کد خبر: ۲۳۴۸۸۶
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲

تا اطلاع ثانوی ماهی کفال نخورید

متأسفانه هم‌اکنون ماهی کفال دریای خزر دارای آلودگی انگلی قابل سرایت به انسان شده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک دکترای شیلات گفت: هم‌اکنون ماهی کفال دریای خزر دارای آلودگی انگلی قابل سرایت به انسان شده است که باید بگویم شهروندان و مسافران نوروزی که به شهرهای شمالی سفر می‌کنند، از خرید و خوردن ماهی کفال تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.

به گزارش صبحانه، مهدیه جعفری، در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهارداشت: با وجود همه هشدارهای زیست‌محیطی سالانه میلیون‌ها مترمکعب فاضلاب وارد خاک و آبراه‌های استان‌های ساحلی شمالی می‌شود که خطرناکترین آنها آلودگی‌های میکروبی است؛ به طور کلی اکثر فاضلاب‌های شهری، روستایی و صنعتی بدون تصفیه وارد رودخانه‌ها شده و سپس به دریای خزر می‌ریزند.

وی ادامه داد: انواع آلودگی فاضلاب‌های خانگی بیشتر نیترات، فسفات، انواع و اقسام میکروب‌ها، کلیفرم‌ها، آنتروکک‌ها و پاتوژن‌ها را وارد آب می‌کنند. این آلودگی‌ها یا از طریق خوردن آب وارد بدن انسان می‌شوند یا در تماس پوستی با بدن از طریق آب موجب حساسیت‌ها و بیماری‌های جلدی می‌شوند و همچنین یکی دیگر از معضلات این آلودگی ها که بدور از ذهن ما هستند این است که ماهی‌ها و سایر آبزیان را تحت تاثیر قرار داده و باعث بیماری آنها می‌شوند.

*برخی ماهی فروش‌های نام ماهی را به مشتری اشتباه می‌گویند

دکتری شیلات و فعال محیط زیست گفت: آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی آب به طور یقین روی ماهی‌ها اثرات بدی می‌گذارند و می‌توانند عاملی برای ابتلای آنها به بیماری‌ها شوند. همانطور که مدیرکل دامپزشکی استان مازندران هم هشدار دادند متأسفانه هم‌اکنون ماهی کفال دریای خزر دارای آلودگی انگلی قابل سرایت به انسان شده است.

وی ادامه داد: ماهی کفال دارای بدنی دراز و باریک، سر کوچک و فلسهای گرد و براق است جهت شناسایی این ماهی در ماهی فروش‌ها به دو باله پشتی آن توجه کنید زیرا خیلی از ماهی‌فروشان از عدم آشنایی مشتریان خود استفاده کرده و نام ماهی‌ها را اشتباه می‌گویند.

*بعید نیست سودجویان پایتخت ماهی کفال بفروشند

جعفری بیان کرد: به طور کلی ماهی کفال ماهی بسیار حساسی است و در حال حاضر نیز دچار تلفات شدیدی شده است اما امکان آلوگی سایر ماهیان نیز بعید نیست چرا که بار آلودگی‌ها بسیار زیاد است. از این جهت به همه هموطنان به ویژه مسافران نوروزی که به شهرهای شمالی سفر می‌کنند توصیه می‌کنم از خرید و خوردن ماهی کفال تا اطلاع ثانوی اکیدا خودداری کنید.

وی افزود: هرچند که هم‌اکنون این ماهی در استان مازندران به فروش نمی‌رسد اما بعید نیست که توسط بعضی از سودجویان به پایتخت و یا شهرهای دیگر منتقل و فروخته شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین