کد خبر: ۲۳۴۵۹۵
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴

آخرین وضعیت ذخیره دارویی کشور

وزیر بهداشت، ذخیره دارویی کشور را مناسب دانست و گفت: در بحث ذخیره سازی برخی اقلام دارویی، تا دو سال آینده جای نگرانی وجود ندارد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر سید حسن هاشمی صبح شنبه در حاشیه گردهمایی داروسازان ایران که در سالن اجتماعات انستیتو پاستور برگزار شد، افزود: اگر دارو هنوز گران است باید دولت تلاش کند همانگونه که آرامش نسبی را ایجاد کرده و طبق وعده‌ای که داده تا قبل از آغاز سال جدید این آرامش را ایجاد کند.

وی، ذخیره دارویی را در کشور مناسب دانست و نسبت به مصرف بی‌رویه دارو در کشور هشدار داد و گفت: متأسفانه نسبت به مصرف بی رویه دارو در کشور نگران هستیم و توزیع نامناسب دارو نیز وجود دارد چرا که دولت از داروهای گران قیمت و صعب‌العلاج حمایت می‌کند اما دفترچه‌های بیمه، توزیع دارو را نامناسب کرده است که نیاز به نظارت قوی دارد.

هاشمی با اشاره به اینکه بیش از 5 هزار قلم دارو در کشور وجود دارد گفت: این امکان وجود دارد که همه داروخانه‌ های کشور تمام اقلام دارویی را نداشته باشند.

وی گفت: آنچه که بر افزایش مصرف دارو مشکل‌ساز شده بحثهای آموزشی است ما در این سالها فقط تعداد دانشگاهها را زیاد کردیم اکنون بیش از 90 دانشکده داریم و بودجه‌ای که صرف خرید و مصرف دارو می‌شود بسیار بالاست.

هاشمی تصریح کرد: از سوی دیگر پزشکان دسترسی سریعی به اطلاعات دارو دارند و دارویی که در دنیا تولید می‌شود را در نسخه‌های خود تجویز می‌کنند که این هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

وی افزود: راه‌حل این موضوع تقویت صنف است سازمان نظام پزشکی را باید تقویت کنیم چرا که مصرف دارو اگر به همین شکل ادامه یابد منابع را خواهد بلعید.

وزیر بهداشت در مورد رقم بدهی بیمارستانها به شرکتهای دارویی نیز گفت: شرکتهای دارویی باید پول را به صورت حواله و نقد بدهند تا دارو را در اختیار بیمارستانها قرار دهند این در حالی است که بیمارستان‌هایی را می‌شناسم که از سال 89 هنوز بدهکار هستند.

وی تصریح کرد: این موضوع قیمت دارو را گران می‌کند و با توجه به اینکه رقم بدهی بیمارستانهای دولتی به شرکتهای دارویی 880 میلیارد تومان است بنا داریم تا قبل از اردیبهشت بدهی آنها را به حداقل برسانیم.

هاشمی ادامه داد: برای حمایت تولید تصمیمات خوبی گرفته شده اما قرار شده این تصمیمات ثمربخش باشد به همین دلیل شورای فناوری سلامت را ایجاد کردیم.

وزیر بهداشت افزود: در این شورا قرار است تا پایان کار این دولت برای عدم وابستگی به واکسن اقداماتی انجام شود و وابستگی را به مواد اولیه وارداتی 25 درصد کاهش دهد.

وی گفت: همچنین قرار است تراز تجاری دارو مثبت شود در حالی که اکنون منفی است و به سمت واردات است.

وزیر بهداشت همچنین در مورد وضعیت تعرفه‌های درمانی سال آینده افزود: این تعرفه‌ها در شورای عالی بیمه تصویب شده اما تا در هیئت وزیران اعلام و تأیید نشود نمی‌توان در مورد آن نظر داد چرا که قطعی نیست اما تعرفه‌ها به سمت واقعی شدن حرکت کرده است و این به معنی فشار بر مردم نیست.

به گزارش مهر، هاشمی گفت: دولت در بودجه‌های پیش‌بینی شده برای بخش بیمه 66 درصد افزایش اعتبار دیده و افزایش تعرفه‌ها، مطالبه سهم مردم از بیمه‌ هاست و به معنی فشار بر مردم نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین