کد خبر: ۲۳۴۹۱۸
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰

قرائتی: نماز در نوروز جدی گرفته شود/گاهی‌ اوقات‌ ریا ثواب دارد

در ورودی‌های شهر حدود 100 مبلغ برای پاسخگویی به سوالات مسافران مستقر شدند و در سه نوبت نماز جماعت اقامه می‌شود. همچنین در 16 ایستگاه گردشگری، روحانی و مبلغ مستقر شده و نماز اقامه می‌شود که به عنوان مثال در برج میلاد در سه نقطه نماز به صورت جماعت اقامه خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نشست طرح جهادی اقامه نماز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی و مسئولان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با سفرهای نوروزی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جلسه‌ای با حضور نمایندگان دستگاه‌های ستاد تسهیلات نوروزی در اقامه نماز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با شعار "هنگام نماز توقف کنید، نماز بخوانید تا سفرتان مبارک باشد" برگزار شد و شرکت‌کنندگان در این نشست بر ضرورت اهتمام به اقامه نماز در سفرهای نوروزی و فراهم کردن مقدمات برگزاری نماز در مراکز و نمازخانه‌های بین راهی، گردشگری، مذهبی و توریستی تاکید کردند.

در این نشست نمایندگانی از وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، آموزش و پرورش‌، راهنمایی و رانندگی‌، جمعیت هلا‌ل احمر،‌ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، استانداری و شهرداری تهران و سازمان صدا و سیما حضور داشتند.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با تاکید بر این‌که «نماز یکی از واجبات دین است که باید به صورت علنی برگزار شود» گفت: یک نماز علنی و آشکار به ویژه در زمان سفر می‌تواند عده‌ای را وادار به فکر کند. حدود نیم میلیون نیروی انسانی در قالب ستاد سفرهای نوروزی در خدمت مسافران خواهند بود که خود این تعداد باید در اقامه نماز و برگزار شدن آن پیش قدم باشند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: باید توجه کرد که نماز از جمله عبادت‌هایی است که باید همراه با سر و صدا و هیاهو باشد و به این خاطر است که گفته شده موذن بر بالای ماذنه‌ها اذان بگوید، بنابراین تظاهر به نماز یعنی علنی خواندن آن.

وی با بیان این‌که «باید بحث اقامه نماز در میان همه اقشار مردم به عنوان یک ضرورت و واجب دینی جا بیافتد» گفت: برخی به ما متلک می‌اندازند که مثلا فوتبالیست‌های ما یا نماز نمی‌خوانند یا آنهایی که می‌خوانند در خفا می‌خوانند، در حالی که مثلا بازی‌کنان فلان کشور به صورت علنی نماز می‌خوانند.

قرائتی افزود: اگر یکی از منکرات در سفر را تصادف بدانید پس بهترین کار این است که در زمان نماز توقف کنید و راننده و مسافر برای نماز پیاده شوند و وضو بگیرند که این در کنار معنویت نوعی استراحت و زنگ تنفس برای آنان است پس باید نماز را همه جا اقامه کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر ضرورت توجه مسئولان ستاد سفرهای نوروزی برای تجهیز کردن نمازخانه‌ها و مساجد بین راهی گفت: باید حداقل مهر، سجاده، قبله‌نما و امکانات گرمایشی و سرمایشی و نور در این اماکن وجود داشته باشد تا مسافران برای اقامه نماز تشویق شوند.

وی فراهم کردن مکانی مناسب از نظر بهداشت و امکانات را یکی دیگر از توصیه‌های خود به مسئولان ستاد سفرهای نوروزی برای برگزاری نماز در این ایام عنوان کرد و گفت: مسئله نماز باید در سفرهای نوروزی جدی گرفته شود، نماز آرم و علامت اسلام و مسلمانان است و یکی از امتیازات‌مان به سایر ملت‌ها همین است که باید آن را به صورت علنی اقامه کنیم همانطور که امام حسین(ع) در روز عاشورا و در میدان جنگ مقابل چشم دشمنان نماز خواندند که این برای ما پیام دارد.

قرائتی تصریح کرد: باید با همکاری همدیگر نماز را در جاده‌ها برجسته کنیم صدای نماز باید از مساجد نمازخانه‌ها به صورت علنی بلند شود گاهی وقت‌ها خود ریا نیز ثواب دارد و عباداتی همچون انفاق و نماز باید گاهی علنی انجام شود که با این کار به افرادی که خاکستری هستند جرات و جسارت داده می‌شود تا برای خواندن نماز انگیزه پیدا کنند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: متاسفانه با گذشت 34 سال از انقلاب اسلامی کمتر از این جلسات در آستانه تعطیلات نوروز برای بررسی وضعیت نماز در سفرهای نوروزی برگزار می‌شود. سال قبل 40 روز قبل از عید بحث پسته مطرح شد که انسان غصه می‌خورد مگر چقدر بحث مهم است که به مسئله روز کشور تبدیل می‌شود. آنگاه به نماز به عنوان واجب دینی اینقدر بی‌توجهی می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که «باید با یک حرکت خوب و برای رضای خدا در ارتباط با نماز کار شود» افزود: نماز مال ستاد اقامه نماز نیست، نباید نگاه رسمی و ابلاغی به امر نماز داشته باشیم بلکه باید نسبت به آن غیرت داشته باشیم و برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست مسئولان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با سفرهای نوروزی نیز گزارشی از اقدامات، فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود برای برگزاری نماز در نمازخانه‌ها و مساجد بین راهی ارائه دادند.

سعید اعلایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مسئول ستاد اقامه نماز وزارتخانه با بیان این‌که «در طول سال و به ویژه ایام تعطیلات نوروز مساجد و نمازخانه‌های بین راهی در ایستگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی آماده همکاری برای اقامه نماز هستند» گفت: نزدیک به یک هزار و سه باب نمازخانه بین راهی و 1189 سکوی نماز و 410 مسجد در این ایستگاه‌ها در سطح کشور وجود دارد که برای همه آنها برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: سامانه پیامکی 30007070 برای رسیدگی به شکایات‌، انتقادات و پیشنهادات مسافران نوروزی راه‌اندازی شده که یکی از اولویت‌ها برای رسیدگی هرگونه تخلف و کم کاری در امر برگزاری نماز در حوزه حمل و نقل است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از برطرف شدن مشکل تقارن وقت نماز صبح با زمان برخی پروازها خبر داد و گفت: این مسئله از سال گذشته برطرف شده و هم اکنون هیچ پروازی مصادف با وقت نماز انجام نمی‌شود و ابلاغ شده تمام پروازها نیم ساعت بعد از اقامه نماز انجام شود.

میقانی قائم مقام ستاد اقامه نماز سازمان صدا و سیما نیز با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای تبلیغ فرهنگ نماز در ایام تعطیلات نوروز گفت: رسانه ملی در این حوزه نقش اساسی دارد و ما معتقدیم باید بهتر از این کار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال از چند هفته مانده به آغاز سفرهای نوروزی در برنامه‌های ویژه سفرهای نوروزی و همچنین برنامه‌های گفت‌وگو محور در ارتباط با نماز وارد شده‌ایم همچنین به اداره کل اخبار استان‌ها ابلاغ شده که همانند سال گذشته از برگزاری نمازهای جماعت در سفرهای نوروزی گزارش تهیه کنند.

در ادامه این نشست سرهنگ البرزی جانشین پلیس راه نیز درباره اقدامات پلیس راهور در این زمینه گفت: با هماهنگی مدیران پلیس راهور ناجا و جلسات هم‌اندیشی تصیمات خوبی در این زمینه اتخاذ شده است.

وی افزود: به تمامی ایستگاه‌ها و گشت‌های پلیس راهور ابلاغ شده که در صورت امکان نمازخانه‌های بین راهی آنها به سمت جاده بازگشایی شود و مسافران بتوانند در مکان‌هایی که نمازخانه بین راهی وجود ندارد از آن بهره‌مند شوند. همچنین بسیج عمومی برای تجهیز نمازخانه‌های پلیس راهور صورت گرفته است.

سرهنگ البرزی از راه‌اندازی سامانه پیامکی 110120 برای دریافت شکایات و انتقادات مسافران از راننده‌های اتوبوس در ایام تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: یکی از کدهایی که مسافران می‌توانند به این سامانه ارسال کنند عدم توقف راننده برای نماز در نمازخانه‌های بین راهی است که البته برای راننده‌هایی که به این امر توجه دارند تشویق نیز در نظر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین امرودی رئیس فعالیت‌های دینی شهرداری تهران نیز با اشاره به آمادگی شهرداری پایتخت برای استقبال از 7 میلیون مسافر در تعطیلات عید گفت: در ورودی‌های شهر حدود 100 مبلغ برای پاسخگویی به سوالات مسافران مستقر شدند و در سه نوبت نماز جماعت اقامه می‌شود. همچنین در 16 ایستگاه گردشگری، روحانی و مبلغ مستقر شده و نماز اقامه می‌شود که به عنوان مثال در برج میلاد در سه نقطه نماز به صورت جماعت اقامه خواهد شد.

وی افزود: در امامزاده‌ها و اماکن گردشگری و توریستی نیز این برنامه تدارک دیده شده و مبلغان ما در خدمت مسافران خواهند بود.

رئیس فعالیت‌های دینی شهرداری تهران گفت: در روز 13 فروردین با توجه به تقارن این ایام با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در هزار نقطه شهر تهران نماز جماعت برگزار می‌شود که مسافران می‌توانند با تماس شماره 137 از نزدیکترین نمازخانه و مسجد در مسیر خود مطلع شوند.

همچنین در این نشست قشقایی دبیر شورای فرهنگی وزارت کشور، کافی نماینده جمعیت هلال‌احمر در ستاد اقامه نماز، ابراهیمی معاون استانداری استان تهران، عبداللهیان دبیر ستاد اقامه نماز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سیدجواد بهشتی مسئول اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش نیز گزارشی درباره تصمیمات و اقدامات این دستگاه‌ها در ایام تعطیلات نوروز برای مسافران و برگزاری نماز ارائه کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین