کد خبر: ۲۳۴۴۳۴
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۶

حمایت پارلمان روسیه از الحاق کریمه به این کشور

ˈوالنیتنا ماتوینکوˈ رییس شورای فدراسیون (سنا) روسیه اعلام کرد که این نهاد قانونگذای از اقدام منطقه خودمختار ˈکریمهˈ در اوکراین برای رای گیری به منظور پیوستن به روسیه به عنوان یکی از مناطق این کشور، حمایت می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: ماتوینکو روز جمعه در دیدار ˈالکساندر کنستانتینوفˈ رییس پارلمان محلی منطقه خود مختار کریمه با وی در مسکو اظهار داشت: اگر ساکنان کریمه چنین اراده ای را به نمایش بگذارند و به الحاق به خاک روسیه رای دهند، شورای فدراسیون از آن حمایت خواهد کرد.

وی افزود: البته پارلمان کریمه از چنین حقی برخوردار است.

وی اضافه کرد: هیچ کس حق ملت ها را برای تعیین سرنوشت خود را رد نمی کند.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که روس زبانان منطقه خودمختار کریمه در جنوب اوکراین که اکثریت ساکنان آن را تشکیل می دهند، با خودداری از به رسمت شناختن حکومت جدید این کشور، قصد دارند شانزدهم ماه جاری میلادی در یک همه پرسی برای جدایی از اوکراین و الحاق به روسیه، شرکت کنند.

شرکت کنندگان در این همه پرسی قرار است به سوالات 1- آیا شما از الحاق کریمه به خاک روسیه به عنوان یکی از مناطق آن حمایت می کنید و 2- آیا شمار طرفدار احیای قانون اساسی 1992 اوکراین و باقی ماندن کریمه به عنوان بخشی از این کشور هستید، پاسخ دهند.

روس زبانان منطقه خود مختار کریمه که اکثریت جمعیت دو میلیون و 140 هزار نفری این منطقه را تشکیل می دهند پس از فرار ˈویکتور یانکوویچˈ رییس جمهوری طرفدار روسیه اوکراین از کی یف در بیست و یکم فوریه امسال و سر کار آمدن نیروهای سیاسی غربگرا در این کشور اعلام کردند که حکومت جدید اوکراین را به رسمیت نمی شناسند.

روس زبانان منطقه خودمختار کریمه در این راستا تمامی ساختارهای قدرت را بدست گرفتند و اعلام کردند که شانزدهم ماه جاری میلادی در خصوص تعیین آینده این منطقه همه پرسی برگزار می کنند.

بروز این وضعیت در منطقه خودمختار کریمه که شهر بندری ˈسواستاپولˈ آن محل استقرار ناوگان دریای سیاه روسیه می باشد، به بروز تنش شدید در مناسبات روسیه با اوکراین و غرب منجر شد و مقام های آمریکا و اتحادیه اروپا، مسکو را تهدید به اعمال تحریم در صورت مداخله در کریمه و الحاق آن به خاک خود کردند.

در همین حال پارلمان محلی منطقه خودمختار کریمه در نشست دیروز اعلام کرد که به خاک روسیه ملحق می شود و قرار است ساکنان این منطقه که اکثریت آنان را روس زبانان تشکیل می دهند، در همه پرسی پیش رو در این خصوص تصمیم بگیرند.

به گزارش ایرنا، این در حالی است که مقام های غربی و حتی چین به عنوان شریک راهبردی روسیه اعلام کرده اند که الحاق کریمه به خاک روسیه را نمی پذیرند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین