کد خبر: ۲۳۴۲۸۳
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳

وزیر علوم به قم رفت

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز پنجشنبه برای دیدار با مراجع عظام و علماء وارد شهر مقدس قم شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دکتر رضا فرجی دانا در این سفر که به همراه سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی، محمدحسین امید معاون اداری و مالی، عبدالحسین فریدون مدیر کل حوزه وزارتی و برخی دیگر از مسئولان وزارت علوم انجام می‌شود، با مراجع تقلید و حضرات آیات شهرستانی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی، موسوی اردبیلی و هاشمی شاهرودی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

دیدار با روسای دانشگاه‌های حوزوی استان قم و برخی دیگر از دانشگاه‌های استان و زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (س) از دیگر برنامه‌های وزیرعلوم در سفر به شهر قم است.

براساس این گزارش، وزیر علوم در ابتدای ورود به شهر قم به دیدار آیت الله شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران رفت و پس از صرف صبحانه از موزه هدایای تقدیمی ایشان دیدار کرد.

فرجی‌دانا همچنین با استاندار قم نیز دیدار داشت.

تاکید صافی‌گلپایگانی بر گسترش علم‌ و اخلاق در دانشگاه‌ها
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه حضور در شهر مقدس قم با آیت‌الله صافی‌گلپایگانی دیدار کرد.

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در این دیدار خطاب به وزیر علوم با بیان اینکه شغل شما اهمیت بسیار زیادی نسبت به سایر مشاغل دارد، گفت: در این شغل هم علم و هم اخلاق وجود دارد که اگر در این حوزه موفقیت داشته باشیم تمامی موفقیت‌های دیگر فراهم می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در اسلام مسئله علم و اخلاق از اهم مطالب مورد توجه و تاکید است اظهار کرد: ما در هیچ رشته‌ای نباید از دنیا عقب‌مانده باشیم، بلکه باید جلوتر از دیگران حرکت کنیم و دیگران از دستاوردهای ما استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه ممکن است در دانشگاه‌ها کمبودهایی باشد تصریح کرد: افراد متدینی که می‌دانند در این حوزه باید زحمت بکشند و کار کنند باید تلاش کنند تا نواقص در هر دو جنبه علمی و اخلاقی برطرف شود.

صافی‌گلپایگانی با تاکید بر اینکه کسانی که دانشگاه‌ها را مدیریت می‌کنند باید متدین بوده و جوانان ما نیز باید مسلمان باشند گفت: همه این افراد باید علاقمند به مملکت باشند و هر مسلمانی باید به مسئله علم و اخلاق اهمیت دهد. بنابراین همه ما انتظار داریم در این پست به گونه‌ای عمل کنید که اسباب خوشحالی و خوشبختی همه مخصوصا امام زمان (عج) باشد چرا که صاحب همه اینها امام زمان است و گمان نمی‌کنم کسی از پیشرفت جوانان مسلمان ما مثل امام زمان (عج) خوشحال شود.

این مرجع تقلید با آرزوی توفیق برای مسئولان این حوزه اظهار کرد: هر کسی که در این زمینه کوتاهی کند نزد خدا و مردم مقصر است. بنابراین ما باید در دانشگاه‌ها مواظب باشیم که رشته‌هایی که مورد نیازند راه‌اندازی شوند. نباید جوانان را در رشته‌ای معطل کنیم که در نهایت زمینه استفاده از آنها وجود نداشته باشد، چرا که رشته‌هایی وجود دارد که همه مملکت به آن احتیاج دارد و ما باید آنها را سر و سامان دهیم.

صافی‌گلپایگانی با بیان اینکه من و همه ما باید برای دانشجویان، اساتید و مسئولان این امر دعا کنیم تاکید کرد: تمامی مسائل باید به گونه‌آی باشد که ما در علم و اخلاق کمبودی نداشته باشیم.

در ابتدای این دیدار رضا فرجی‌دانا با اشاره به تحصیل بیش از 4 میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور گفت: این موضوع وظیفه سنگینی را بر دوش وزارت علوم گذاشته است که برای بسترسازی برای جوانان از لحاظ فرهنگی و علمی تلاش ویژه‌ای انجام دهد. به همین جهت ما در اینجا حضور پیدا کردیم تا از رهنمودهای مراجع عظام و علمای اسلام استفاده کنیم.

در ادامه این دیدار سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم خطاب به آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، گفت: ما محتاج دعای خیر شما هستیم و توصیه‌های شما و علمای اسلام را آویزه گوش خود می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که در این دوره فضای دانشگاه‌ها اسلامی‌تر و ‌علمی‌تر باشد.

تاکید استاندار قم بر ارتباط تنگاتنگ حوزه و دانشگاه
صالحی‌منش استاندار قم نیز در نشست روسای دانشگاه‌های استان قم با وزیر علوم بر لزوم ارتباط تنگاتنگ میان حوزه و دانشگاه تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه قم باید به عنوان قطب علمی کشور به ویژه در حوزه علوم انسانی و همچنین در سطح بین المللی قرار بگیرد، گفت: در حال حاضر جایگاه دانشگاهیان قم ، جایگاهی بسیار مطلوب و مناسب است گرچه ایده آل نیست اما امیدواریم که با دستورات و عنایات وزیر علوم نسبت به رفع مشکلات و موانع روسای دانشگاه‌ها بتوانیم در این زمینه و در جهت رسیدن به اهداف معین گام‌های موثر برداریم.

وی با بیان اینکه قم شهر مراجع بزرگوار علم و فقاهت و همچنین شهر حوزه علمیه است، اظهار کرد: امروزه در حوزه‌های علمیه حدود 100 هزار طلبه، فضلا، اساتید، مدرسان و مراجع وجود دارد. 15 نفر از مراجع عظام در قم هستند و بیش از 1500 نفر از اساتید عالی فقه و اصول در حوزه‌های علمیه استان حضور دارند. جامعه مدرسین نیز از افراد شاخص و مورد توجه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری هستند.

صالحی منش با تاکید بر لزوم ارتباط میان حوزه و دانشگاه، گفت: این ارتباط باید جایگاهی شایسته‌ در وضعیت فعلی حوزه و دانشگاهیان داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروزه یکی از کمبودهای محسوس حوزه علم و دانش کشور ارتباط تنگاتنگ بین دو حوزه قدرتمند دانشگاه و حوزه است، خاطر نشان کرد: اگر این دو حوزه بتواند همکاری‌هایی از قبیل تبادل پایان‌نامه و انعقاد توافقنامه‌های بین روسای دانشگاه‌ها و موسسات فقهی قابل توجه داشته باشند، سرآغاز یک فصل نوین است.

استاندار قم در پایان ابراز امیدواری کرد که روحیه اجتهاد و تعامل بین حوزه و دانشگاه در سطح عالی آن برقرار شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین