کد خبر: ۲۳۴۲۶۱
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۵۸

لاوروف: غرب در اوکراین مانع همکاری می شود/ جان کری: روسیه نیروهایش را از کریمه خارج کند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست مطبوعاتی با جان کری همتای آمریکایی خود با انتقاد از رویکرد غرب در مساله اوکراین گفت: اقدامات غیرسازنده کشورها و سازمان های غربی در اوکراین مانع ایجاد فضای همکاری در این کشور می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: لاوروف روز چهارشنبه در نشست خبری با کری افزود: با جان کری در مورد وضعیت اوکراین و اقداماتی که شرکای ما از طریق سازمان امنیت و همکاری اروپا و شورای روسیه-ناتو و دیگر سازمان های بین المللی می خواهند انجام دهند، گفت وگو کردیم. 

وی تصریح کرد: معتقدیم اقدامات آنها مانع ایجاد فضای مساعد برای گفت و گو و همکاری های سازنده در مساله اوکراین می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از کانال تلویزیونی روسی ان.تی.وی، وزیر خارجه روسیه گفت: کری اذعان کرد چنین فضایی را باید ایجاد کرد زیرا در شرایط تهدیدها و اولتیماتوم ها انجام مذاکرات صادقانه که به مردم اوکراین برای تثبیت اوضاع این کشور کمک کند بسیار دشوار است.

لاوروف اضافه کرد: باید به مردم اوکراین در اجرای توافقنامه 21 ماه فوریه کمک کرد و وزیر امور خارجه امریکا نیز با این دیدگاه موافق است.

موافقت نامه 21 ماه فوریه، میان ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری مخلوع اوکراین و سران احزاب مخالف وی یک روز پیش از خلع وی از مقام ریاست جمهوری امضا شد و وزرای خارجه لهستان، آلمان و فرانسه به عنوان میانجی مذاکرات، این موافقت نامه را امضا کردند. 

دو روز پس از امضای این موافقت نامه، یانوکوویچ کی یف را ترک و به خارکف در شرق اوکراین رفت تا نیروهای سیاسی غربگرای اوکراین قدرت را در غرب و مرکز این کشور به دست بگیرند. 

به گزارش ایرنا، جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا نیز پس از دیدار با سرگئی لاوروف گفت: از روسیه می خواهیم نیروهایش را از کریمه خارج کند.
 
به گزارش شبکه تلویزیونی فرانسه، وی افزود: اجازه نمی دهیم وحدت و استقلال اوکراین مخدوش شود و روسیه تمامیت ارضی این کشور را نقض کرده است.  
 
کری تاکید کرد: از روسیه می خواهیم نیروهای خود را از شبه جزیره کریمه خارج کرده و به پایگاه های خود بازگرداند.  
 
جان کری اضافه کرد: روسیه انتخاب خود را کرد و ما هم به صراحت اعلام کردیم که این انتخاب نادرستی است.
 
 وزیر امورخارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: تجاوز روسیه به تمامیت ارضی اوکراین، دنیا را در حمایت از مردم اوکراین متحد کرد.
 
وی افزود: تجاوزات صورت گرفته علیه اوکراین بی پاسخ نخواهد بود.  
 
جان کری وزیر امور خارجه امریکا درخصوص مذاکراتش با «سرگئی لاوروف» همتای روس اش گفت: مذاکرات پاریس در حل بحران اوکراین ناموفق بود اما هر دو قدرت توافق کردند مذاکرات فشرده در این خصوص را در روزهای آینده ادامه دهند.
 
 کری گفت: در روزهای آینده مذاکرات فشرده با حضور وزیران امورخارجه روسیه و اوکراین خواهیم داشت تا به یک مصالحه دست یابیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین