کد خبر: ۲۳۳۹۷۷
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
رییس مجلس خبرگان رهبری:

دولت یازدهم مردمی است/ مذاکره کنندگان حقوق مردم را حفظ خواهند کرد

رییس مجلس خبرگان رهبری دولت یازدهم را دولتی مردمی و اسلامی دانست و گفت: این دولت و مذاکره کنندگان به طور حتم حقوق مردم را حفظ خواهند کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت الله «محمدرضا مهدوی کنی» روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه پانزدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری افزود: همان طور که مسوولان و تیم مذاکره کننده عنوان کرده اند در مقام حفظ اصول و حقوق ملت ایران هستند و از خطر قرمزها عبور نخواهند کرد.

مهدوی کنی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم مردمی و اسلامی است، گفت: این دولت مسلما حقوق مردم را حفظ خواهد کرد و ما هم همین توقع را داریم.

وی ابراز امیدواری کرد که با پشیبانی رهبر معظم انقلاب و مردم، تیم مذاکره کننده مستحکم بوده و عقب نشینی نکند.

آیت الله مهدوی کنی با بیان اینکه تفسیری که رهبر معظم انقلاب درمورد اقتصاد مقاومتی فرمودند این است که خود را متکی به کمک خارجی ها ندانیم، گفت: روسای قوا باید برنامه عملی و اجرایی برای تحقق شعارها دنبال کنند تا مردم آثار آنها از جمله اقتصاد مقاومتی را ببینند.

رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: با توجه به نقش آفرینی مردم در حماسه سیاسی سال 1392 تحسین ملت ایران تشدید شد.

وی ادامه داد: پس از تحقق حماسه سیاسی برای شکل گیری حماسه اقتصادی در کشور اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی شد.

وی با بیان این که مجلس خبرگان رهبری در جایگاه صیانت و حفاظت از بیانات رهبر معظم انقلاب بر اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی تاکید دارد، یادآور شد: شعارها و برنامه های هر ساله که از سوی معظم له بیان می شود نباید به برنامه های معمولی، برگزاری همایش ها، سمینارها و سخنرانی ها بسنده و محصور شود.

رییس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: برگزاری جلسات متعدد سخنرانی ها و همایش ها و حتی میزگردها و نشست های رسانه ای به رغم خرج ها و هزینه های بسیار نتیجه ای ندارد.

آیت الله مهدوی کنی با یادآوری تاکید روسای سه قوه برای اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، خاطرنشان کرد: تفسیری که معظم له بر اقتصاد مقاومتی فرمودند این است که خود را متکی به کمک خارجی ها ندانیم، البته این بدان معنا نیست که ما نیاز به خارج نداریم.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ملتی همانند ملت ایران که خداوند این همه امکانات مادی، انسانی، سرمایه های اجتماعی، مالی و انسانی در اختیار آنها قرار داده است، سرمایه کشور هستند. باید به جوانان فداکار، علما، حوزه های علمیه و دانشگاه های کشور تکیه کرد.

رییس مجلس خبرگان رهبری افزود: ملت ما در 35 سال اخیر نشان داد که علاقه مند به کشور و خواهان آزادی و جلوگیری از دخالت دیگران است، با اتکا به این سرمایه عظیم، دولت می تواند از این سرمایه بهره ببرد و وابستگی ها را قطع کند.

آیت الله مهدوی کنی یادآور شد: این مطالب تقاضا و تاکیدی است و خواسته مردم هم این است که این مساله با شعار و همایش و نمایش پیگیری نشود، برداشت ما این است که شعاردادن را شروع کرده ایم.

وی اظهارداشت: تجربه نشان داده است که اگر به شعار اکتفا کنیم مردم ناامید می شوند، بنابراین بنده تذکرم به مسوولان این است که مسایل را جدی بگیرند و ما دعاگوی آنها هستیم و امیدواریم موفق شوند؛ دعای علما اثری واقعی دارد.

رییس مجلس خبرگان رهبری همچنین گفت: بنابراین بنده تصور می کنم رجزخوانی در جنگ خیلی مفید بوده و تقویت کننده است اما در کارهای زیربنایی تنها رجز کافی نیست و سربازانی که می خواهند کار کنند تنها به رجز اکتفا نمی کنند.

آیت الله مهدوی کنی اظهارامیدواری کرد که رییس جمهوری و سایر قوا با کمک، همراهی و هماهنگی با یکدیگر کاری کنند که کشورهایی که امید بسته اند با تحریم ها و فشارها به آنها وابسته می شویم، ناامید شوند.

وی با یادآوری این که این کشورها امید دارند که مردم از انقلاب ناامید می شوند، گفت: مردم ما در 35 سال اخیر نشان دادند که علاقه مند به کشور هستند و چنانچه در این سال ها فراز و نشیب هایی وجود داشته که برای آزادی هر ملت سختی هایی وجود دارد.

رییس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود از مردم خواست ضمن همراهی و صرفه جویی به دولت کمک کنند.

آیت الله مهدوی کنی افزود: روز گذشته در روزنامه ای خواندم که مصرف انرژی در کشور ما به اندازه کشور چین و تمام اروپا است و عملا می بینیم که در این زمینه خیلی اسراف می کنیم که شاید علت این باشد که خداوند نعمت های زیادی به ما داده است.

پانزدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری از صبح امروز به ریاست آیت الله مهدوی کنی در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.



** مسوولان برای حفظ حدود الهی الزام داشته باشند


رییس مجلس خبرگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع فرهنگی و بحث آزادی، گفت: آزادی نعمت بزرگی است اما معنای آن این نیست که اعلام کنیم هر چه می خواهید بکنید.

وی تصریح کرد: نباید به گونه ای حرف بزنیم که از مسوولین بشنوند که آزادید و هرگونه که می خواهید عمل کنید. اینگونه اعلام آزادی ها درست نیست.

وی با یادآوری حکم مهدور الدم بودن سلمان رشدی که از سوی امام (ره) مطرح شد، اظهار داشت: اگرچه در دنیای امروز این موضوع قابل پذیرش نبود، اما امام فرمودند جایی که به پیامبر توهین شود، سکوت نخواهیم کرد.

مهدوی کنی ادامه داد: این شخص در خارج از کشور بود، اما در داخل نباید این حریم ها شکسته شود. مسوولان در این باره اتفاق نظر دارند که ما نباید خودمان به دست خود حریم ها را بشکنیم.

رییس مجلس خبرگان تصریح کرد: عده ای به دنبال بهانه هستند، باید در حفظ حریم ها تعصب داشته باشیم، اگرچه حفظ مصالح اجتماعی موضوع دیگری است.



** مردم شادی های خود را تقسیم کنند


رییس مجلس خبرگان رهبری همچنین به فرارسیدن ایام نوروز نیز اشاره کرد و گفت: مردم شادی های خود را تقسیم کنند.

وی با بیان اینکه وجود تفاوت ثروت در جامعه طبیعی است، ادامه داد: اما این به معنای آن نیست که خانواده ای چیزی برای خوردن نداشته باشد و در جای دیگر انباشت ثروت را شاهد باشیم.

ایت الله مهدوی کنی با تاکید بر اینکه علما و مردم باید کمک کنند تا خانواده ها خوشحال شوند، افزود: علت فقر ممکن است جهل، ظلم و یا تنبلی باشد، اما در هر حال باید ضرورت اولیه زندگی برای همه فراهم باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که اوضاع اجتماعی به گونه ای شود که در کشور فقیر نداشته باشیم. رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: انشاالله نظام اسلامی برای ریشه کنی فقر الگویی برای همه کشورهای جهان شود.



** قناعت روحیه عزت جامعه را افزایش می دهد


رییس مجلس خبرگان با تاکید بر اینکه اگر نیاز است با اسراف مبارزه کنیم، باید ابتدا خودمان را اصلاح کنیم، گفت: من بسیاری از ادارات را دیده ام که شب ها نیز چراغ اداراتشان روشن است.

وی با بیان اینکه ما در مصرف آب، برق و سایر انرژی ها اسراف می کنیم، افزود: مصرف انرژی جامعه 75 میلیون نفری ما به اندازه مصرف انرژی چین و اروپا است.

مهدوی کنی با تاکید بر اینکه خداوند اسراف کاران را دوست ندارد، تاکید کرد: نباید نعمت های خدا را حرام کنیم چرا که خداوند محبت خود را از جامعه مسرفان برخواهد داشت.

وی خطاب به اعضای خبرگان گفت: هم به شکل عملی و هم با گفتار، مردم را به اصلاح مصرف و سبک زندگی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است، دعوت کنیم.

رییس مجلس خبرگان با بیان اینکه حتی اگر ثروت کافی داشته باشیم کمی باید قناعت را پیشه کنیم، اظهار داشت: اگر درآمد ما زیاد باشد می توانیم آن را به دیگران بدهیم و این را بدانیم که قناعت سلامت جسمی و روحی مردم را ارتقا می دهد.

مهدوی کنی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نزدیک بودن ایام نوروز و ایام فاطمیه گفت: ایام نوروز با ایام فاطمیه برخورد می کند؛ مردم ما آداب و رسومی دارند و رفت و آمدها، خوشحالی ها و صله رحم حرام نیست و هیچ کس رفت و آمد و دید و بازدید را منع نمی کند، اما شیعیان همیشه حریم ایام عزاداری را حفظ می کنند.

رییس مجلس خبرگان رهبری افزود: در سال های متمادی در 35 سال اخیر این حوادث را داشتیم که ایام عاشورا با عید مقارن شده بود، اما در نوروز مسلمانان این حریم ها را حفظ کردند.

وی گفت: هر امری در جای خود باید به تناسب انجام شود که حریم چیز دیگر شکسته نشود.

رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید، گفت: مامعتقدیم اگر انسانی از ما کمک بخواهد و ما کمک نکنیم، مسلمان نیستیم ؛ کمک اقسام مختلفی دارد؛ کارهایی که در آفریقای مرکزی انجام می شود؛ کارهای عصر حجری است.

وی ادامه داد: در میانمار، افغانستان و پاکستان تروریست ها کارهایی انجام می دهند که ما از آن ابراز نفرت داریم و برائت می کنیم و اگر از ما بربیاید باید کمک کنیم.

آیت الله مهدوی کنی تصریح کرد: در بحرین، سوریه، لبنان، افغانستان و پاکستان مسلمانان را از خانه ها بیرون می کنند و می کشند که ما به عنوان مجلس خبرگان ابراز برائت می کنیم و از دولت می خواهیم در حد توان به کسانی که گرفتارند، کمک کند.

وی در بخش دیگر از سخن خود از مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن ماه تشکر کرد و گفت: من از مردم که بیشتر از آن سال های پیش حضور پیدا کردند و علت آن احساس خطر بود، تشکر می کنم. ایرانیان هر گاه احساس خطر کنند با هر سلیقه ای با یکدیگر هماهنگ می شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: یادی می کنیم از بعضی برادران، آیت الله طاهری خرم آبادی که در جمع ما نیستند که ان شاءالله روحشان شاد باشد.

مهدوی کنی سخنان خود از با ذکر جملاتی از وصیتنامه سیاسی عبادی حضرت امام خمینی (ره) به پایان برد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین