کد خبر: ۲۳۳۹۲۸
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۴

شاخص‌های مختلف حیات‌وحش نگران‌کننده است

تولید روزانه ۱۵هزار تن زباله در عید در استان‌های شمالی/ معصومه ابتکار با اعلام خبر آغاز بازنگری در سیاست‌های شکار گفت :تلاش بسیاری شده تا این بازنگری از پشتوانه کامل علمی، پ‍ژوهشی و حمایت و همفکری تمام گروه‌ها از جمله فعالان و علاقمندان حوزه حیات وحش، شکارچیان، جوامع محلی و سایر ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان برخوردار باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در مراسم گرامیداشت روز جهانی حیات وحش و تجلیل از حاملان نماد فک خزری که ۱۲ اسفندماه همزمان با روز جهانی حیات وحش در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، برگزاری این همایش را اعلام هم پیمانی دولت و مردم برای حفظ حیات وحش ایران دانست.

ابتکار با اشاره به توئیت اخیر IUCN (اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت) در مورد گونه‌های مختلف حیات وحش در دنیا گفت: در قسمتی از این بحث با اشاره به انقراض ۲ گونه از ۶ گونه ببر جهان، آمده بود که یکی از گونه‌های منقرض شده، ببر کاسپین یا ببر مازندران است و این منتج به احساس تألمی عمیق می‌شود که چرا حیات وحش ایران تا این حد آسیب دیده است که گونه‌های نادر جهانی خود را نیز از دست داده است.

 از دست دادن گونه‌های مختلف حیات وحش، زنگ خطری برای ادامه حیات بشر و نسل‌های آینده است

معاون رئیس جمهور ضمن تأکید بر این مطلب که خرد بشری امروز به این نتیجه رسیده است که از دست دادن گونه‌های مختلف حیات وحش، زنگ خطری برای ادامه حیات بشر و نسل‌های آینده است، تصریح کرد: بشر ذاتاً خودخواه است ولی حتی با همین نگاه هم به این نتیجه رسیده است که چرخه حیات گونه‌های مختلف حیوانی و جانوری با چرخه حیات انسانی پیوندی عمیق و ناگسستنی دارد و به همین علت بر آن شده است تا راهی برای نجات حیات وحش بیابد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: علی رغم تمامی قراردادها و کنوانسیون‌های بین‌المللی برای حفظ حیات وحش از آسیب‌های مختلف، همچنان شاهد رشد منفی و افول در شاخص‌های مختلف حوزه حیات وحش هستیم و این نشان می‌دهد اگرچه اراده و برنامه برای حفظ حیات وحش هست اما همچنان تا اجرایی شدن برنامه ها فاصله زیادی است.

ابتکار افزود: هنوز کشتن فیل‌ها برای استفاده از عاج و کشتن نهنگ در اقیانوس‌ها بیداد می‌کند که اینگونه رفتارها نشان می‌دهد تا اجرای مفاد تفاهم نامه‌ها فاصله زیادی وجود دارد.

وی با ابراز خرسندی از نگاه مثبت دکتر روحانی به مسائل محیط زیست و تلاش برای رفع چالش‌های این حوزه در برنامه‌های کلان، جلسات مختلف هیئت دولت و سفرهای استانی به ویژه در سفر اخیر به خوزستان و در سطح محلی، ابراز امیدواری کرد: تسری تلاش و نگاه رئیس دولت تدبیر و امید به سیاست‌ها و شاخص‌های مختلف منجر به تغییر وضعیت حیات وحش و محیط زیست ایران و بهبود شاخص‌های مختلف این حوزه شود.

 آغاز بازنگری در سیاست های شکار

ابتکار با اعلام خبر آغاز بازنگری در سیاست‌های شکار، تصریح کرد: تلاش بسیاری شده تا این بازنگری از پشتوانه کامل علمی، پ‍ژوهشی و حمایت و همفکری تمام گروه‌ها از جمله فعالان و علاقمندان حوزه حیات وحش، شکارچیان، جوامع محلی و سایر ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان برخوردار باشد، اما ساده‌ترین مرحله کار تغییر و بازنگری سیاست‌ها در نوشته‌ها و روی کاغذ است و دشوارترین قسمت کار، اجرایی شدن این تغییرات است.

این مقام مسئول تعریف برنامه برد - برد با در نظر گرفتن منافع مشترک جوامع محلی و بومی را بخش مهم کار اعلام کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تشریح کرد: توسعه سیاست‌های حفاظتی، استفاده از فن‌آوری‌های جدید برای نظارت، لحاظ جنبه‌های اقتصادی، مشارکت سمن‌ها و بخش خصوصی، توانمندی علمی برای بازسازی جمعیت حیات وحش در مناطقی که چالش های جمعیتی به وجود آمده است، برنامه‌های مهم این حوزه است که اجرایی شدن آن‌ها تنها منوط به همراهی و همکاری کلیه علاقمندان و فعالان حیات وحش ایران است.

 شاخص‌های مختلف حیات وحش نگران کننده است

معاون رئیس جمهور با ابراز نگرانی از شاخص‌های منفی مختلف در حوزه حیات وحش، گفت: ابتدا باید تلاش کنیم این شاخص‌ها را به تعادل برسانیم و سپس با مدیریت این شاخص‌ها شاهد روند مثبت شاخص‌ها، افزایش جمعیت گونه‌ها، کاهش تخلفات حوزه حیات وحش و ایجاد زیستگاه‌های امن باشیم و این امر بدون در نظر گرفتن منافع مشترک در برنامه‌ها و سیاست‌های حفاظتی حوزه حیات وحش و کمک تشکل‌های مردمی، جوامع محلی، شوراها، شهرداران و فرمانداران میسر نخواهد شد.

وی ضمن اشاره به تفاهم‌نامه «مسیر سبز - ساحل پاک» که ظهر امروز به منظور مدیریت پسماند به ویژه در ایام عید نوروز بین سازمان حفاظت محیط زیست و ۶ استاندار مازندران، گیلان، قزوین، گلستان، تهران و البرز امضا شد، اضافه کرد: حفظ حیات وحش از آسیب‌های جاده‌ای که به دلیل سفرهای نوروزی افزایش پیدا می‌کند یکی دیگر از مباحث مطروحه در جلسه امضای این تفاهم‌نامه بود.

ابتکار با تاکید بر اینکه با جدیت پیگیر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در ارتباط با مسائل محیط زیست و حیات وحش کشور هستیم، ادامه داد: بسیاری از آسیب‌ها و چالش‌های این حوزه مثل آمار بالای تلفات گوشتخواران عظیم‌الجثه به ویژه پلنگ بر اثر تصادفات جاده‌ای، با برنامه‌ریزی‌های درست مدیریتی قابل پیشگیری است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: حفاظت از تنوع زیستی و حیات وحش تضمین حیات نسل‌های آینده است.

به گزارش نسیم؛ ابتکار گفت: در نوروز امسال، حدود 15 میلیون گردشگر به استان‌های شمالی سفر می‌کنند. این تعداد،‌ به طور متوسط روزانه 15 هزار تن زباله تولید می‌کنند، در حالیکه استان‌های شمالی شرایط مطلوبی برای دفن زباله ندارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین