کد خبر: ۲۳۴۰۹۸
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۳

دوران تازه رابطه ایران و عربستان

تنها روزنه امید ایران پادشاه عربستان سعودی است که سیاست متفاوتی نسبت به شخصیت‌های آل‌سعود در قبال ایران دارد و دولت روحانی سعی دارد . . .
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: تقدیم استوار نامه سفیر جدید عربستان به دکتر حسن روحانی و مسائلی که در این جلسه طرح شده و تحرکات دیگری که از سوی مقامات سیاسی وزارت خارجه انجام می‌شود نشانه وجود یک اراده سیاسی نزد دولت روحانی برای حل مشکلات سیاسی و امنیتی چند ساله با عربستان سعودی است اما تحلیل رفتار طرف مقابل این نگرانی را ایجاد می‌کند که این اقدامات یکجانبه باشد و از سوی طرف مقابل واکنش منطقی نداشته باشد. 

عربستان تا کنون در رابطه با ایران حسن‌نیت نشان نداده و همواره رفتاری داشته که باعث سوءتفاهم و نگرانی ایرانیان شده است. امروز شاهدیم در دستگاه حکومتی عربستان شخصیت‌هایی مسئولیت دارند که از آمریکا دستور می‌گیرند و به وسیله این افراد سیاست خارجی عربستان به سود برخی قدرت های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای رقم می‌خورد. ایران هم در دوره‌های مختلف به اشکال متعدد مشکلات سیاسی و امنیتی با عربستان داشته اما سیاستمداران کشورمان سعی کرده‌اند با عربستان رابطه خوب و نزدیکی برقرار کنند. 

عربستان به عنوان یک کشور تاثیرگذار عربی و مهم مسلمان، نقش پررنگی در تحولات منطقه دارد اما با اینکه از نظر سیاسی و نظامی کشور مهمی نیست همواره ایران را رقیب خود می‌داند و از همه ظرفیت‌های مالی و رسانه‌ای‌اش علیه ایران استفاده می‌کند. حوادث اخیر و درگیری‌های حال حاضر در سوریه و لبنان و یمن و بحرین نشان می‌دهد عربستان سعی در رقابت با ایران و تضعیف نقش ایران در منطقه دارد و در بسیاری موارد بنا به اراده لابی صیهونیستی و آمریکا علیه ایران گام برداشته که به نظر می‌رسد نتیجه نگاه غیراصولی عربستان به ایران است. 

با نگاهی به رفتارهای آقای روحانی که سعی دارد سیاست تنش‌زدایی را در سیاست خارجی ایران در همه جبهه‌ها با جدیت پیش ببرد و همچنین دستگاه دیپلماسی ایران که تلاش دارد مستقل از مسائل سیاسی و تنش‌زا میان دو کشور حسن‌نیت خود را به گوش عربستان برساند باید گفت اما در مقابل افرادی نظیر «بندربن‌سلطان» رئیس سرویس اطلاعاتی و امنیتی عربستان و «سعودالفیصل»وزیر خارجه عربستان علاقه‌ای به این کار ندارند و مانع بهبود روابط فیمابین ایران و عربستان هستند البته تنها روزنه امید ایران پادشاه عربستان سعودی است که سیاست متفاوتی نسبت به شخصیت‌های آل‌سعود در قبال ایران دارد و دولت روحانی سعی دارد از طریق وی سیاست‌های تنش‌زدایی منطقه را اجرایی کند.

منبع: تدبیر/ حسن هانی‌زاده(کارشناس مسائل خاورمیانه)

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین