کد خبر: ۲۳۴۳۱۱
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۴

گفت‌وگو با مدیر عامل شرکت پستی که نیامده، آن را ورشکسته اعلام کرد

مدیرعامل جدید شرکت پست اگر چه هنوز 100 روز نیست که به این سمت برگزیده شده است اما از 8 گام اساسی این شرکت برای پیشرفت و رسیدن به اهداف مندرج در برنامه پنجم توسعه سخن می‌گوید و بر این نکته اشاره دارد که این شرکت در تلاش است تا سال آینده خدمات متنوعی را از طریق دفاتر پستی به مردم ارائه کند. آنچه در پی می‌آید مشروح گفت‌وگوی ایران با حسین مهری، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت پست است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: وزیر ارتباطات در مراسم معارفه جنابعالی، به اعلام نارضایتی خود از شرایط شرکت پست پرداخت و شما هم این شرکت را ورشکسته اعلام کردید. چه برنامه‌هایی برای خروج شرکت پست از این وضع دارید؟

پست در دنیا نقش مهم و اثرگذاری دارد و بسیاری از کارهای مردم و سازمان‌ها از این طریق انجام می‌شود و شاید در طول چند سال اخیر کمتر به پست توجه شده و با توجه به خواست و نیاز مردم و سازمان‌ها، سرویس‌های جدیدتری تعریف نشده است. طبیعی است که اگر بخواهید به شکل سنتی مجموعه پست را اداره کنید، حجم ترافیک مرسولات کاهش پیدا خواهد کرد و به تبع آن یک سری هزینه‌های ثابت شامل نیروی انسانی، حمل‌و‌نقل و غیره بر این مجموعه تحمیل خواهد شد. بر همین اساس در یکی دو ماه گذشته مطالعاتی را از وضعی پست در کشورهای دنیا و نقاطی که در آن پست توسعه یافته است انجام دادیم و همزمان جلساتی را با مدیران فعلی و سابق، صاحبنظران و کارشناسان مجرب و معاونان وزارت ارتباطات برگزار کردیم که با توجه ویژه به سخنان وزیر؛ به این نتیجه رسیدیم که باید یک برنامه جامع مبتنی بر مشتری مداری در شبکه پست طراحی کرده و تمامی کارهایمان را بر اساس این برنامه تنظیم کنیم. این برنامه در 8 محور اصلی شامل «اصلاح ساختار»، «مدیریت هزینه»، «نوآوری در توسعه بازار»، «طبقه‌بندی واحدهای اجرایی متناسب با ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی»، «نوآوری در افزایش کیفیت»، «استانداردسازی»، «تمرکززدایی با رویکرد مسئولیت‌پذیری» و «تعیین پست به عنوان درگاه خدمات دولت» تهیه و تدوین شد.


این 8 محور چه مواردی را شامل می‌شود؟
در محور اول با توجه به اینکه سال‌هاست که ساختار پست، بدون تغییر مانده و ما اگر بخواهیم سرویس‌های جدید و نوینی را طراحی کنیم، به‌طور طبیعی نیازمندیم که این ساختار را بر اساس برنامه تدوین شده، اصلاح کنیم. در این زمینه برنامه‌هایی برای چابک‌سازی مجموعه همچنین تعریف وظایف، مبتنی بر کارهای جدید در دستور کار قرار دادیم که شامل مواردی همچون تجمیع فیزیکی واحدهای ستادی، بازنشستگی پیش از موعد، ادغام واحدهای مرتبط در ساختار و طراحی مکانیزم پرداخت کارمزدی به جای روزمزدی است. محور دوم به این صورت است که با توجه به امکانات و تجهیزات شرکت پست که هزینه‌های سنگینی به این مجموعه تحمیل کرده است، مدیریت هزینه را در دستور کار خود قرار دادیم تا در این قسمت بتوانیم با بازنگری و ساماندهی قراردادهای زیان‌ده، توقف جذب نیرو و ساماندهی مناسب آن، برون‌ سپاری خطوط پستی، واگذاری واحدهای قبول و ساماندهی مناسب آن، کاهش هزینه‌های غیر ضروری، یکپارچه‌سازی شبکه توزیع و ساماندهی نظارت‌های کیفی به این مهم دست پیدا کنیم. اما در محورسوم و در موضوع نوآوری در توسعه بازار هم مواردی همچون جذب بازارهای کلان، افزایش سهم سرویس‌ها با ارزش افزوده ویژه و پیشتاز، توسعه پست مستقیم و استفاده از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی پست، توسعه سرویس‌ها با مشارکت بخش خصوصی، ساماندهی فضاهای خالی و بدون استفاده، پست SHOP و اجاره برای فعالیت‌های مرتبط با خدمات پستی و توسعه سرویس‌های نوین از جمله پست تلفنی 193 برای شهر تهران را در دستور کار خود قرار دادیم تا از این طریق بتوانیم سهم پست در کشور را افزایش بدهیم. در محور چهارم؛ برنامه‌های شرکت پست متمرکز بر طبقه‌بندی واحدهای اجرایی متناسب با ظرفیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که بر اساس حجم عملیات پستی و میزان درآمد تعریف می‌شود. محور پنجم که مبتنی بر نوآوری در افزایش کیفیت است، مواردی همچون افزایش نظارت‌های الکترونیک برانجام عملیات، بازمهندسی عملیات قبول تا توزیع، یکسان‌سازی آدرس در همه سازمان‌ها و آموزش‌های مهارت محور با تأکید بر اعتمادسازی، مشتری‌مداری، انجام نظارت‌های الکترونیک و خروج از حالت سنتی در دستور کار قرار گرفت. ششمین محور؛ برون رفت از وضع کنونی شرکت پست مبتنی بر اصول استانداردسازی فرایندهای عملیات، مصرف، رفتار کارکنان و یکپارچه‌سازی است. در محورهفتم؛ تمرکززدایی با رویکرد مسئولیت‌پذیری که بر تدوین برنامه‌های مربوطه با رویکرد حداقل دخالت، حداکثر نظارت و پاسخگویی هر چه بیشتر استوار است به استان‌ها این اختیار را دادیم که بدون مراجعه و کسب اجازه از مرکز، پاسخگوی مجموعه خود باشند. هشتمین و آخرین محور برون رفت پست از وضع کنونی، تعیین پست به عنوان درگاه خدمات دولت است و به دنبال این هستیم که بتوانیم در دفاتر خدمات ارتباطی شهری و ICT روستایی، خدمات متعددی را از سازمان‌ها و نهادهای دولتی دریافت کرده و در این دفاتر به مردم عرضه کنیم.


 آیا پست به اهداف در نظر گرفته شده در برنامه پنجم توسعه دست پیدا کرده است؟ تا پایان برنامه پنجم باید میزان سرانه مرسوله‌های پستی به 23 برسد اما اکنون چه شده که این رقم با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شده است؟
برابر با برنامه پنجم توسعه باید سرانه مرسوله به 23 برسد اما آمارها نشان می‌دهد که سرانه واقعی مرسوله‌های پستی در کشور 6 بوده و این رقم در نهایت تا پایان سال به 7 یا 2/7 خواهد رسید. در سال گذشته، سرانه مرسوله در کشور 10 الی 11 بود که کار بسیار ارزشمندی محسوب می‌شد اما امروزه با کاهش این حجم، به دلایل مختلف، فاصله معنی‌داری بین سرانه واقعی مرسوله تا رقم پیش‌بینی شده در پایان برنامه پنجم توسعه وجود دارد. یکی از دلایل کاهش سرانه مرسوله در کشور، وجود شبکه‌های موازی و غیرقانونی است. اگر ما می‌توانستیم با توجه به خواسته‌ها و نیازهای مردم از سازمان‌ها، طراحی‌های مختلفی انجام داده و کیفیت خدماتمان را ارتقا می‌دادیم، قطعاً بدانید که وضع‌مان بهتر و سرانه مرسوله در کشور بالاتر از این بود.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در همایش تبیین رویکردها و برنامه‌های شرکت پست « نوآوری و افزایش خدمات با کیفیت بالا» را شعار سال 93 پست اعلام کردند، آیا ظرفیت تحقق این شعار در پست وجود دارد؟
ما امیدواریم که شعار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای شرکت پست در سال 93 محقق شود. به نظر من کیفیت و نوآوری باید همیشگی باشد. به عنوان مثال اگر ظرف 24 یا 48 ساعت مرسوله‌ای در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها توزیع می‌شود، بر اساس هدف‌گذاری‌های صورت گرفته برای 2 سال آینده، زمان توزیع این مرسوله‌ها باید به 20 یا 36ساعت کاهش پیدا کند. نوآوری و کیفیت دو مبحث مهمی است که اگر یک مجموعه‌ای می‌خواهد در عرصه رقابت همچنان حضور داشته باشد باید به این دو اصل بپردازد و ما هم در تلاش هستیم تا به این سمت حرکت کنیم. با توجه به گستردگی شبکه‌های مخابراتی مانند اینترنت، اگر به سمت نوآوری حرکت نکنیم، روز به‌روز حجم کارهایمان کاهش پیدا خواهد کرد. باید نوآوری و ارتقای کیفیت، همیشه سرلوحه کار ما باشد و به صورت محوری، سال آینده تمرکزمان روی این دو بخش است.


 با توجه به این‌که از ابتدای دوره جدید، وزارت ارتباطات از شرکت پست خواسته که ماهانه یک خدمت جدید را ارائه دهند، تا به امروز چه خدماتی به مردم ارائه شده است؟
متأسفانه با توجه به این‌که زیرساخت‌های لازم برای اجابت درخواست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات فراهم نبود از ایشان خواهش کردیم که یک فرصتی به ما بدهند تا در ابتدا وضع فعلی شرکت پست را بهنگام و بهینه کنیم. در حال حاضر شرکت پست، وضع‌ مطلوبی نداشته و سرویس‌های موجود، نیاز به بازنگری و ارتقا دارد. امیدوارم از سال آینده بتوانیم سرویس‌های جدید را عملیاتی و اجرایی کنیم، ضمن این‌که ایجاد یک سرویس جدید به زیرساخت‌های خاص نیاز دارد. این طور نیست که ما شعار بدهیم و نتوانیم بموقع به تعهدات خود عمل کنیم، چرا که این موضوع، بی‌اعتمادی را دامن می‌زند. ما مصمم هستیم که اگر حرفی می‌زنیم اجرایی و عملیاتی باشد و بتوانیم به تعهداتمان پایبند باشیم.


در حال حاضر میزان نفوذ آی‌تی در پست و نقش آفرینی این حوزه در شرکت پست چقدر است؟
اگر به دنبال موفقیت هستیم باید بستر حرکت‌ها و سرویس‌هایمان را بر مبنای آی‌تی تعریف کنیم. در کشورهای توسعه یافته هر چه شبکه‌های آی‌تی ارتقا پیدا کرده است به همان میزان پست هم قوی‌تر شده است. امروزه متوسط سرانه مرسوله در دنیا 50 بوده که این رقم در کشورهای توسعه یافته، صنعتی و فراصنعتی بین 400 الی 600 است، این در حالی است که سرانه مرسوله در کشور امریکا نزدیک به هزار عدد در سال است. بنابراین هر چه شبکه‌های فروش توسعه پیدا کند، در نتیجه می‌توان گفت که کار پست بیشتر شده و با استفاده از شبکه‌های ارتباطی، می‌تواند خودش را توانمندتر کرده و ارتقا دهد و سرویس‌های جدیدی را تعریف کند. پست به عنوان یک رسانه قوی در کشورهای اروپایی و امریکا توانسته خودش را به مردم بقبولاند و مخاطب هم برای دریافت محصول خود، فقط از شبکه‌های پستی استفاده می‌کند. این نیاز سبب شده است تا ساماندهی بانک‌های اطلاعاتی را در برنامه آینده شرکت پست قرار دهیم تا بتوانیم با راه‌اندازی سرویس‌های نوین، شبکه پست کشور را ارتقا دهیم.


 میزان حمایت‌های دولت از پست به چه میزان است؟ آیا پست درآمدزایی‌های لازم برای سوددهی اقتصادی را داشته است؟
متأسفانه در دو سه سال اخیر، حمایت جدی از شرکت پست صورت نگرفته و زیان انباشته شرکت بشدت افزایش پیدا کرده و شبکه پست کشور را تحت تأثیر خود قرار داده است. در حال حاضر مبالغ سنگینی به بخش‌های مختلف نظیر پیمانکاری‌های حمل‌و‌نقل و هواپیمایی‌های مختلف نظیر لوفت هانزا، دفاتر خدمات ارتباط شهری و روستایی، پیمانکاری‌های نظافت و غیره بدهکاریم که این بدهی‌ها از سال‌های گذشته روی هم انباشته شده و نتوانسته‌ایم آنها را پرداخت کنیم. اگر در دو سه سال گذشته، حمایت‌های جدی‌تری از طرف دولت صورت می‌گرفت شاید ما با وضع بحران مالی در شرکت پست روبه‌رو نمی‌شدیم. در سال‌جاری میزان کمک‌های دولت به شرکت پست 17 میلیارد تومان بوده است، که از این مبلغ تنها چیزی حدود 6 میلیارد تومان آن پرداخت شده است. همچنین کمک‌های مصوب دولت در بخش عمرانی شرکت پست، حدود 40میلیارد تومان است که از این مبلغ چیزی نزدیک به 18 میلیارد تومان آن را دریافت کرده‌ایم. تسهیلات دریافت شده از دولت، به جهت محدودیت‌های موجود، تنها در بحث‌های جاری هزینه شده و مباحث توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری شرکت پست متوقف شده است. امیدواریم با تدبیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محورهای 8گانه برون رفت شرکت پست از شرایط فعلی، ایجاد تحرک در مجموعه پست، ارائه سرویس‌های نوین، حمایت دولت و درآمدزایی، بتوانیم از شرایط بحرانی فعلی عبور کنیم.

منبع: روزنامه ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین