که این نقش با آنچه که این کشور در دهه 60 در آفریقا ایفا کرد، متفاوت است.

والتر پش با اشاره به اینکه افراط گرایی و خشونت طلبی امروز همه کشورهای جهان از جمله در غرب اروپا و آلمان را تهدید می کند، گفت:امروز نکته مهم و مورد نظر غرب در راه مبارزه با افراط گرایی، مقابله با توسعه آن در همان مکان بروز است قبل از اینکه آن افراط گرایی به اروپا برسد.

وی با بیان اینکه افراطی گری امنیت ملی همه کشور ها را به مخاطره انداخته و ضروری است که به یک تعریف و برنامه مشترک برای مبارزه با آن دست پیدا کنیم،گفت:ما در آلمان نیز در این زمینه کارشناسان معتبری داریم و می توانیم با برگزاری نشست های کارشناسی راهی پیدا کنیم که بتوان در یک چارچوب مشخص یک تبادل علمی، سیاسی و امنیتی را با دیگر کشورها آغاز کرد.

والتر پش با اشاره به اینکه این قطعنامه پیش مقدمه بسیاری خوبی برای دستیابی به یک هدف مهم بود،گفت: هر چند بدلایل مختلف و وجود موانع متعدد در شرایط فعلی شانسی برای اینکه این قطعنامه در شورای امنیت مطرح شود،دیده نمی شود اما می توان مذاکرات کارشناسی را درمورد آن آغاز کرد و با ایران به عنوان کشور پیشنهاد دهنده که نظرات خوبی در این زمینه دارد، تبادل نظر کرد.

این کارشناس آلمانی اظهار داشت: این قطعنامه به طور قطع سرآغاز روندی است که در دراز مدت از سوی شورای امنیت می تواند لازم الاجرا شود و البته موانع سیاسی برای اجرای آن وجود دارد که باید با تلاش و همفکری آنها را رفع کرد.

والتر پش درمورد همکاری غرب با ایران برای ارائه تعریف مشترک و جامعی از افراط گرایی و خشونت و تلاش برای دستیابی به جهان عاری از خشونت بر اساس آن تعریف جامع، گفت: باید قبول کنیم که در رابطه با این موضوع بین غرب و ایران نکات مشترک زیادی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و به نظرم هر دو طرف تعریف مشترکی دارند بدون اینکه تاکنون درمورد آن بحث کرده باشند.

این کارشناس آلمانی با تاکید بر ضرورت آغاز بحث های علمی و کارشناسی در این زمینه با حضور کارشناسان و متخصصان کشورهای مختلف جهان، گفت : تصویب این قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بسیار مهم است و حال باید برای اجرایی شدن آن از سوی شورای امنیت همه دست بدست هم داده و به صورت جدی و عملی تلاش کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین