کد خبر: ۲۳۴۸۵۰
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۴

در دیدار شمخانی با اشتون چه گذشت؟

دبیر شورایعالی امنیت ملی، سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران را فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر با شرایط حاکم بر ایران دانست و گفت: فرجام مذکرات هسته‌ای آزمونی برای پایه‌گذاری روابط جدید با اتحادیه اروپا است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از ظهر روز جاری با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

شمخانی با استقبال از تمایل و تحرک کشورهای اروپایی برای آغاز دور جدیدی از همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی، فرجام مذاکرات هسته‌ای را آزمون بزرگی برای ارزیابی کمیت و کیفیت همکاری‌های آتی ایران و اتحادیه اروپا است.

دبیر شورایعالی امنیت ملی، سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران را فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر وی با واقعیت‌ها و شرایط حاکم بر جامعه ایران عنوان کرد و با اشاره به ثبات، امنتی و رفاه مناسبی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد اظهار داشت:‌مذاکره و گفت‌وگو بر اساس منطق،‌احترام متقابل و تأمین منافع در تمامی ادوار راهبرد اصولی ایران بوده است و در این چارچوب آماده همکاری و تعامل سازنده با کشورهای مختلف هستیم.

شمخانی صداقت، شفافیت و تعهد به اجرای توافقات را لازمه مفاهمه و ایجاد درک متقابل نیست به اقتضائات و ضرورت‌های همکاری مشترک عنوان رکد و با انتقاد از گفتار و رفتار غیر سازنده برخی چهره‌های افراطی که منافع خود را در بی‌ثبات‌سازی محیط بین‌المللی جستجو می‌کنند افزود: استقلال رأی و عدم تأثیرپذیری از لابی‌های ضد ثبات شرط لازم برای حرکت در مسیر دستیابی به توافقات سازنده است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی، حوزه‌های همکاری میان جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا را بسیار متنوع و گسترده عنوان کرد و با ابراز نگرانی در خصوص بحران جاری در سوریه، ضرورت تلاش همه جانبه برای پایان دادن به فجایع انسانی در این کشور اظهار داشت: مداخله غیرسازنده برخی کشورها در سوریه و استفاده ابزاری از تروریسم، موجب تصاعد بحران و شکل‌گیری کانون‌های خشونت غیرقابل کنترل در منطقه شده است.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نیز در این دیدار با اشاره به افزایش چشمگیر رفت و آمد مقامات کشورهای اروپایی به ایران طی چند ماه گذشته، بازسازی روابط آسیب‌دیده میان اتحادیه اروپایی و ایران را از اولویت‌های پیش روی اعضای این اتحادیه عنوان کرد و اظهار داشت: گفت‌وگو و همکاری برای دستیابی به توافقات پایدار تنها در صورتی محقق خواهد شد که حقوق تکالیف طرفین همکاری به صورت دقیق تعیین شده و به مورد اجرا گذارده شود.

به گزارش فارس، وی با ابراز خرسندی از سفر به ایران و گفت‌وگوهای مفید و سازنده با مقامات کشورمان، افق همکاری‌های آتی را روشن و امیدوار کننده عنوان کرد و اظهار داشت: ‌حفاظت از دستاوردهای حاصل از مذاکرات و توافقات مشترک و تداوم روند گفت‌وگو و مفاهمه،‌نیازمند اعتماد به نفس و تلاش خستگی ناپذیر مجموعه طرف‌های همکاری است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین