کد خبر: ۲۳۴۰۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴

وزیر نفت: اقتصاد مقاومتی ایران را به قدرت منطقه بدل می کند

وزیر نفت با بیان این که، اقتصاد مقاومتی، ایران را به سمت اهداف سند چشم انداز هدایت می کند و ما را به قدرت برتر منطقه بدل می کند گفت: عده ای بیرون از وزارت نفت نشسته اند و می گویند که مسئولان وزارت نفت نمی توانند با روش عقلانی و تدبیر مسائل مربوط به نفت را اداره کنند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بیژن زنگنه روز سه شنبه در پنجمین همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE افزود: در زمستان سخت امسال و در حالی که میزان تولید گاز روزانه ٦٠٠ میلیون مترمکعب بود و مصرف آن به ٧٦٠ میلیون مترمکعب رسید، عده ای وزارت نفت را محکوم به کم کاری کردند در حالی که فصل سرد سال جاری را بدون قطع گاز، برق و حتی قطع صادرات گاز سپری کردیم.

وی با اشاره به اینکه، در شرایط سخت تحریم، صادرات نفت به کمترین میزان رسید، گفت: میزان صادرات نفت یک میلیون بشکه در روز است که با توجه به نقش آن در اقتصاد، شرایط سختی برای اداره کشور به وجود آورده است.

زنگنه با اشاره به جلسه خود با برخی معاونان برای زمستان سال آینده، گفت: ما هم اکنون باید به فکر انجام هرچه سریعتر پروژه ها در فازهای پارس جنوبی باشیم تا سال آینده را بدون مشکل سوخت و کمبود آن سپری کنیم.

وی با اشاره به اینکه، با آمدن به وزارت نفت در پی تغییر در این وزارتخانه است، افزود: در حالی که عراق در میدان مشترک با ایران با ٢٠٠ دکل کار می کند، ایران تنها از ٢٠ دکل حفاری استفاده می کند و عراق در حال حاضر روزانه ٨٠٠ هزار بشکه از میادین مشترک برداشت می کند که این موضوع برای وزارت نفت شرایط خوبی نیست و اگر قرار بود درها بر همان پاشنه قبلی بچرخد، نیازی به تغییر وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست و با یادآوری تاخیرهای پیش آمده در اجرای توسعه فازهای پارس جنوبی ظرف سالهای گذشته، افزود: امیدواریم تا چهار سال آینده توسعه فازهای پارس جنوبی به حداکثر میزان ممکن برسد.

زنگنه اشاره ای هم به موضوع پتروشیمی کرد و گفت: در بخش پتروشیمی برنامه این است که ٧٥ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شود، ضمن اینکه در بخش پالایشگاهی نیز هدف این است تا ظرفیت پالایشی یک میلیون بشکه افزایش یابد.

وی ابراز امیدواری کرد که ظرف ٤ تا ٥ سال آینده با سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی و پالایشگاهی جلوی خام فروشی نفت گرفته شود.

زنگنه با اشاره به اینکه، هم اکنون ٨٠ میلیارد دلار یارانه به صورت پنهانی صرف سوخت می شود، افزود: اگر سالی ١٠ میلیارد دلار از این میزان برای بهبود و بهره وری و کاهش شدت انرژی هزینه شود قطعا موضوع مصرف سوخت حل خواهد شد.

وی افزود: مصرف بهینه انرژی تنها شعار ˈلامپ اضافه خاموشˈ نیست، بلکه در این زمینه باید بسترهای لازم از جمله حمل و نقل، ساختن ساختمانهای اصولی و غیره انجام شود.

وزیر نفت با بیان اینکه، اگرچه قیمت عامل مهمی در مصرف بهینه سوخت است، اظهار داشت: نباید بحث عوامل فنی و فراهم کردن زیربناها را در این قضیه دست کم گرفت.

وی با بیان اینکه، با این روند مصرف اگر تمام گاز قطر را بخریم تا ١٥ سال آینده گازی نداریم، افزود: با این شدت انرژی نمی توان وضع را درست کرد.

وی به افزایش ظرفیت علمی دانشگاهها اشاره کرد و افزود: باید از دانشجویان کشور که در بهترین دانشگاهها از جمله صنعتی شریف تحصیل می کنند به صورت بهینه استفاده کرد تا آنها در کشور و به صنعت کمک کنند. سخت ترین ایام زندگی من زمانی است که می شنوم دانشجویان تحصیلکرده ایران در خارج از کشور مخصوصا قطر از میدان مشترک گازی خودمان برای قطر برداشت می کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین