کد خبر: ۲۳۴۶۱۸
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵
توضیحات صالحی درباره تغیبرات در سازمان انرژی اتمی

صالحی: مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 به خوبی پیش رفته است

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 به خوبی پیش رفته است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، بعدازظهر شنبه در جمع خانواده‌های شهدای هسته‌ای افزود: بر اساس اطلاعی که همکاران و نمایندگان ایران در تیم کارشناسی کشورمان در مذاکرات وین به ما داده‌اند مذاکرات به‌خوبی پیش رفته است و اطمینان داریم اگر طرف مقابل با حسن نیت پیش آمده باشد برون‌رفت از مذاکرات مثبت و ایجابی خواهد بود.

او با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای تصریح کرد: مسیری که برای حل و فصل موضوع هسته‌ای در پیش است به اذن خدا به سرانجامی نیکویی می‌رسد و دیر نیست که جشن این پیروزی عظیم را به پا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بر اساس داده‌ها و نشانه‌هایی که می‌بینم عرض می‌کنم که ما به آینده امیدواریم و تفعل به خیر می‌زنیم و یقین داریم دست برتر با ماست.

صالحی گفت: البته باقیمانده راه باید با هوشیاری و هوشمندی و صبر و حوصله طی کنیم. ما به لحاظ هوشیاری سیاسی و انسجام از آن‌ها هوشیارتر و منسجم‌تر هستیم.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 که هفته گذشته در وین انجام شد، اظهار کرد: ما امیدواریم طرف مقابل از فرصت به دست آمده استفاده کند. ما با نیت صادق وارد مذاکره شده‌ایم و امیدواریم طرف مقابل هم همین‌گونه باشد.

او با تاکید بر این که ما یقینا از بن‌بست‌ها عبور خواهیم کرد، گفت: ملتی که فشارها و محدودیت‌ها را پذیرفته و محکم ایستاده است باقیمانده راه را با اقتدار بیش‌تر و عزتمندی طی خواهد کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره محتوای مذاکرات کارشناسی و مباحثی که درباره موضوع غنی‌سازی و راکتور اراک مطرح شده است، با بیان این که نمی‌توانم وارد جزییات شوم، گفت: فعلا قرار است نتیجه مذاکرات به پایتخت‌ها برده شود و جمع‌بندی‌ها صورت گیرد و پس از آن در سطح وزیر خارجه ایران و اشتون و سایر نمایندگان 1+5 موضوعات نهایی شود.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که آیا در مذاکرات مسائل و مباحثی از سوی طرف مقابل مطرح شده است که نقطه چالش بوده و برای ایران غیرقابل پذیرش باشد؟ اظهار کرد: خطوط قرمز ما در مذاکرات را رهبری تعیین کردند و در همین چارچوب ما عمل می‌کنیم.

صالحی تاکید کرد: ما از هیچ حق و حقوقی که در ان‌.پی‌.تی و در اساسنامه آژانس به آن تصریح شده است اجازه عدول کردن نداریم. هر جا حق ماست باید حق‌مان برقرار باشد و هر جا تعهد داشته باشیم آن را انجام می‌دهیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: اگر در جایی داوطلبانه برخی فعالیت‌ها را فعلا کنار می‌گذاریم بحثی جداگانه است؛ مثل غنی‌سازی 20 درصد.

او با طرح این موضوع که برخی در جامعه مطرح می‌کنند اگر به 20 درصد نیاز نداشتیم چرا تولید کردیم؟ گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که از ابتدا هم به دنبال تولید سوخت تا غنای 20 درصد نبودیم چرا که برای‌مان صرف نمی‌کرد، همه چیز را داخل تولید کنیم اما چون برای‌مان شرط و شروط گذاشتند و حاکمیت‌مان را می‌خواستند زیر سوال ببرند، نظام تصمیم به تولید سوخت 20 درصد گرفت و الان به اندازه سه تا چهار سال سوخت تولید کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اگر روزی نیاز به سوخت 20 درصد داشتیم از آن‌جا که خودمان امکان تولید آن را پیدا کرده‌ایم، تحت نظارت و با اعلام قبلی به آژانس دوباره شروع به تولید 20 درصد می‌کنیم.

صالحی درباره تولید سوخت بالاتر از غنای 20 درصد با بیان این که «فعلا نیازی به تولید سوخت بالای 20 درصد نداریم»، افزود: اما اگر به آن هم برای مقاصد صلح‌آمیز نیاز داشتیم و طرف‌های تامین‌کننده سوخت آن را تامین نکنند حق خود می‌دانیم که بالای 20 درصد را هم تامین کنیم. البته آن‌ها (1+5) باید تعهد دهند که در صورت نیاز ایران به سوخت بالای 20 درصد برای مقاصد صلح‌آمیز آن را تامین می‌کنند. در عین حال چنین موضوعی الان مطرح نیست.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره آخرین اقدامات ایران برای رقیق و اکسید کردن سوخت 20 درصد، گفت: این فرآیندها در حال انجام است. بر اساس توافق ژنو قرار است نیمی از ذخایر 20 درصدی ایران که حدود 200 کیلوگرم بوده است به اکسید اورانیوم (صفحه سوخت) و نیمی دیگر به کم‌تر از پنج درصد رقیق شود که این فرآیندها در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان انرژی اتمی که در حضور خانواده شهدای هسته‌ای و در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با بیان این که خانواده سازمان انرژی اتمی خانواده‌ای پانزده هزار نفری است و نزدیک به 85 درصد آن‌ها مدرک لیسانس و بالاتر دارند و مجموعه‌ای فرهیخته هستند، گفت: برای ما سربازی که از مراکز هسته‌ای حفاظت می‌کند و کسانی که در مرکزیت کار هستند مهم هستند و یک مجموعه واحد را تشکیل می‌دهیم و بدون توجه به جایگاه هر کس از همه آن‌ها قدردانی می‌کنیم. البته آن‌هایی که به لحاظ علمی شانی دارند گشاینده این راه و از پیش‌قراولان هستند.

صالحی گفت: آن چه که از افتخار و سربلندی نصیب ما شده است مرهون از خودگذشتگی کسانی چون شهدای هسته‌ای‌مان بوده است، من زندگی‌نامه آن‌ها را خوانده‌ام. تماس‌های زیادی با آن‌ها گرفته شده است که اتفاقا اغواگرایانه بوده اما ترجیح دادند در کشور خود بمانند و برای ارتقای عزت و جایگاه کشورشان تلاش کنند.

او با اشاره به برخی اظهارنظرها و سخنان درباره جابه‌جایی‌ کارکنان در سازمان انرژی اتمی، با تاکید بر این که کشور به انسجام و اقتدار ملی نیاز دارد، گفت: البته این به معنای آن نیست که انتظار نقد نداشته باشیم بلکه نقد خودی را باید به جان بخریم. اگر نقد به‌جا باشد باید به آن گوش دهیم و اگر مبتنی بر داده‌های دقیق نباشد باید آن را توجیه و پاسخ دهیم. گاهی نقد به مذاکره و محتوای آن نیست بلکه بیان مسائلی است که از اساس دروغ و بی‌مبنا و اتهام و بهتان و امری ناپسند و بداخلاقی است.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد:‌ در سازمان انرژی اتمی پانزده هزار پرسنل مشغول کار هستند که حدود پنج هزار نفر از آنان استخدام دولتی هستند که ما نمی‌توانیم به میل خود آن‌ها را اخراج کنیم و 10 هزار نفر دیگر شرکتی هستند که سالانه عقد قرارداد می‌شوند.

وی با اشاره به برخی انتقادها از سوی برخی افراد و بازتاب آن در سخنان مقامات کشور، توضیح داد: تمام این انتقادها و بحث‌ها درباره شش نفر از پانزده هزار نفر است که اتفاقا استخدام رسمی سازمان هم نیستند و از این شش نفر، سه نفر در حال حاضر مشغول کار هستند که بعد از آمدن من به سازمان در مقام خود ابقاء شدند. از سه نفر دیگر، یک نفر که مدیرعامل یکی از شرکت‌های مرتبط با سازمان انرژی اتمی است اعلام کرده که با فلان معاون سازمان که به تازگی جابه‌جا شده‌ نمی‌تواند کار کند در حالی که معاون مذکور استخدام رسمی، استاد تمام دانشگاه و دارای چند نشان دولتی از دولت‌های هشتم و نهم و مورد تفقد نظام است و شخصیتی بزرگوار است. بعد از آن فرد مورد نظر به عنوان مشاور و عضو چند هیات مدیره مشغول به کار بودند اما به خواست خودشان از سمتی که در آن قرار داشتند رفتند چرا که می‌گفتند نمی‌توانند با آن معاون کار کنند و انتظار داشتند به خاطر وی معاون مورد نظر جابه‌جا شود. دو نفر دیگر نیز اصرار در باقی ماندن در جای قبلی‌شان دارند اما بنا به تصمیماتی نیاز بود تا این جابجایی‌ها صورت گیرد اما با این حال دو هفته پیش بنده از این دو نفر خواستم که هر کجا مدنظرشان است را پیشنهاد دهند و البته قرار است درباره بخش‌های پیشنهادی از سوی این دو نفر تصمیم‌گیری به اتفاق صورت گیرد.

صالحی تاکید کرد: کسی از سازمان انرژی اتمی اخراج نشده است و ما کسی را کنار نگذاشته‌ایم.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اظهاراتی که در این باره در نماز جمعه مطرح شده است، گفت: بنده همان روز که این صحبت در نماز جمعه مطرح شد خدمت جنتی رسیدم و مراتب را به وی توضیح دادم و وی هم همان روز به صداوسیما دستور داد که آن بخش از صحبت‌هایش در این مورد را پخش نکنند و بعد گفت که ای کاش قبل از بیان این مطلب با شما هماهنگ می‌کردیم و اطلاعات لازم را می‌گرفتیم و من از همین جا از جنتی و صداوسیما تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به دوران مسوولیتش در سال‌های انقلاب، گفت: من در جاهای مختلف خدمت کرده‌ام و در هر جا که رفته‌ام نه اتوبوسی با خودم کسی را برده‌ام و نه اتوبوسی کسی را با خودم آورده‌ام اما جابه‌جایی نیرو از وظایف مدیریت است و به لحاظ فنی و کارشناسی امری لازم.

صالحی گفت: خواسته‌های گروهی را نباید بر خواسته‌های ملی‌مان مقدم بدانیم چرا که این مساله مشکل‌آفرین است. بنده می‌گویم اگر هم‌چنان بر این مساله کسی یا کسانی اصرار دارند قرآن بیاورند و قسم بخوریم.

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در شرایط فعلی که مذاکرات هسته‌ای در جریان است طرح این مباحث به صلاح نیست.

او در ادامه با انتقاد از برخی اظهارات که بی‌مبنا گفته می‌شود، گفت: برخی مطرح می‌کنند که 51 هزار سند از سازمان انرژی اتمی به جای دیگر منتقل شده است. اصلا فرض که چنین اتفاقی افتاده است؛ این حق ماست اما بیان این مطلب چه ضرورتی در شرایط فعلی دارد؟ و یا این که شنیده می‌شود سازمان انرژی اتمی محافظان و کارشناسان خود را کم کرده است. اساسا سازمان وظیفه تعیین محافظ را ندارد و شورای امنیت و وزارت کشور سطح حفاظت را تعیین می‌کنند؛ البته به لحاظ بودجه‌ای سازمان حمایت می‌کند. معتقدم این نوع مباحث وارونه جلوه دادن حقایق برای مردم است.

صالحی در ادامه گفت: بعد از این همه سال خدمت برخی مطرح می‌کنند که سازمان انرژی اتمی در راستای تامین منافع رژیم صهیونیستی کار می‌کند. آیا این حرف درست است؟ این‌گونه مباحث به خاطر مقاصد سیاسی است. من به آن‌هایی که این مسائل را مطرح می‌کنند می‌گویم فرض کنید از این پیکار سیاسی پیروز بیرون آمدید اما این چه برد و افتخاری را برای شما خواهد داشت وقتی حق را ناحق می‌کنید. این برد بردی معاویه‌ای است نه علی‌ وار.

به گزارش ایسنا، در این مراسم خانواده شهید علی محمدی، شهید شهریاری، شهید رضایی‌نژاد و شهید قشقاوی حضور داشتند و رییس سازمان انرژی اتمی با تقدیم لوحی از خانواده این عزیزان تقدیر کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین