کد خبر: ۲۳۴۱۰۴
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۱

رنج و درد کودکان خیابانی تسکین می‌یابد؟

قصه پر درد کودکانی که از سر فقر و درماندگی کودکی نمی کنند، داستان پر از غصه ای است که این روزها همه از آن عادی می گذرند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: کلان شهرهای کشور پر است از کودکانی که در کوچه و خیابان تقاضای فروش یک آدامس یا فال یا یک شاخه گل دارند و مردم هم گاهی بی تفاوت و گاهی با خشونت از کنار آنها می گذرند.

با گشتی در خیابان های تهران، حضور کودکان زیر سن قانونی کار، بسیار ملموس است و متاسفانه این قضیه مختص شهر تهران نیست.

حضور کودکان کار، در سرمای زمستان و گرمای تابستان در خیابان ها، طی سال های اخیر در بیشتر نقاط کشور روبه گسترش است و این یکی از معضلات اساسی اجتماعی است که جامعه ما هم اینک با آن روبه رو است و آنطور که پیداست، در صورت عدم پیشگیری و مهار این پدیده، به فاجعه اجتماعی بدل خواهد شد.

از سوی دیگر با زیاد شدن تعداد این کودکان هر روز آمارهای نگران کننده ای از مورد آزار و اذیت قرار گرفتن آنها رسانه ای می شود.

طبق یک پژوهش میدانی بر روی 585 کودک کار خیابانی در گروه سنی 6 تا 18 سال که به منظور اطلاع از وضعیت زندگی این کودکان صورت گرفته است، نشان می دهد 50 درصد این کودکان توسط صاحبان کار خود مورد آزار قرار گرفته اند.

پیش از این یک گزارش رسمی نشان می داد که 41 درصد از کودکان کار مورد بررسی بهزیستی، مورد کودک آزار قرار گرفته بودند که 10 درصد آزار این کودکان به صورت جنسی بوده است.

در این میان، آمارهای جدید وزارت بهداشت حاکی است، میزان ابتلا به ایدز در کودکان کار و خیابانی، 45 برابر سایر افراد جامعه است و این می تواند زنگ خطر جدی باشد.

بر اساس همین آمار، 72 درصد این کودکان عنوان داشته اند که دوستانشان سوء مصرف مواد مخدر داشته اند و این نشان می دهد که این کودکان با مواد مخدر آشنا هستند.

همچنین، پژوهش تازه که در مورد بررسی وضعیت کودکان خیابانی انجام شده نشان می دهد که 9/30 درصد کودکان خیابانی 6 تا 11 سال و 9 درصد نیز زیر 6 سال سن دارند و تعداد کودکان خیابانی غیرایرانی در استان های تهران، فارس، خراسان رضوی، بوشهر و اصفهان بیشتر از استان های دیگر است و همچنین 30 درصد کودکان خیابانی به مدرسه نمی روند.

پدیده کودکان و نوجوانان خیابانی با جمعیت حدود 100 میلیونی خود در جهان ابعاد و چهره های گوناگونی دارد که هر یک از وضعیت ها متأثر از شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی داخلی کشورها و نیز شرایط بین المللی است، اما متاسفانه هیچ اقدام موثری در این باره انجام نشده است.

کودکان خیابانی به دلیل قرار گرفتن در معرض انواع آسیب های اجتماعی، نیازمند حمایت هایی هستند تا خود در آینده وارد این چرخه نشوند در این راستا شناخت آخرین وضعیت این گروه در سطح کشور و معرفی رویکردهای توانمندسازی، لازمه انجام برنامه ریزی های بهینه است.

مطالعات انجام شده همچنین نشان می دهد، بیشترین تعداد کودکان خیابانی را پسران تشکیل می دهند و همچنین بررسی اولیه وضعیت تابعیت مراجعان نشان می دهد که کودکان ایرانی 1/75 درصد کودکان خیابانی را تشکیل می دهند.

به این ترتیب وجود کودکانی که غیر ایرانی هستند و در خیابان های ایران کار می کنند، کمتر محسوس است.

در ایران به دلیل غیرقانونی بودن کار کودکان و نیز اشتغال آنها در کارگاه ها که جزو مشاغل تعریف شده به حساب نمی آیند و هنوز نه مسئولین بهزیستی و نه وزارت کار فکری اساسی برای این کودکان نکرده اند و همواره از زیر بار مسئولیت این کودکان که به جای کودکی کردن رنج می کشند، شانه خالی کرده اند .

به گزارش پارسینه، به این ترتیب است که این کودکان همچنان کودکی نمی کنند، اما کسی به فکر نیست و باید دید در دولت اعتدال چاره ای برای بهبود زندگی این کودکان اندیشیده خواهد شد یا خیر؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین