کد خبر: ۲۳۴۲۲۹
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۹

اوباما: اوکراین برای حل بحران هم با غرب هم با روسیه دوست باشد

رئیس جمهوری آمریکا با ارائه طرحی برای حل بحران در اوکراین اعلام کرد، این موقعیت برای اوکراین وجود دارد که هم با غرب و هم با روسیه دوست باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد: این توانایی برای اوکراین وجود دارد که به طور همزمان روابط دوستانه با غرب و روسیه داشته باشد. اما این امکان مادامی فراهم است که هیچ یک از ما داخل اوکراین نبوده و برای مداخله چه نظامی و چه غیرنظامی تلاش نکنیم و اجازه دهیم مردم اوکراین خود درباره آینده تصمیم بگیرند.

اوباما با اعلام اینکه روسیه منافعی مشروع در کشور همسایه خود دارد، تاکید کرد: با این حال این امر به مسکو اجازه نمی‌دهد که از نیروهای نظامی به عنوان ابزاری جهت اعمال نفوذ در داخل اوکراین استفاده کند.

به گزارش ایسنا، اوباما با اشاره به اینکه اقدام‌های روسیه در کریمه باعث دور شدن بسیاری از کشورها از مسکو خواهد شد، از کرملین خواست با جامعه بین‌المللی برای کمک به تحقق ثبات در اوکراین همکاری کند.

سی‌ان‌ان گزارش داد، در حال حاضر رهبران آمریکا و روسیه تصاویری مختلف از وضعیت اوکراین ارائه می‌دهند و یکدیگر را به خاطر بحرانی که در این کشور جریان دارد متهم می‌کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیشتر دولت کنونی اوکراین را دولتی نامشروع قلمداد کرد که اختیاراتش را با انجام کودتایی تحت حمایت آمریکا به دست آورده است.

پوتین اظهار کرد که روسیه این حق را دارد که از اهرم نظامی در خصوص اوکراین استفاده کند.

با این حال باراک اوباما و جان کری، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا اعلام کردند که دولت جدید اوکراین واکنشی دموکراتیک به خواسته و اراده مردم این کشور است. آنها در خصوص هجوم نیروهای نظامی و نقض قوانین بین‌المللی توسط روسیه هشدار دادند.

اوباما گفت: به نظر می‌رسد پوتین گروه متفاوتی از وکلا را دارد که تعابیر متفاوتی از قانون دارند اما فکر می‌کنم این مساله کسی را مجاب نمی‌کند.

در همین حال پوتین قدرت‌های غرب و در راس آنها آمریکا را به خاطر آنچه کودتای مسلحانه و ناآرامی در اوکراین خواند مورد اتهام قرار داد و خاطرنشان کرد: من این احساس را دارم که افرادی در آمریکا در برخی آزمایشگاه‌ها می‌نشینند و با کشورها مثل موش آزمایش می‌کنند بی‌آنکه از عواقب کار خود آگاهی داشته باشند.

پیشنهاد اوباما

رئیس جمهوری آمریکا هم‌چنین ضمن ابراز آمادگی برای تحریم روسیه، پیشنهادی را برای حل بحران ناشی از مداخله نظامی روسیه در اوکراین مطرح کرده است.

اوباما در گفت‌وگوی تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، افزایش حضور نظامی روسیه در شبه جزیره کریمه را غیرقابل قبول خواند و برای حل اختلاف روسیه و اوکراین، راه حلی را پیشنهاد کرد. به گزارش دفتر ریاست جمهوری آمریکا، اوباما و مرکل نسبت به "اقدام روسیه در نقض آشکار حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین" ابراز نگرانی شدید کردند.

به گزارش منابع دولتی آمریکا، اوباما با اشاره با ابراز نگرانی مقامات روسی در مورد وضعیت روس‌های ساکن شبه جزیره کریمه، پیشنهاد کرد که یک گروه بین‌المللی ناظران حقوق بشر برای حفاظت از حقوق این افراد به کریمه اعزام شود. در مقابل، روسیه نیز ملزم خواهد بود واحدهای نظامی خود در کریمه را به پایگاه‌های آنان بازگرداند و با رعایت معاهدات دوجانبه با اوکراین، شمار نفرات نظامی روسی در این منطقه را به سقف 11 هزار نفر کاهش دهد.

در پیشنهاد اوباما همچنین آمده است که دولت روسیه مستقیما با مقامات دولت جدید اوکراین گفت‌وگو کند و در صورت لزوم، میانجی‌های بین‌المللی برای حل و فصل اختلافات دو طرف تعیین شوند. در عین حال، انتخابات ریاست جمهوری اوکراین نیز که برای ماه مه پیش بینی شده، در موعد مقرر برگزار شود تا مردم این کشور در مورد حکومت مورد نظر خود تصمیم بگیرند.

اوباما در گفت‌وگو با خانم مرکل تاکید کرد که در شرایط کنونی، در نظر ندارد در اجلاس سران گروه ۸ - متشکل از کشورهای صنعتی پیشرفته به علاوه روسیه - شرکت کند. قرار بود این اجلاس در شهر سوچی، واقع در سواحل روسیه در دریای سیاه، برگزار شود اما کشورهای غربی در واکنش به برخورد روسیه با اوکراین، از حضور در جلسه‌ای که قرار بود این هفته به منظور تدوین مقدمات اجلاس برگزار شود خودداری ورزیدند.

پیشتر، اوباما در یک سخنرانی گفت "ممکن است بتوانیم طی چند روز یا چند هفته آینده، از شدت تنش موجود بکاهیم هر چند شرایطی که در منطقه وجود دارد بسیار جدی است و ما زمان زیادی را به بررسی نحوه حل و فصل آن اختصاص داده‌ایم."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین