کد خبر: ۲۳۳۸۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۸۴ - ۰۹:۳۴

چلبي حامل پيام ايران براي رايس

آفتاب‌‌نیوز : اين روزنامه مدعي شد كه سفر چلبي به ايران بر بررسي آنچه اين روزنامه آن را "دخالت ايران در سياست داخلي عراق" خواند، متمركز بوده است.

اين روزنامه اين حركت را اقدامي خواند كه احتمالا براي محبوب شدن وي در دولت بوش انجام گرفته است.

اين روزنامه به نقل از چلبي درباره‌ي ايراني‌ها نوشت: دليل اصلي آن بود كه به آن‌ها درباره‌نگراني‌هاي‌مان نسبت به برخي فعاليت‌ها در عراق بگوييم، ما احساس مي‌كنيم، اين كه برخي مسايل نظير امنيت مرزي و ديگر مسايل بررسي شوند، از اهميت بسياري برخوردار است.

نيويورك تايمز ادامه داد: به نظر مي‌رسد چلبي تلاش مي‌كند خود را به عنوان كانديدايي سكولار، حامي آمريكا و احتمالا نخست وزير آينده‌ي عراق نشان دهد. وي قرار است هفته‌ آينده به واشنگتن پرواز كند تا با كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ي آمريكا در نشستي كه ممكن است به گرمي علني روابط ميان آمريكايي‌ها و چلبي پس از چند ماه سردي روابط‌شان منجر شود، ديدار كند.

اين روزنامه هم‌چنين مدعي شد: زمان سفر وي به تهران كه هر دو طرف گفته‌اند به درخواست ايراني‌ها انجام شده است، نشان‌دهنده‌ي احتمال آن است كه ممكن است قرار باشد چلبي حامل پيامي از جانب ايراني‌ها براي رايس در سفرش به واشنگتن باشد گرچه خود چلبي گفته است كه ايراني‌ها از وي نخواسته‌اند تا ميان آن‌ها و آمريكا ميانجي‌گري كند.

علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران، نيز گفته است كه دولت چنين درخواستي را مطرح نكرده است.

اين روزنامه افزود: سفر چلبي ممكن است با انتخابات پارلماني عراق كه قرار است 15 دسامبر برگزار شود، مرتبط باشد.

وي پس از گفت‌وگو با مقامات ايراني در مصاحبه‌اي گفت كه تعهدي را به دست‌ آورده است مبني بر اينكه اگر در انتخابات نخست‌وزيري عراق شركت كند، با او مخالفتي نخواهد شد.

چلبي درباره‌ي سفرش به ايران هم‌چنين مدعي شد: قطعا من قصد ندارم كانديداي نخست وزيري باشم، به اين دليل كه آنها به من گفته‌اند چنين كنم.

اين روزنامه افزود: تاييد اين اظهارات غيرممكن است، اما علي لاريجاني در مصاحبه‌اي گفته بود: او مرد بسيار عاقلي است و مردي بسيار سودمند براي آينده عراق است.

نيويورك تايمز نوشت: در ژانويه‌ي گذشته پس از آنكه ائتلاف شيعه‌ي عراق، ابراهيم الجعفري را به عنوان نخست وزير انتخاب كرد، شايعاتي مطرح شد مبني بر اينكه ايراني‌ها به نفع وي فعاليت كرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین