کد خبر: ۲۳۳۹۴۰
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۷

قهرمانان مجرد!

فائزه جمالی‌عالم/ یکی از دوستان خبرنگار تعریف می کرد درمراسمی که صدا و سیما به مناسبت یکی از اعیاد برگزار کرده بود از چند هنرپیشه معروف دعوت کرده بودند که روی سن بیایند. یکی از این هنرپیشه های جوان قبل از شروع مراسم به مجری برنامه که او را از قبل می شناخت گفته بود درحین گفتگو اشاره ای به متاهل بودن او نکند. یعنی یک جورهایی دوست داشته هم چنان مجرد به نظر بیاید.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: چند وقتی است شام ایرانی به سبک و سیاق کمی تا قسمتی شبیه برنامه های مشابه آنطرف آبی جای خود را در رسانه های تصویری باز کرده است البته چهره های مشهور، مهمانان و میزبانان این برنامه هستند. در یکی از قسمت ها که یک خواننده، میزبان شام ایرانی بود در بعضی صحنه ها شاهد حضورکم رنگ یک کودک سرگردان بودیم.

در این برنامه که پیش غذا و غذای اصلی و دسر و مهمانان هر کدام برای خود اسم ورسم و هویت داشتند ما بینندگان نفهمیدیم که این طفل معصوم کیست ؟پدرش کیست ؟اینجا چه می کند ؟ اصلا این خواننده معروف ازدواج کرده است و این بچه اوست یابچه همسایه است !

برای بیشتر ستاره‌های ایرانی صحبت از ازدواج تابویی است که شکستن آن به معنی ورود به حریم خصوصی‌شان است. چند وقت پیش نیکی کریمی در آستانه چهل و یک سالگی به سوالاتی که قرار است درباره ازدواج باشد این طور پاسخ می دهد :"این سوال ها به دور از نزاکت است."

در فضای رسانه ای کمترین اطلاعاتی که در باره چهره ها به چشم می خورد اخبار مربوط به ازدواج ،خانواده و بچه های آن هاست. وقتی همسر بنیامین درحادثه تصادف فوت کرد و بچه اش سالم ماند تازه خیل علاقه مندان این خواننده معروف فهمیدند خواننده محبوبشان نه تنها ازدواج کرده که بچه هم دارد.

لطفا از این مثال ها برداشت نکنید که منظور این است که باید زندگی خانوادگی چهره ها رسانه ای شود و چرا اخبار زرد از این دست کم است وبعد هم نتیجه بگیرید اصلا این مساله حریم خصوصی افراد است و به کسی چه ؟که البته درجواب می شود گفت خوش بختانه به عنوان نمونه هر چند نادر ،لیلا حاتمی و علی مصفا را داریم که همراه با فرزندانشان با یکی دو عکس نجیب و محترمی که هرساله از خانواده آرام و موفقشان منتشر می کنند جزو اندک خانواده های مشهور ایرانی هستند که هم تصویر شفاف و زیبایی از خانواده ارائه می دهند و هم اصلا به دام اخبار زرد و حاشیه ای نمی افتند.

واقعیت این است امروزه که ازدواج نکردن جوانان ایرانی مد روز شده است و بچه دار نشدن فرهنگ غالب ایشان و البته معضل جامعه ایرانی، می بینیم که رسانه های غربی تصاویری ازچهره های به مراتب مشهور ترخود در حالی که بچه هایشان از سر و کولشان بالا می روند و خیلی هم از این وضع راضی و خشنود هستند به نمایش می گذارند و صدر اخبار را به عکس و شرح حال ستاره ها با یک، دو، سه و چهار بچه اختصاص می دهند و خانواده را به عنوان عنصری مطلوب و حتی باکلاس معرفی می کنند و برای مراسم ازدواج چندمشان هم جشن های باشکوه ترتیب می دهند .

حالا چرا ما از این ابزارهای رسانه ای جذاب برای نشان دادن خانواده های کامل و راضی که به چشم جوانان هم بیایند و برایشان الگو سازی شود غافلیم؟ چرا سعی می شود جز مواردی معدود، قریب به اتفاق ورزشکاران و خواننده ها و هنرپیشه های مااگر متاهل هستند هم مجرد به چشم بیایند؟ آیا این مساله فقط به امنیت کانون خانواده وآلوده نشدن فضای خصوصی ایشان به فضاهای عمومی بر می گردد یا یک جور هایی چهره های مشهور ما بیشتر ترجیح می دهند به انگ تاهل و بچه داشتن آلوده نشوند و هم چنان به عنوان اسطوره های جذاب و محبوب و خوش تیپ مجرد شناخته شوند؟ شاید هم جامعه دوست دارد اسطوره های خود را به شکل انتزاعی باور کند و چشم خود را به روی خانواده به عنوان یک درد سر ببندد و در فضای اسطوره ای خود قهرمانانش را مجرد خلق کند ؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین